شورای نگهبان به دنبال مانع تراشی برای مصوبات مجلس نیست

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو گفت: ما به دنبال مانع تراشی در رابطه با مصوبات مجلس نیستیم اما اگر مصوبه ای خلاف قانون و شرع باشد، شورا آن را رد می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه 29 آبان در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح جوانی جمعیت و انتقاداتی که نسبت به این طرح مطرح می شود، گفت: این طرح چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل شد. ما نسبت به این طرح ایرادات مفصلی داشتیم و اقدامات متعددی در این رابطه مطرح شد. در این فرآیند یک ساله و رفت و آمدها به مرور اشکالات از سوی مجلس رفع شد. این طرح یکی از طرح هایی بود که جلسات کارشناسی متعددی در رابطه با آن در شورای نگهبان برگزار شد و ما بعد از یک سال به این نتیجه رسیدیم که دیگر با اصلاحات مجلس این طرح اشکالی ندارد.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با مصوبه مجلس در رابطه با واردات خودرو گفت: این مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است. ما معتقدیم صنعت خودرو باید ساماندهی شود و خودروی با کیفیت به دست مردم برسد. دغدغه های مجلس در این رابطه را نیز درک می کنیم اما رویه شورا این است که اگر مصوبه ای خلاف شرع و قانون اساسی باشد آن را رد می کند. ما به دنبال مانع تراشی نیستیم. در مرحله اول در رابطه با این مصوبه ابهاماتی داشتیم که آنها را به مجلس ارسال کردیم البته در حین بررسی این مصوبه در شورای نگهبان نامه ای از طرف مجمع تشخیص مصلحت دریافت کردیم که این مصوبه را هیئت نظارت مجمع خلاف سیاست های کلی دانسته است. در حال حاضر نیز مصوبه اصلاحی مجلس در شورای نگهبان و مجمع مجدد مورد بررسی قرار می گیرد و هر دو نهاد به صورت جداگانه در این رابطه اظهار نظر می کنند.

 

وی همچنین در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر برداشتن قانون معافیت آزمون وکلا و قضات گفت: این قانون به قبل از انقلاب بر می گردد از این رو اصلاحاتی باید در آن انجام می شد. ما موارد اصلاحی را به مجلس ارسال کردیم و جلساتی در این راستا با مجلس داشته ایم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری خود در رابطه با وظایف و اختیارات شورای نگهبان گفت: وظایف شورا در قانون اساسی مشخص است. بحث قانون گذاری در اختیار ما نیست و در واقع شورا نقطه شروع برای بحث قانون گذاری نیست و اگر قرار است موضوعی در اولویت برای قانون گذاری قرار گیرد، باید مجلس آغازگر باشد. ما دغدغه های مردم را درک می کنیم اما این خود مجلس است که باید در رابطه با مسایل و موضوعات کشور تشخیص دهد که نسبت به چه مسئله ای باید قانون گذاری انجام شود.

 

برای دریافت کامل مصوبات شورای نگهبان اینجا کلیک کنید.

 

 

کد خبر 1118128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha