عبور طرح شنبه‌های کتاب از رکورد ۳۵ هزار مسجد/ کاهش آسیب‌های اجتماعی با رونق کتابخانه‌های مسجدی

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار کتابخانه مسجدی در کشور فعال است، گفت: وقتی کتابخانه‌های مساجد رونق یابند، قطعا حضور مردم در مساجد بیشتر می‌شود و به این صورت آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در آیین اختتامیه اولین جشنواره کتاب بچه های مسجد که امروز (یکشنبه، سی ام آبان ماه) در مسجد امام حسین (ع) میدان امام حسین (ع) برگزار شد.

 

گزارش تصویری کامل این آئین را اینجا ببینید.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در این آئین با بیان اینکه بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت دارند، گفت: اولویت ما در انتخاب مدیران این کانون ها از میان ائمه جماعات است و اگر در مسجدی امام جماعت نتواند مدیر شود، انتخاب مدیر کانون پس از مشورت با امام جماعت صورت می گیرد؛ به همین دلیل است که حتی یک مورد اختلاف میان مدیر و اعضای کانون با امام جماعت در مساجد کشور ثبت نشده است.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بیش از 11 هزار کتابخانه در مساجد کشور فعال اند که برخی از آنها کوچک و شاید چندین قفسه کتاب باشند و برخی از آنها نیز بسیار وسیع هستند.

 

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به مقاله ای علمی و کاملا جدید درباره اهمیت پیوند زدن میان کتابخوانی با نیازهای اجتماعی مردم و جامعه ادامه داد: نویسنده مقاله می گوید اگر می خواهیم کتابخانه ها موفق باشند، توسعه یابند و میزان استقبال از آنها افزایش یابد باید ارتباط مردم و کتابخانه ها در قالب نیازهای اجتماعی برقرار شود. این دقیقا همان مدلی است که 14 قرن پیش اسلام از زبان پیامبر گرامی حضرت محمد (ص) مطرح کرده است. مدل اسلام مربوط به امروز نیست بلکه مربوط به 14 قرن است و بسیار مدل ویژه ای است.

 

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: مسجد در اسلام صرفاً برای نماز خواندن یا امور عبادی نیست بلکه برای قضاوت، فرهنگ، علم، سیاست و همه حوزه ها است. نکته قابل توجه این است که کتابخانه های بزرگ در جهان اسلام در دل مساجد و در کنار مساجد شکل گرفته اند.

 

رییس ستاد فهما ادامه داد: کتابخوانی و انس با کتاب در فضای مساجد جامعه در طول 14 قرن شکل گرفته است و اگر ما اکنون نیز به دنبال توسعه کتابخوانی در مساجد هستیم باید به دنبال طرح های جدید باشیم، طرح هایی همچون جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و طرح شنبه های کتاب.

 

وی افزود: مدل های خوبی در حوزه کتابخوانی در کشورهای مختلف اجرا می شود برای نمونه اکنون در لبنان مدل مجامع اجرا می شود که طی آن تلاش می کنند مساجد از طریق فعالیت در حوزه کتابخوانی به محل اجتماع تبدیل شوند همچنان که وقتی ما متوجه شدیم که  مسجدی در شهر اراک با تلاش یک امام جماعت توانسته است در حوزه کتابخوانی موفق باشد طرح او را دنبال کردیم و به این صورت طرح شنبه های کتاب کلید زدیم که اکنون این طرح رکورد 35 هزار مسجد را رد کرده است.

 

 

 

 

حجت الاسلام ارزانی ادامه داد: از سوی دیگر اطلاعات کتابخانه های دیگر را در سامانه بچه های مسجد بارگزاری می کنیم، آموزش کتابخوانی داریم و تلاش می کنیم با طرح ها و مدل های منختلف  و جذاب مردم را با کتاب مانوس کنیم.

 

وی گفت: قطعا اگر از من بپرسید وضع کتابخانه های مساجد چگونه است، پاسخ می دهم خوب نیست و تا نقطه هدف و آرمانی و مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به آن نقطه مطلوب و آرمانی نیازمند حمایت همه دستگاه ها هستیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است اما باید همه نهادها از جمله شهرداری ها و مجلس در این زمینه ورود کنند. وقتی کتابخانه های مساجد رونق یابند، قطعا حضور مردم در مساجد بیشتر می شود و به این صورت آسیب های اجتماعی نیز کاهش می یابد.

 

بنابر این گزارش، «احد جاودانی» نیز در این آئین با بیان اینکه برگزاری جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد تلاش قابل ستایش و احترامی است که با هدایت های حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دوستان خوب ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد، گفت: جشنواره های اینچنینی قطعا در نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی موثر است.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: کتابخوانی در همه جوامع و کشورها و ملت ها با جدیت از سوی مدیران و نهادهای مختلف و خود مردم دنبال می شود و همه تلاش می کنند پیوند خوبی میان مردم و انس خوبی میان مردم و کتاب برقرار شود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه هایی همچون طرح شنبه های کتاب و جشنوراه روستاهای دوستدار کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور ادامه داد: الحمدالله دوستان ما در ستاد فهما توجه خوبی به حوزه کتابخوانی در زمینه مساجد دارند به همین دلیل استقبال خوبی از اولین جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد صورت گرفت.

 

جاودانی در پایان گفت: هر چقدر برنامه های مختلف را به دل مساجد ببریم، قطعا از یک سو انس مردم با کتاب بیشتر می شود و از سوی دیگر آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش می یابد.

 

این گزارش می افزاید: «اسماعیل آذر» با بیان اینکه کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در برگزاری اولین جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد بسیار قابل تقدیر است، گفت: این جشنواره به خوبی توانست در شناسایی استعدادها در حوزه کتاب در سراسر کشور موفق باشد.

 

 

 

 

وی اضافه کرد: کتاب به ما تجربه می دهد، کتاب به ما تجربه عالمان را اهدا می کند، گفته اند عالم از عارف بالاتر است زیرا عالم دین هم خود و دیگران را نجات می دهد اما عارف صرفا در پی نجات خود است بنابراین عالمی که اهل کتاب است می تواند نجات بخش باشد.

 

رییس هیئت داوران اولین جشنواره ملی کتاب بچه های مسجد اضافه کرد: به همه کسانی که در این جشنواره شرکت کرده اند و آثاری اهدا کرده بودند، قول می دهم که تمام مراحل داوری با دقت و رعایت عدالت برگزار شد.

 

آذر در پایان اظهار کرد: انشاءالله دوره های بعدی جشنواره کتاب بچه های مسجد با قدرت و قوت بیشتر برگزار می شود تا استعداهای دیگر در حوزه کتاب به خوبی شناسایی شود.

 

کد خبر 1118825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha