از بین رفتن اخوت اسلامی، نقطه آغازین بحران های جهان اسلام است / وحدت راز برادری ما و ویرانگر عقاید تفرقه افکن است

وحدت راز برادری ماست و مسلمانان را کمک می کند تا دستی واحد علیه دشمنان صهیونیستی و امریکایی و وهابی باشند؛ وحدت نشانگر اعتقادات ما و ویرانگر همه عقاید تفرقه افکن است.

شیخ طریقت نقشبندی کردستان عراق:شیخ بهاءالدین محی الدین عزالدین تاکید کرد: وحدت راز برادری ماست و مسلمانان را کمک می کند تا دستی واحد علیه دشمنان صهیونیستی و امریکایی و وهابی باشند؛ وحدت نشانگر اعتقادات ما و ویرانگر همه عقاید تفرقه افکن است.


به گزارش خبرگزاری شبستان، شیخ بهاءالدین محی الدین عزالدین، شیخ طریقت نقشبندی از کردستان عراق، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی اظهار داشت: خداوند پاک و منزه پیامبران خود را برای اقامه دین و الفت و دوری از تفرقه و اختلاف برانگیخت.

وی افزود: خداوند بلند مرتبه در کتاب خود فرمود: « شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ» (شوری/13)  (از [احكام‌] دين، آنچه را كه به نوح در باره آن سفارش كرد، براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه در باره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش کرديم كه: «دين را برپا داريد و در آن تفرقه‌اندازى مكنيد.» . بنابراین اولویت دعوت پیامبر (ص) زمانی که به مدینه منوره پا گذاشتند، احداث مسجد قبا و ایجاد برادری و عقد اخوت میان مهاجرین و انصار بود لذا مردم از روحیه دشمنی و جاهلیت به مهرو الفت اسلام روی آوردند.

وحدت راز برادری ما و ویرانگر عقاید تفرقه افکن است  

وی افزود: اما امروز مسلمانان بیش از هر زمان دیگری بدان نیاز دارند. زیرا دلیل همه این درگیری ها، اختلافات و تفرقه ها و دشمنی ها میان امت مسلمان عدم همبستگی و دوستی و محبت و برادری است و مهم ترین توصیه دین اسلام تثبیت وحدت و درک برادری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در کتاب خود فرمود: « وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ » (آل عمران/103) (نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد؛ و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‌هاى خود را براى شما روشن مى‌كند، باشد كه شما راه يابيد.) لذا همه مسلمانان باید با یکدیگر متحد باشند. ما در شرایط فعلی به شدت به همبستگی و برادری و انسجام برای خدمت به مسلمانان و اسلام و مقابله با دشمنان نیاز داریم.  برادری و وحدت همه ما را گرد هم می آورد به ویژه که وحدت، اهمیت زیادی دارد زیرا همین وحدت راز برادری ماست  و مسلمانان را کمک می کند تا دستی واحد علیه دشمنان صهیونیستی و امریکایی و وهابی باشند؛ وحدت نشانگر اعتقادات ما و ویرانگر همه عقاید تفرقه افکن است.

این عالم عراقی ادامه داد: وحدت، مشتی آهنین در برابر عقاید تخریب گر وهابی است. وحدت یعنی الفت و دوستی و محبت به یکدیگر؛ وحدت یعنی با جمع بودن و موفقیت؛ وحدت طنابی محکم و راه عزت و کرامت و قدرت و برتری است.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی، صهیونیست ها و وهابی ها از همبستگی دوباره جامعه اسلامی  بیمناک هستند و غرب برای خدشه وارد کردن به وحدت مسلمان طرح های زیادی دارد و خطرناک تر از آن رژیم صهیونیستی و باز هم خطرناک تر از آن ترویج و گسترش عقاید وهابی در جهان است. بنابراین وحدت اسلامی برای ما واجب است و اینکه دلهای مسلمانان همه با هم یکی شود و روحیه الفت و محبت و همکاری میانشان رخنه کند و مسلمانان اهداف مشخص و معینی داشته باشند و تنها هدف مسلمان تحقق این اهداف و دستیابی به این نتایج باشد به این معنا که مسلمانان شرق و غرب همکاری فرهنگی اقتصادی و سیاسی داشته باشند.

شیخ طریقت نقشبندی عراق افزود: از این رو وحدت مسلمانان وحدت دلها و سخن و هدف و نتیجه است و این نیز تنها هدف رهبر بزرگ انقلاب، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای است. خداوند به ایشان خیر زیاد دهد زیرا ایشان رهبر محبت و خدمت به مسلمانان هستند. خدا به مسئولین مخلص ایران نیز برای این کنفرانس باشکوه و مفید و بزرگ خیر دهد. این اجلاس مشتی آهنین در برابر افکار اختلاف افکن دشمنان صهیونیستی و وهابی است.

وی تصریح کرد: یکی از روشهای اهل بیت - علیهم سلام الله - اهمیت چنگ زدن به ریسمان وحدت است. رهبر بزرگ انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای نیز فرمودند همه مسلمانان باید هوشیار بوده و بصیرت داشته باشند و همواره نسبت به طرح های دشمن هوشیار باشند.  بسیاری از علمای مسلمان و دلسوزان ملت های مسلمان نیز همین عقیده را دارند و اینکه هر عملکرد یا گفته ای که به اختلاف بیانجامد و هر توهینی به مقدسات مسلمانان یا تکفیر یکی از مذاهب اسلامی خدمت به جبهه کفر و شرک و خیانت به اسلام است و شرعا حرام است.

وی با اشاره به اینکه جبهه استکبار و صهیونیسم همواره در صدد ایجاد تشکیک میان امت و ایجاد بی ثباتی است تا بتواند خنجرش را بر بدن امت فرو کند و ضربه کاری خود را بزند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از زمانی که تاسیس شد سیاست مبتنی بر وحدت و دوری از اختلاف مسلمانان را مطرح کرد به گونه ای که امام راحل رحمت الله علیه فرمود: تفرقه افکنی از سوی شیطان و اتحاد و وحدت از سوی خداوند رحمان است. برگزاری چنین کنفرانس هایی دلیلی آشکار بر این نیت است. 

وی در پایان از خداوند متعال مسئلت کرد که همه را موفق به خدمتگزاری به اسلام و احیای وحدت اسلامی واقعی و روشهای مکتب اهل بیت سلام الله علیهم فرماید. همچنین برای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به جهت برپایی کنفرانس وحدت موفقیت و پیروزی را خواستار شد.

 

مسلمانان نباید آتش جنگ را تشدید کنند
نماینده ولی فقیه اظهار داشت: اگر میان مسلمانان جنگی به وجود آید باید بین این دو دسته صلح ایجاد کنید به عبارتی دیگر وظیفه‌ی همه مسلمانان این است که نباید آتش جنگ را تشدید کنند.

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اظهار داشت: خداوند متعال در سوره انفال می‌فرماید: « وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» و اگر دشمنان به صلح و مسالمت تمایل داشتند تو نیز مایل به صلح باش و کار خود به خدا واگذار که خدا شنوا و داناست.

 وی ادامه داد: باید این مسئله مطرح شود که در درگیری بین مسلمانان و غیر مسلمانان صلح مقدم است یا جنگ؟ برخی از افراد خواستار این هستند که نشان دهند دین اسلام طرفدار جنگ است اما در قرآن کریم  با صراحت آمده است که اگر دشمنان اسلام به صلح، سلم و آرامش ابراز علاقه کردند، شما هم گرایش به صلح نشان بدهید و همراهی کنید؛ گاهی ممکن است این سوال مطرح شود که اگر ما صلح را اصل اولیه بدانیم و بخواهیم در چارچوب صلح رفتار کنیم، ممکن است دشمنان حیله کنند، باید بدانیم که خدای متعال در ادامه این آیه می‌فرمایند که با اتکا  به حضرت حق ولو اینکه بیم یک خطری هم ممکن است وجود داشته باشد، صلح را ترجیح بدهید.
 
 حجت الاسلام دژکام افزود: البته در این مسئله باید جانب احتیاط را رعایت کنیم و در واقع آمادگی لازم برای خطر از ناحیه دشمن را داشته باشیم اما شروع به جنگ و دعوا نیازی نیست صورت گیرد.
 
نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: اگر کفار، دشمنان اسلام، مخالفان با امت اسلامی رفتارهای ناپسندی کردند و آغازگر جنگ شدند و ظلم نسبت به مسلمانان روا داشتند، اسلام اجازه‌ی جنگ و نبرد را به آنان داده است چراکه این جنگ برای تامین عدالت و رفع ظلم است و در آیه « أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ» آورده شده است.
 
حجت الاسلام دژکام اذعان داشت: در سوره مبارکه بقره خدای متعال می‌فرماید که « وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ» بجنگید در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند و آغاز گر جنگ شده‌اند؛ باید بدانیم که این جنگ برای رفع ظلم و دفاع از اصل اسلام و امت اسلامی لازم است لکن از حد تجاوز نکنید که خدا متجاوزان را دوست ندارد.
 
 وی تصریح کرد:  قرآن کریم به واسطه پیش بینی هایی که از گسترش اسلام داشته است فرض دیگری را مدنظر قرار داده و آن این است که اگر میان مسلمانان با یکدیگر  جنگی به وجود آید باید بین این دو دسته صلح ایجاد کنید به عبارتی دیگر وظیفه‌ی همه مسلمانان این است که نباید آتش جنگ را تشدید کنند.

حجت الاسلام دژکام ابراز کرد: خداوند در جایی دیگر از قرآن کریم میفرمایند که مسلمانان باید نسبت به ظالم بازدارنده و از مظلوم حمایت کنند باید بدانیم که امر خدا بر مبنای عدالت است و تاکید میکنند که اگر مسلمانان ظلمی را مشاهده کردند باید به یاری یکدیگر بشتابند.   
         
وی در همین خصوص ادامه داد: اقدامات ناجوانمردانه ای که امروز در یمن رخ میدهد و قتل عام روزانه هزاران کودک به دست استکبار و همچنین ظلمی که به  فلسطینیان روا می‌دارند همه اینها نشان از این مسئله دارد که امت اسلامی باید دوشادوش یکدیگر جلوی ظلم را بگیرند و از مظلومیت مسلمانان دفاع کنند باید بدانیم که فریاد قرآن این است که قیام به عدل کنید و در راه خدا از جنگ‌های ناعادلانه و ظالمانه جلوگیری کنید و حق مردم مظلوم و مسلمان را به آنها باز گردانید.

 

از بین رفتن اخوت اسلامی، نقطه آغازین بحران های جهان اسلام است

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، ماموستا سید محمد محمدی، امام جمعه شهرستان روانسر، در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در سخنانی در رابطه با اخوت اسلامی و مقابله با تکفیر، گفت: اخوت اسلامی یکی از ارمغان های برجسته دین مقدس اسلام است. بر اساس این اصل استوار، تمامی اعضای پیکره بزرگ امت اسلامی به رغم تنوع قومی، منطقه ای و نژادی در زیر یک چتر قرار می گیرند. 

وی افزود: خداوند متعال در آیه 10 سوره حجرات می فرماید: «إنما المؤمنون إخوة» مؤمنان برادر همدیگر هستند. بر اساس این اصل، حلقه وصل امت اسلامی، ایمان است. با نیروی ایمان، درخت اخوت اسلامی سرسبز و بالنده است. خداوند متعال در آیه 130 سوره آل عمران، مسلمانان را به رعایت اخوت اسلامی و پرهیز از اختلاف دستور داده و می فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» یعنی همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و متفرق نشوید. 

ماموستا محمدی ادامه داد: اصل اخوت اسلامی، تمامی عوامل برتری جویی از قبیل رنگ، نژاد، منطقه و سایر عوامل مطرح را از بین می برد. آیه 13 سوره حجرات تصریح کرده است که «إن أکرمکم عند الله أتقاکم» تقوا، تنها عامل برتری انسان نزد الله متعال است. 

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روزهای آغازین دعوت اسلامی، اصل برابری و برادری را در میان مسلمانان به اجرا گذاشت. آنگاه که به مدینه منوره هجرت فرمود، پیمان برادری را در میان مهاجرین و انصار برقرار کرد. در نتیجه این پیمان اخوت، زیباترین صحنه های ایثار و فداکاری در تاریخ بشریت رقم خورد. 

محمدی به فرموده پیامبر (ص) در حجة الوداع اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه حجة الوداع در جمع صدها نفر از مسلمانان که از مناطق مختلف جزیره العرب به منظور شرکت در مراسم حج در مکه مکرمه گرد آمده بودند، فرمودند: ای مردم براستی پروردگار شما یکی است و همه شما از یک پدر هستید و هیچ غیر عربی بر عرب و هیچ عرب بر غیر عرب و هیچ انسان سرخ پوستی بر سیاه پوستی و هیچ انسان سیاه پوستی بر سرخ پوست برتری ندارد مگر به تقوا. لذا از منظر شریعت مقدس اسلام، اخوت و برادری یکی از اصول پایه های جامعه اسلامی است. در واقع بدون اخوت، تحقق جامعه اسلامی منسجم ناممکن است. ازین جهت مبارزه با تعصبات قومی، نژادی و زبانی یکی از وظایف مهمی است که اسلام بر دوش پیروان خود نهاده است.

وی ادامه داد: تمام دستاوردهای مسلمانان، حاصل از اخوت و برادری است که در طول تاریخ اسلام در میان مسلمانان برقرار بوده است. از هم پاشیدن اخوت اسلامی، نقطه آغازین تمام بحران ها شد که امروز دامنگیر امت اسلامی است. خداوند در قرآن کریم، ضمن دستور مسلمانان به تمسک جستن به وحدت و اخوت اسلامی، پرده از عواقب دردناک تفرقه و اختلاف برداشته و می فرماید: «وأطیعوا الله و رسوله و لاتنازعوا فتفشلوا فتذهب ریحکم و اصبروا إن الله مع الصابرین» (و اطاعت کنید الله و پیامبرش را و در میانتان اختلاف نکنید که در نتیجه ضعیف و سست می شوید و توان و نیروی شما از بین می رود و صبر پیشه کنید زیرا خداوند با کمک و نصرتش همراه شکیبایان است.)

ماموستا محمدی تصریح کرد: تکفیری ها نه تنها مذاهب اربعه اهل سنت را هم از جهت فقهی و هم از جهت کلامی تکفیر می کنند، بلکه رؤسای هر چهار مذهب و نیز امام اشعری را تکفیر کرده اند و به ابوحنیفه لقب کافر زندیق داده اند. کتب مذاهب اربعه را کتب شرک و ضلال می دانند. این بدین معناست که آن ها کافه امت و علمای آن را تکفیر کرده و به تعبیر دیگر، قائل به تکفیر عام هستند. در حالی که همه آن ها قائل به تبعیت از قرآن و سنت نبوی و سلف صالحند. 

وی افزود: بر مبنای تفکر تکفیری ها نویسندگان صحاح سته، رؤسای مذاهب اربعه در کلام، تفسیر روایت و دیگر مذاهب، محکوم به کفر و واجب القتل می شوند؛ در حالی که تکفیر اهل نماز و اهل شهادتین هم مخالف قرآن است و هم مخالف عقل. از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است: «کفوا عن أهل لا إله إلا الله لا تکفروهم بذنب فمن أکفر أهل لا إله إلا الله فهو إلی الکفر أقرب» یعنی: دست از لا إله إلا الله گویان بردارید. آن ها را به خاطر گناه به کفر متهم نکنید. هر کس گوینده لا إله إلا الله را به کفر متهم کند، خود به کفر نزدیک تر است. همچنین فرمود: «من رمی مؤمنا بالکفر فهو کقتله» یعنی: هر کس مؤمنی را به کفر، تکفیر کند،  مانند این است که او را کشته است.

 این عالم اهل سنت در پایان به حدیثی از رسول خدا (ص) اشاره کرد و گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «بیننا و بینهم الصلاه» یعنی اگر کسی اهل نماز بود او از من است و کشتن او جایز نیست.

 

یکی از مهمترین تأثیرات انقلاب اسلامی ایران، ایجاد معادله بازدارندگی بود

 

بنابراین گزارش، «حسین رویوران» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه پیرامون «تغییر معادلات محور مقاومت و رژیم صهیونیستی» اظهار داشت: از ابتدای توطئه آواره‌سازی جامعه فلسطینی و تحویل دادن فلسطین به صهیونیست‌ها،  غرب همه امکانات از جمله برتری نظامی را به جامعه صهیونیستی داد؛ این برتری نظامی نه تنها در ابعاد سلاح‌های کلاسیک بلکه در مورد سلاح‌های نامتعارف هسته‌ای، بیولوژیک، شیمیایی است؛ همه این امکانات را به رژیم صهیونیستی دادند و رژیم صهیونیستی در جنگ‌های 1948، 1956، 1967، 1973 و1982با برتری مطلق در ابعاد نظامی،  پیروزی‌های متعدد و پی ‌در پی به دست آورد. 


وی ادامه داد:رژیم صهیونیستی در این جنگ‌ها با اتکا به برتری و ضعف طرف مقابل موفق شد، پیروزی‌های زیادی به دست بیاورد؛ البته در طرف مقابل هم متاسفانه مشکلات جدی وجود داشت یعنی به عبارتی عرب‌ها و دولت‌های عربی و فسطینی‌ها با اتکا به تفکر قومی و ملی تلاششان بر این بود که در این جنگ‌ها پیروز بشوند، اما نتوانستند چهارچوبی را به وجود بیاورند که جنگ و معادله به نفع فلسطین و جهان عرب و اسلام تغییر پیدا کند، تا اینکه انقلاب اسلامی در سال 1979به پیروزی رسید. 
رویوران افزود: انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت ایدئولوژیک و انگیزه‌های بسیار بالای خودش موفق شد چهارچوب‌های جدیدی به وجود بیاورد؛ زمانی که رژیم صهیونیستی در سال 1982 به لبنان حمله کرد، نیمی از لبنان از جمله پایتخت این کشور را اشغال کرد و موفق شد نیروهای مخالف خودش یعنی ساف را از لبنان خارج بکند و در چهارچوب توافقی که با نمایند آمریکا فیلیپ حبیب انجام داد، به تبعیدگاهی در تونس بفرستد؛  اما این خلائی که به وجود آمد فرصتی داد به تفکر اسلامی که منبعث از انقلاب اسلامی ایران است، داد تا بیاید و شانس خودش را بیازماید.


مقاومتی شکل گرفت که بعدا تحت عنوان حزب الله نامگذاری شد؛ این مقاومت که  متکی به نیروهای داخلی بود، موفق شد در 18 سال یعنی از سال 1982تا 2000  رژیم صهیونیستی را از لبنان خارج بکند و این اولین پیروزی بر رژیم صهیونیستی بود؛ تا پیش از آن رژیم صهیونیستی از هر زمینی که گرفته بود بدون شرط عقب‌نشینی نکرده بود؛ کرانه باختری و نوار عزه همچنان در اشغالند و در سینا با کاستن از حاکمیت دولت مصر راضی به عقب‌نشینی شد.
وی ادامه داد: در نهایت این الگویی که در لبنان شکل گرفت موفق شد،  برتری نظامی رژیم صهیونیستی را به چالش بکشد و عملا الگوی جدیدی به وجود بیاورد. رژیم صهیونیستی در سال 2006 در جنگ 33 روزه دنبال این بود که این الگو را از بین ببرد اما این الگو ابعاد جدیدی پیدا کرده بود. بعد دوم این الگو جنگ نامتقارن بود که در جنگ 2006 به اجرا گذاشته شد. در جنگ 2006 رژیم صهیونیستی همه امکانات را داشت اما شکست خورد و مقاومت امکانات محدودی داشت اما پیروز شد؛ یعنی رژیم صهیونیستی همه امکانات برتری را داشت اما قادر به استفاده از آن بود و این مهمترین ویژگی این الگوی جدید است.


کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: بعد از جنگ ما شاهد این بودیم که رژیم صهیونیستی با تشکیل گروه وینوگراد دنبال این بود که ببیند چرا علی رغم داشتن برتری نظامی شکست خورد؛ در گزارش بیش از 600 صفحه ای دلایل شکست اسرائیل به گونه ای مطرح شده است؛ گزارش دادند که حزب الله تمام امکانات خودش را در زیر زمین برده بود؛ اسرائیل مزیت قدرت هوایی دارد اما این قدرت هدف ندارد چون حزب الله امکاناتش را به زیر زمین برده بود. هواپیما فقط مناطق مسکونی را می‌زد که مشکلات زیادی برای اسرائیل در سطح بین‌المللی به وجود آورده بود. این الگویی که موفق شد برتری اسرائیل را زیر سوال ببرد و پیروزی محور مقاومت را تحقق ببخشد، نشان داد که کارآمد است و به همین دلیل به داخل فلسطین راه پیدا کرد.
وی خاطر نشان کرد:از بعد از جنگ 2006 شاهد پیروزی مقاومت در غزه هستیم. بر اساس شاخص‌های مقاومت در لبنان، در سال‌های 2008 ،2012، 2014 جنگ‌های متعددی اتفاق افتاد اما رژیم صهیونیستی در همه این جنگ‌ها قادر به اشغال مجدد غزه که بخشی از اهداف جنگ بود، نشد و این به امکانات جدیدی که مقاومت پیدا کرده‌ بود، یعنی اعتقاد راسخ، جنگ نامتقارن و خنثی سازی برتری نظامی دشمن؛ برمی‌گردد.


یکی از مهمترین ایستگاه‌هایی که در این فرآیند اتفاق افتاد، نبرد سیف القدس بود؛ رژیم صهیونیستی به غزه حمله کرد اما مقاومت تمام سرزمین اشغالی را زیر باران موشک خودش قرار داد و زمانی که دشمن احساس ترس و احساس آسیب در همه جا را دید ناچار شد از طریق کشورهای مزدور عربی و کشورهای غربی فشار بیاورد و آتش‌بس اعلام بشود. این جنگ که 12 روز بیشتر طول نکشید نشان داد که مقاومت در غزه به یک نقطه جدیدی از تکمیل بازدازندگی رسیده است.
رویوران اضافه کرد: حزب الله که معادله بازدارندگی را تکمیل کرده بود، موفق شد عوامل بازدارندگی را تکمیل بکند؛ اگر اسرائیل چپ به لبنان نگاه بکند لبنان می‌تواند کل فلسطین اشغالی را زیر باران موشک قرار بدهد. غزه علی رغم محاصره، محدودیت‌ها و مشکلات زیادی که دارد باز هم توانست یک معادله بازدارندگی ایجاد بکند. این معادله بازدارندگی بسیار موفقیت‌آمیز بود.


وی در پایان گفت: یکی از مهمترین تاثیرات انقلاب اسلامی ایران، تغییر معادلات و ایجاد معادله بازدارندگی است که محور مقاومت را از یک حمایت جدی برخوردار کرد و دست رژیم صهیونیستی در زدن این نقطه و آن نقطه را بست؛ به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران رژیم صهیونیستی الان بر این باور هستند که اسرائیل وارد تنگنای استراتژیک شده و توان خلق پیروزی‌های گذشته و یا استمرار وضعیت فعلی خودش را دیگر ندارد و محور مقاومت یک تهدید وجودی برای این رژیم اشغالگر است.

 

کد خبر 1118747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha