کتاب، نماد آگاهی و رشد فکری و فرهنگی جامعه است

آیت الله خاتمی از کتاب به عنوان نردبان معرفت، آگاهی و دانایی یاد کرد و گفت: کتاب نمادی از آگاهی و رشد فکری و فرهنگی هر جامعه ای به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، امام جمعه زنجان امروز در مراسم یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب تنها گریه کن در فرهنگسرای امام خمینی زنجان، به هفته بسیج و هفته کتاب اشاره کرد و گفت: کتاب نردبان معرفت، آگاهی و دانایی است.

 

آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه اولین آیه قرآن کریم زمانی بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد که ایشان سواد خواندن و نوشتن نداشت، گفت: خداوند در عصر جاهلیت و نادانی؛ سوره علق را بر پیامبر نازل کرد و فرمود: «بخوان» که همین موضوع بر اهمیت کتاب در دین مبین اسلام تاکید دارد. در عصری که افراد انگشت شماری قادر به خواندن و نوشتن بودند، معجزه الهی محقق شد و پیامبر توانست آیات نازل شده از سوی خداوند را تلاوت کند.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به تفسیر سوره علق گفت: خداوند تاج کرامت را بر تارک فرزند آدم نهاد  و او را اشرف مخلوقات بر روی زمین معرفی کرد.

 

آیت الله خاتمی با بیان اینکه شروع دین اسلام با علم، دانایی، فهم و شعور و ادامه آن رسیدن به کمال بندگی است، گفت: در چنین جامعه ای زیبنده نیست که کسی سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی برای ارتقاء سوادآموزی در کشور انجام شد ولی کافی نیست.

 

وی با بیان اینکه ابزار مهم علم آموزی کتابت و نوشتن است و با گذر زمان این ابزارها متنوع می شود، تصریح کرد: آنچه فکر و اندیشه ما را می سازد، آگاهی ها وارد خزانه ذهن و اندیشه  ما می شود و جایگاه ما را در نظام افرینش شکل می دهد.

 

امام جمعه زنجان با استناد به غزل سعدی که فرمودند «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» به معراج پیامبر با همراهی جبرئیل اشاره کرد و گفت: معراج پیامبر نشان از جایگاه انسانیت دارد. انسان به درجه ای از معرفت می رسد که زمین برای او کافی نیست و در آسمان هفتم حتی جبرئیل هم نتوانست به همراهی خود با پیامبر ادامه داد و این نشان از جایگاه انسان دارد.

 

وی به فرازهایی از نهضت عاشورا در کربلا اشاره کرد و گفت: در این روز صحنه هایی خلق شد که انسان از درک آن عاجز است. همچنین در هشت سال دفاع مقدس صحنه هایی خلق شد که هر رزمنده و هر سنگر کتاب معرفتی است برای همه انسان ها که با آن بتوان به جایگاه انسان در مقایسه با سایر مخلوقات پی برد.

 

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه شهدا هر چه داشتند برای انقلاب دادند و امنیت و عزت برای ما خریدند، گفت: حال سوال اینجاست که ما برای شهدا چه کردیم.

 

در پایان مراسم از کتاب «ابوبصیر» خاطرات رزمنده خلیل ابوبصیر به قلم فرزاد بیات موحد رونمایی شد.

 

 

کد خبر 1118506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha