انعکاس ۲۰ سال فعالیت رسانه ای خبرنگار و عکاس خبری شیرازی در کتاب «جعبه عکاسی»

کتاب «جعبه عکاسی» که حاوی مجموعه مقالات، یادداشت ‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش ‌های ۲۰ سال فعالیت رسانه ‌ای «محمدحسین نیکوپور»، خبرنگار و عکاس خبری از سوی نشر «فرهنگستان ادب» در شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، کتاب «جعبه عکاسی» که حاوی مجموعه مقالات، یادداشت ‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش ‌های 20 سال فعالیت رسانه ‌ای «محمدحسین نیکوپور»، خبرنگار و عکاس خبری از سوی نشر «فرهنگستان ادب» در شیراز منتشر شد.

موضوع کتاب «جعبه عکاسی» هنر عکاسی است که «ندا نادری» طراحی جلد و «اطلس دهقانی» صفحه‌ آرایی آن را انجام داده است و  به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به زیور طبع آراسته شد.

در مقدمه کتاب در توضیح مجموعه کتاب های «نقش ماندگار» شهرداری شیراز آمده است: «مجموعه کتاب‌های نقش ماندگار به منظور ایجاد بسترهای مناسب، با محوریت حمایت از شیراز پژوهان، اندیشمندان و نویسندگانی که دل در گروس شیراز دارند، توسط شهرداری شیراز تولید می ‌شود. این مجموعه ارزشمند که در حوزه میراث معنوی، ادبیات، تاریخ و هنر شیراز تدوین و به حلیه طبع آراسته می‌شود از افتخارات شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر در دوره پنجم است که محتوایی غنی و گران ‌بها را در اختیار شهروندان شیرازی و هموطنان گرانقدر قرار م ی‌دهد. کتاب پیش رو حاصل ذوق سرشار و پژوهش عمیق یکی از مولفان گرانقدر در «نقش ماندگار» است که نقش موثری در نیل به اهداف بلند این مجموعه ایفا خواهد کرد.

در این کتاب که نخستین تالیف نویسنده به ‌شمار می‌رود، «محمدحسین نیکوپور»، مجموعه مقالات، یادداشت ‌ها، نقدها، جستارها، گفت‌وگوها و گزارش‌ هایی که ظرف 20 سال فعالیت رسانه ‌ای نگاشته است را گردآوری و ارائه کرده است.

وی در نخستین کتاب خود افزون بر مقالات، نقدها، گزارش ‌ها و یادداشت ‌هایی که گردآورده است، مجموعه گفت‌وگوهایی نیز با عکاسان مطرح ایران به مخاطب ارائه کرده که از جمله می ‌توان به «فخرالدین فخرالدینی»، عکاس پرتره‌ نگار و «امیر سبوکی»، عکاس طبیعت و میراث فرهنگی اشاره کرد.

در پشت جلد کتاب یادشده می خوانیم: «در گردآوری این کتاب افزون بر اینکه «شاهد عینی» بودن از اهدافی است که نویسنده دنبال کرده بلکه خواسته ادای دینی کرده باشد به عکاسی شیراز که مهجور مانده است و با وجـود توانمندی‌ های بسیار از جمله انجمن عکس آن که پیشینه ‌ای بلند داشته و در دوره‌ ای درخشان قرار داشته یا چهـره‌ هایی که در عکاسی ایران خوش درخشیدند، کمترمـورد تـوجـه قـرار گرفته است. به قول «دیوید بیت» در کتاب «مفاهیم عکاسی» آنجاکه می ‌گوید «هدف مستندسازی تبدیل بیننده به یک «شاهد عینی» است.

بیننده می‌ تواند با نگاه و با دیدگان خود در آنچه عکـاس دیده سهیم شود، ادعایی که بر این باور استوار است که آنچه می‌ بینیم، همان چیزی است که عکاس پیش از آن دیده است، نگارنده نیز افزون بر روزنامه‌ نگاری تلاش کرده شـاهد عینی بر رویدادهای پیرامون هنر عکاسی باشد.

این کتاب حاصل دسـت کم ۲۰ سال کار رسانه‌ ای نگارنده است که حتی آنگاه که در کسوت عکاس خبری بود نخستین نوشته ‌هایش پیرامون عکاسی است و همواره خود را وام‌ دار عکاسی خبری می‌ داند بنابراین هرگاه رویدادی در پیوند با عکس بوده آن ‌را مـورد توجه قرار داد تا برای آیندگان بماند».

«محمدحسین نیکوپور»، خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، تازه‌ ترین کتاب خود را که «چهارراه عکاسی» نام دارد به یکی از ناشران تخصصی عکاسی سپرده و در مرحله ویراستاری قرار دارد که در کتاب یادشده درنگی بر پیوند هنر مفهومی و عکاسی داشته است.

خاطر نشان می شود، کتاب «جعبه عکاسی» در 160 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات «فرهنگستان ادب» به بازار نشر آمد.

کد خبر 1118182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha