اخلاص پیش نیاز موفقیت درکار و عمل

اگر بخواهیم جامعه را به سوی سعادت هدایت کنیم باید تک تک افراد جامعه اخلاص در عمل داشته باشند و در راستای سعادت اجتماعی گام بردارند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: نیت هر شخص نتیجه کار آن را مشخص می کند، بدین شکل که اگر فردی برای هوای نفس خود از ظرفیت های موجودی در اختیارش دارد سوءاستفاده کند، قطعا آن کار با شکست مواجه می شود؛ این موضوع در دین اسلام اخلاص در عمل عنوان شده است.

 

بزرگان دین بارها و به شکل های مختلف توصیه کرده اند که اخلاص در عمل راه نجات و سعادت فردی و گروهی است، یعنی اگر بخواهیم جامعه را به سوی سعادت هدایت کنیم باید تک تک افراد جامعه در عمل مخلص بوده و تنها راه سعادت اجتماعی را بپیمایند.

 

خداوند در آیه ۱۴۶ سوره مبارکه نساء، در رابطه با خلوص در دین چنین می‌فرماید: «مگر كسانى‌ كه توبه كردند و عمل خود را اصلاح نمودند و به خدا تمسک جستند و دين خود را براى خدا خالص گردانيدند كه در نتيجه آنان با مؤمنان خواهند بود و به زودى خدا مؤمنان را پاداشى بزرگ خواهد بخشيد».

 

انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با اخلاص مردم به موفقیت رسید

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: اخلاص یکی‌ از کارهایی است که به خدا مربوط است و هیچ عملی بدون داشتن اخلاص کامل نمی‌ شود و آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این بوده که ابلیس بر همه انسان‌ها نفوذ دارد به جز بندگان مخلص خداوند.

 

«حجت الاسلام عبدالرضا رستگار» می افزاید: در قرآن کریم ۲۴ آیه داریم که خداوند در این آیات در رابطه با اخلاص، ضرورت اخلاص، مسیر اخلاص و نتیجه اخلاص مطالبی را بیان کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی‌ از موارد اخلاص، خلوص در عبادت و پرستش خداوند متعال است اضافه می کند: خداوند در آیه ۱۳۹ سوره مبارکه بقره در این رابطه می‌فرماید: «ای پیغمبر به اهل کتاب بگو: در مورد خدا شما را با ما چه جای بحث و جدال است؟ در صورتی‌ که او پروردگار ما و شماست و ما مسئول کار خود و شما مسئول کردار خویش هستید و ماییم که او را از روی خلوص پرستش می‌کنیم».

 

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) که بسیج لشکر مخلص خداست تصریح می کند: انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با اخلاص مردم به موفقیت رسید، اگر بسیجیان مخلص و فداکار نبودند امروز بخش عظیمی از کشور در چنگال دشمن بود، باید رمز موفقیت کشور را اخلاص بسیجیان دانست.

 

وی با بیان اینکه هر کجا اخلاص نباشد قطعا موفقیتی حاصل نمی شود عنوان می کند: یکی از مهمترین مواردی که باید در خانواده ها توسعه یابد اخلاص در عمل است، والدین باید از همان سنین کودکی اخلاص در عمل را به کودکان آموزش دهند.

 

جامعه بیش از هرچیزی نیازمند تزریق صداقت در عمل است

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: مهمترین مولفه ای که باید در اخلاص مورد توجه قرار داد، صداقت در عمل است، یعنی اگر شخص اوج اخلاص را داشته باشد اما صداقت در کارش نباشد، این اخلاص هیچ سودی برای وی ندارد.

 

«حجت الاسلام احمد مرزبانی» ادامه می دهد: از نگاه روانشناسی افرادی موفق هستند که همواره هیچ چشم داشتی نسبت به عمل خود ندارند و در آموزه های دینی نیز این مهم بارها تذکر داده شده است؛ این چشم نداشتن چشم داشت بدین معنی نیست که عمل بدون مزد باشد، بلکه کارگری که مشغول کاری است باید همه توان خود را برای انجام کامل و دقیق آن کار صرف کند.

 

وی با بیان اینکه امروز جامعه ما بیش از هر چیزی نیازمند تزریق صداقت و اخلاص در عمل است ابراز می کند: یک موضوع نامناسبی در جامعه رواج پیدا کرده که اگر صادق باشیم در کار موفق نمی شویم، این مورد یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی ما به شمار می رود که رفته رفته صداقت را در جامعه کاهش می دهد.

 

این روانشناس یاد آور می شود: کارگاه های آموزشی، به شکل های مختلف می تواند رفته رفته جامعه را به سوی صداقت و اخلاص هدایت کند، در صورتی که به این مهم توجه ویژه ای نشود قطعا در آینده با مشکلات بسیار دشواری روبه رو خواهیم شد.

 

نهادهای بسیاری در جامعه وجود دارند که به شکل های مختلف متولی امر فرهنگ هستند، اتحاد حلقه مفقوده این نهادها می تواند باشد، زیرا هر کدام هدف خاص خود را پیگیری کرده و کمتر به اعتلای فرهنگ جمعی و اجتماعی فکر می کنند، بنابراین شایسته است نهادهای فرهنگی اخلاص را اولویت قرار داده و همگی برای اعتلای فرهنگ عمومی تلاش کنند.

 

کد خبر 1118332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha