۲۳ دستگاه مسئول در اجرای قانون هوای پاک ناقص عمل کرده اند

رفیعی با بیان اینکه بر اساس قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئولیت مستقیم اجرای این قانون را دارند، گفت: همه آن‌ها در انجام تکالیف خود ناقص عمل کرده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی شب گذشته (یکشنبه 30 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بر اساس قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئولیت مستقیم اجرای این قانون را دارند، گفت: همه آن‌ها در انجام تکالیف خود ناقص عمل کرده اند. سازمان محیط زیست 60 حکم تکلیفی برای اجرای این قانون دارد و هماهنگ کننده و ناظر اجرای این قانون است اما بسیاری از تکالیف خود را انجام نداده است.

 

وی با بیان اینکه از سال 96 که قانون هوای پاک تصویب شد تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای کاهش آلودگی هوا انجام نشده است، افزود: ماده 17 قانون هوای پاک انجام معاینه فنی موتورخانه ها را تکلیف کرده است اما همه دستگاه های مسئول در این قانون، مسئولیت خود را در این زمینه را ناقص انجام داده اند.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید وضع آلودگی 129 هزار واحد صنعتی کشور را به صورت لحظه ای پایش کند، افزود: از 129 هزار واحد فقط 21 هزار واحد سامانه پايش را نصب کرده اند که از این تعداد نیز فقط 548 واحد سامانه پایش برخط را نصب کردند و گزارش می دهند.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته 28 راهکار کوتاه مدت و بلند مدت را که هیچ هزینه ای نداشت برای کاهش آلودگی هوا به دولت به ویژه وزارتخانه های نفت، صمت، کشور و سازمان محیط زیست ارائه کرديم اما همه آنها برای اجرای این راهکارها بهانه آوردند، افزود: امسال نیز این راهکارها را به رئیس جمهور پیشنهاد دادیم که از آنها استقبال کرد. اگر قانون هوای پاک اجرا شود مشکل آلودگی حل خواهد شد اما هنوز برخی دستگاه ها دستورالعمل اجرای این قانون را ننوشته اند.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوا باید در قاعده حکمرانی دیده شود و توان همه دستگاه ها را برای مقابل با آلودگی به کار گیرد افزود: نداشتن تناسب جرم با جریمه از مشکلات قانون هوای پاک است. این قانون نیاز به بازنگری دارد که در حال اصلاح آن در مجلس شورای اسلامی هستیم.

 

رفیعی با بیان اینکه دودزاترین و آلوده کننده ترین ناوگان حمل و نقل ناوگانی است که خود دولت از آن استفاده می کند، گفت: این ناوگان در تهران 10 درصد سیستم حمل و نقل شهری را شامل می شود اما 40 درصد آلودگی این شهر مربوط به آنهاست.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از محل درآمد تبصره 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری ها موظف هستند ناوگان حمل و نقل شهری را تعویض و نوسازی کنند، ادامه داد: اما بر اساس آمار در سال های 97 و 98 در استان های اصفهان، تهران، خوزستان و البرز، فقط 235 عدد از این ناوگان تعویض شده است در حالی که با این درآمد می توانستند کل ناوگان را تعویض یا نوسازی کنند.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به شرایط ایده آل حمل و نقل عمومی در شهر تهران برسیم باید 20 هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر داشته باشیم، افزود: البته دی اکسید کربن را مهار کرديم و جزو کشورهای پیشرو در این زمینه بوده و سرب را نیز از آلودگی هوا حذف کرده ایم.

 

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران به درستی کار نمی کند و بیان اینکه استاندارد ملی سوخت نداریم، اضافه کرد: در پالایشگاه ها سوخت یورو4 تولید می شود اما این سوخت با خط لوله ای که از آن نفت کوره و مازوت انتقال داده شده است به مقصد می رسد و به طور قطع سوخت بنزین یا گازوئیل برای تحویل به خودروها یورو4 نیست.

کد خبر 1118772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha