پیش بینی کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه/دولت ۵۸ هزار میلیارد تومان بابت تسویه اوراق پرداخت کرد

واریز بنزین جبرانی به همراه سهمیه آذرماه، دولت ۵۸ هزار میلیارد تومان بابت تسویه اوراق پرداخت کرد، کاهش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما‌ها از امروز، پیش بینی کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه اول آذر شبستان به شرح زیر است:

واریز بنزین جبرانی به همراه سهمیه آذرماه

۱۰ لیتر بنزین جبرانی بر اساس مصوبه هیئت وزیران به‌منظور قدردانی از همراهی هموطنان  در جریان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت از ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد امروز دوشنبه (یکم آذرماه) قابل استفاده است.

در این خصوص  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه ای اعلام کرد:

«به اطلاع تمامی دارندگان خودرو و موتور سیکلت می‌رساند بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ مقرر شد به منظور قدردانی از همراهی هموطنان عزیز در جریان حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، هدیه‌ای به میزان ۱۰ لیتر به انواع خودرو‌های بنزین سوز (تک سوز و دوگانه سوز) و به میزان پنج لیتر برای موتورسیکلت‌ها، (فقط برای یکبار) در کارت‌های هوشمند سوخت (علاوه بر سهمیه‌های مصوب ماهیانه) واریز می‌شود که از ساعت ۳:۳۰ بامداد روز یکم آذرماه قابل استفاده است.

به طور مثال، سهمیه خودروی سواری شخصی تک سوز بنزینی ۶۰ لیتر است که در ساعت ۳:۳۰ بامداد یکم آذرماه (۱۰+ ۶۰) مجموعا ۷۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها (۵+۲۵) مجموعاً ۳۰ لیتر در کارت هوشمند سوخت وسائط نقلیه شارژ شد.

بدیهی است جهت خودرو‌های عمومی (شامل آمبولانس، تاکسی، بین شهری، وانت‌های پرمصرف، ون) باقیمانده هدیه یکم ماه آینده همراه با سهمیه دی ماه به کارت هوشمند سوخت آن‌ها واریز می شود.»

 

شرایط افتتاح حساب در بانک‌ها تغییری نکرده است

دیروز خبری مبنی بر تغییر شرایط افتتاح حساب در برخی بانک‌ها منتشر شد که در آن مدعی شدند که مشتریان باید مدارک بیشتری برای احراز هویت ارایه دهند. در این خبر قید شده است که برخی از بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی شرط و شروط عجیبی را برای افتتاح حساب اعلام کرده‌اند و حتی یکی از بانک‌ها درباره دلیل درخواست ارایه سند ملک اعلام کرده است با توجه به مقررات جدید قرار بر این است که افتتاح حساب مشتریان در شعبه‌های محدوده‌های محل سکونت افراد انجام شود و بحث مسافت هم مورد ملاک قرار می‌گیرد.

در همین باره، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی ضمن رد تغییر در شرایط افتتاح حساب اظهار کرد: باتوجه به دستورالعمل های بانک مرکزی و براساس مواد ۵ و ۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها موظفند در اجرا و شناسایی کامل اشخاص حقیقی مشخصات هویتی اعلام شده از سوی شخص حقیقی را با اصل مدارک تطبیق داده و پس از احراز هویت و استعلام برخط از سازمان ثبت احوال کشور و دریافت کد رهگیری تایید کنند. 

علیرضا قیطاسی با بیان اینکه نگهداری کد رهگیری معتبر در پرونده ارباب رجوع قابل استفاده است، ادامه داد: براساس دستورالعمل چگونگی شناسایی مشتریان ایرانی موسسات اعتباری شناسایی مشتری برحسب نوع خدمات مورد تقاضای وی (خدمات غیرپایه، خدمات پایه) به دو نوع شناسایی اولیه و شناسایی کامل تقسیم می‌شود. 

وی با اشاره به شناسایی اولیه گفت: موسسه اعتباری موظف است هنگام ارائه تمامی خدمات بانکی و اعتباری اعم از خدمات غیرپایه و پایه به مشتری اعم از گذری و دائمی و انجام هرگونه عملیات پولی و مالی (حتی کمتر از سقف مقرر) از جمله انجام هرگونه دریافت و پرداخت، حواله، صدور و پرداخت چک، ارائه تسهیلات، صدور انواع کارت دریافت و پرداخت، صدور ضمانتنامه و ... نسبت به شناسایی اولیه مشتری براساس دستورالعمل اقدام و اطلاعات آن را در سیستم‌های بانک ثبت کند.

به گفته قیطاسی، اطلاعات مورد نیاز شناسایی اولیه شخص حقیقی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، نشانی کامل و کد پستی محل سکونت و شماره تلفن می‌شود. ضمنا بانک موظف است پس از اخذ این اطلاعات از مشتری، آنها را با مندرجات اصل کارت ملی وی تطبیق داده و مراتب را در سند مربوطه تایید کند. 

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی با تاکید بر اینکه الزامی مبنی بر اینکه افتتاح حساب باید در شعبه محدوده محل سکونت مشتری انجام شود، وجود ندارد، افزود: از سوی دیگر بانک موظف است نحوه بازشناسی کارت ملی اصلی از جعلی را براساس بخشنامه بانک مرکزی کنترل و استعلام برخط از سامانه سازمان ثبت احوال را انجام دهد. 

وی همچنین با اشاره به شناسایی کامل شخص حقیقی، اظهار کرد: بانک موظف است هنگام ارائه هریک از خدمات پایه به مشتری دائمی علاوه بر شناسایی اولیه نسبت به شناسایی کامل و برآورد سطح فعالیت مورد انتظار از وی اقدام کند. 

 

دولت ۵۸ هزار میلیارد تومان بابت تسویه اوراق پرداخت کرد

خزانه داری کل کشور، پیرو اطلاعیه مورخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۶ در خصوص نتیجه نوزدهمین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی، گزارش عملکرد تسویه اصل و سود اوراق بهادار اسلامی منتهی به تاریخ ۱۴۰۰.۰۸.۲۹ را منتشر کرد. در این اطلاعیه اعلام شده است، در مقابل مبلغ تأمین شده از طریق انتشار اوراق نقدی تا این تاریخ به مبلغ ۵۰.۷۷۱ میلیارد تومان، مبلغ ۵۸.۲۰۱ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری داری کل کشور، به شرح جدول ذیل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما‌ها از امروز

در پی تصویب کاهش قیمت بلیت هواپیما در جلسه اخیر شورای عالی هواپیمایی کشوری، این انجمن نرخ‌های جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی را به شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های فروش بلیت هواپیما ابلاغ کرد. در فهرست قیمت‌های منتشره در مقایسه با قیمت‌های جدید فروش بلیت در آبان، کاهش حدود ۱۰ درصدی در قیمت بلیت پرواز‌های داخلی به چشم می‌خورد.

گفتنی است پس از افزایش هزینه‌ها در تیرماه امسال، شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت‌های خود را افزایش دادند که یکی از دلایل آنها، اعمال قانون فاصله‌گذاری ۶۰ درصدی در فروش بلیت هواپیما‌ها بودکه با توجه به لغو این قانون شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت‌ها کاهش یابند.

بر اساس این گزارش حداکثر قیمت بلیت در مسیر تهران - چابهار ۱۲ میلیون و ۹۳۰ هزار ریال و در مسیر تهران-مشهد ۹ میلیون و ۸۲۴ هزار تومان است.

همچنین بلیت کیش- تهران در بالاترین قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۲ هزار ریال و بلیت تهران - شیراز هم ۸ میلیون و ۹۵۵ هزار ریال خواهد بود.

 

نرخ رسمی ۳۵ ارز بدون تغییر ماند

بانک مرکزی امروز (دوشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۵ ارز کاهش و ۶ ارز افزایش یافت. نرخ ۳۵ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۴۶۵ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۳۸۳ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۲۳۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۶۹۵ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۱۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۷۲ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۴۵۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۱۱۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۶۱ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۱ ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۲۳۴ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۳۷۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۶۶۸ ریال، لیر ترکیه ۳ هزار و ۷۴۰ ریال، روبل روسیه ۵۷۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۳۸۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۴۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۹۶۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۸۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۹۶ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۴۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۹ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۷۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۹۴۱ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۳۶۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۹۸ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۹۶ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۳  ریال، افغانی افغانستان ۴۵۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۶ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۱۶۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

پیش بینی کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه

صمد عزیزنژاد، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (یکشنبه 30 آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بودجه کشور در حدود ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته باشد.

 

وی بیان کرد: پیشگیری از فرار مالیاتی در کوتاه مدت برای جبران کسری بودجه مؤثر است و این موضوع با همکاری شبکه بانکی و سازمان امور مالیاتی میسر می‌شود.

 

 

کد خبر 1118641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha