مرز مشترک با افغانستان فرصتی مغتنمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است

نیکنام گفت: مرز مشترک استان خراسان جنوبی با افغانستان فرصتی مغتنمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد حسین نیکنام» پیش از ظهر امروز (۳۰ آبان) در آیین تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه سلامت و بهره‌گیری از شبکه بهداشت در سراسر کشور است.

 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سلامت مردم، عوامل اجتماعی و بهره‌گیری از خیرین نقش مهمی در مدیریت حوزه سلامت دارد، گفت: اگر یک سیستم بهداشتی به شکل مطلوب عمل کند فقط ۲۵ درصد می‌تواند در سلامت فرد تاثیر بگذارد و ۷۵ درصد بقیه مباحث فرابخشی است که دانشگاه در این زمینه نقش ویژه‌ای دارد.

 

وی ادامه داد: اگر سلامت را به شکل کامل و مطلوب جمعی، روانی و اجتماعی ببینیم کمتر فعالیتی در استان است که به بخش سلامت ارتباطی نداشته باشد.

 

نیکنام با بیان اینکه از ویژگی‌های خراسان جنوبی هم مرز بودن با افغانستان است، تصریح کرد: اگر مبتکرانه به این جایگاه جغرافیایی توجه کنیم، فرصت‌های خوب و مغتنمی برای سرمایه گذاری در حوزه سلامت خراسان جنوبی فراهم است.

 

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه سلامت مرز نمی‌شناسد و ما نمی‌توانیم نسبت به همسایگان خود بی‌تفاوت باشیم چرا که بسیاری از بیماری ها از جمله فلج اطفال و مالاریا از مرز و خارج کشور وارد می شود‌، گفت: باید نسبت به بهداشت و سلامت همسایگان خود حساس باشیم زیرا سرمایه‌گذاری در سلامت آنها، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت خود ما است.

 

دکتر «محمددهقانی فیروز آبادی» رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۳۵ سال قدمت دارد که به عنوان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی موفق در شرق کشور است.

 

وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد افزایش ۱۵ رشته جدید در این دانشگاه و افزایش ۶۱ درصدی تخت های ویژه بیمارستانی در استان بودیم.

 

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه تکمیل بیمارستان ۳۲ تخت خوابی بشرویه، آماده شدن کلینک تخصصی سرایان، ورود یک دستگاه MRI جدید به استان، ورود پنج دستگاه سی تی اسکن به شهرستانهای قاین، بیرجند، طبس، فردوس و نهبندان، تامین ۱۰ دستگاه اکسیژن ساز برای تمام شهرستانها به جز سرایان، احداث ساختمان آموزشگاه بهورزی، تحویل هفت دستگاه آمبولانس جدید، افتتاح دانشکده داروسازی و پذیرش ۳۵ دانشجوی داروسازی برای اولین بار، توسعه اورژانس بیمارستان شفای بشرویه، ۶ باب پایگاه جامع سلامت، ۹ پایگاه اورژانس ۱۱۵، ۱۷ تخت ICU در بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند و شفای بشرویه، سه دستگاه ماموگرافی در قاین، فردوس و طبس و راه اندازی ۲ واحد دیالیز در بیمارستان عشق آباد طبس و خاتم الانبیاء (ص) اسدیه، راه اندازی ۲ آزمایشگاه ویروس شناسی در استان و ۱۲ باب مرکز جامع سلامت را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سه سال اخیر برشمرد.

 

وی از جذب ۵۱۰ میلیارد ریال اعتبار بابت تکمیل پروژه های عمرانی و ۱۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید و به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی استان خبر داد و یادآور شد: تا پایان سال گذشته هیچ پرداختی پرسنلی در دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد.

 

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به جلسات کمیته دانشگاهی ستاد کرونا اشاره کرد و افزود: از اولین روز شیوع کرونا در خراسان جنوبی تاکنون ۷۵ جلسه ستاد دانشگاهی برگزار شده است.

 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه  از ابتدای شیوع کرونا در استان ۱۵ مرکز منتخب کرونا، هفت پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۸۶ مرکز واکسیناسیون در استان راه اندازی شده است، عنوان کرد: تاکنون ۸۴ درصد جمعیت استان دز اول و ۶۷.۶ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

گفتنی است، در این آیین ضمن قدردانی از «محمد دهقانی فیروزآبادی» در مدت سه سال مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سید «محمد موسوی میرزایی» به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معرفی شد.

 

 

 

کد خبر 1118556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha