تبعات جنگ اقتصادی بر پیکره  کتاب و کتابخوانی

جنگ اقتصادی دشمن بخش های مختلف کشور از جمله حوزه کتاب و جریان دانایی را تحت تاثیر قرار داده و به مشارکت و همکاری بین بخشی برای مدیریت این موضوع و دغدغه مهم نیاز است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تحلیل های اجتماعی و اقتصادی ناشی از نبرد در عرصه اقتصاد و تحریم ها و چالش های این حوزه حکایت پر ماجرایی را نشان می دهد که آسیب های این جنگ فقط متوجه معیشت و نیاز اولیه نیست و‌موضوعات فرهنگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

 

افزایش قیمت کتاب یکی از آسیب های ناشی از معضلات اقتصادی است که موضوع مهم فرهنگی و جریان دانایی را تحت تاثیرگذاشته  و وقتی تمرکز مسوولان و مردم در رفع نیازهای اولیه بوده نیازهای فرهنگی مغفول مانده اند.

همین موضوع جریان های سازنده آینده را تهدید می کند و فقر فرهنگی را بر جامعه حاکم ساخته و مسیر دانایی نیازمند حمایت و پیش بینی بسترهای پشتیبانی است تا وضعیت کشور در جریان سازندگی و کاهش دغدغه ها و مشکلات با مشکل روبرو نشود که آنگاه فرهنگ اصیل و واقعیت زندگی فراموش شود.

 

هماهنگی و تعاملات بین بخشی برای توسعه دسترسی به کتاب و مطالعه مفید از دغدغه های امروز جامعه برای ساختن آینده کشور است که نهادهای فرهنگی به عنوان متولیان این عرصه و سایر تشکل های دولتی و مردمی برای بهره برداری از آگاهی و دانایی مردم در این امر مشارکت کنند.

 

تاثیر قیمت بر میزان خرید کتاب

 

خرید و فروش کتاب تحت شرایط فعالیت های اقتصادی قرا گرفته و میزان تقاضا را تحت تاثیر قرار داده که لازم است در این خصوص برنامه ریزی شود.

فروش کتاب در استان اصفهان تحت تاثیر همین افزایش قیمت قرار گرفته و و برخی از فروشندگان کتاب تغییر کاربری در حرفه و شغل خود انجام داده و یا در کنار فروش کتاب محصولات دیگر را نیز عرضه می کنند.

 

البته که گرایش به کتاب و مطالعه در بین مردم وجود دارد اما قیمت بالا بر این موضوع و میزان افزایش تقاضا اثر گذاشته است

بسیاری از مخاطبان و فعالان کتابخوانی از این وموضوع گلایه داشتند و خواهان رسیدگی بودند تا با مدیریت کاغذ جریان برای مطالعه کتاب در بین مردم تقویت شود.

 

«سعید حاتمی» که در حین‌خرید کتاب بود افزایش قیمت ها را در میزان خرید موثر اعلام کرد و گفت: در سال های گذشته به صورت هفتگی خرید کتاب داشتم و پس از مطالعه به کتابخانه های عمومی هدیه می کردم اما افزایش قیمت تاثیر در این کار داشته است.

وی کتاب مجازی را در کیفت کار بی کیفت دانست و اذعان داشت: کتاب فیزیکی و بیش از مجازی جذابیت دارد.

 

یکی مراکز نشر اصفهان با اشاره به هزینه های بالای چاپ کتاب که ناشی از قیمت کاغذ و مواد چاپی است، گفت: تصمیم گیری راهبردی برای رفع این چالش برای ناشران، نویسندگان و خریداران کتاب باید انجام شود.

«میلاد ماهان« با اشاره به گرایش در تولید کتاب الکترونیک در این سال ها خاطرنشان کرد: این اقدام کارساز نبوده و نیاز به وجود کتب فیزیکی هم هست.

وی ادامه داد: مشکلات نشر در گذشته به جز کاغذ و چاپ بود و بیشتر چالش هایی مثل مجوز چاپ و فرآیندهای اداری وجود داشت که مسئله گرانی نیز به این مشکلات اولیه افزوده شده است.

 

طرح های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از کتابخوانی

 

طرح هایی که در مقاطع مختلف زمانی صدای آن به گوش می رسد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعمال تخفیف از خریداران، فروشندگان و ناشران حمایت می کند.

طرح فصلی کتاب مثل طرح پاییزه و جام باشگاه های کتابخوانی از جمله این حمایت ها بوده که تخفیف های بالای 20 درصد و جتی تا 40 درصد در جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اعمال می شد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان همین موضوع را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمت کتاب بر میزان تقاضا نقش دارد اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال ها با توزیع کاغذ یارانه ای نقش خود را در حمایت از این عرصه ایفا کرده است.

 

«علی حاجی زکی» اجرای طرح های فصلی کتاب را مهم برشمرد و گفت: میزان مشارکت کتابفروشی ها و خرید مردم در استان اصفهان در طرح تابستانه نسبت به طرح بهارانه امسال رشد داشته و طرح پاییزه نیز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: همکاری بخش خصوصی در خرید و توزیع کتاب در بخش های مختلف مثل مدارس و کانون ها ونهادهای فرهنگی دسترسی به منابع کتاب را تسهیل می کند.

کد خبر 1118285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha