واکسیناسیون ۹۰ درصدی استان اصفهان با اجرای طرح شهدای سلامت

شیرانی با اشاره به اینکه طرح شهدای سلامت فرد محور، محله محور، شغل محور و سازمان محور است گفت: درصورت اجرای موفق این طرح قبل از پیک ششم بیماری کرونا ۹۰درصد افراد واکسینه شده اند و ایمنی افراد بسیار بیشتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دکتر شاهین شیرانی، امروز در نشست خبری با اشاره به اجرای طرح شهدای سلامت با همکاری سپاه صاحب الزمان(عج)، ارتش، آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح بسیج واکسیناسیون شهدای سلامت با هدف افزایش میزان واکسیناسیون از ۷۷ درصد به ۸۵ درصد به مدت ۲۰ روز اجرا می شود تا تمام کسانی که تاکنون واکسن نزده اند، واکسینه شوند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه چند ماهی است در کشور از نظر تعداد و نوع واکسن مشکلی  نداریم، درحالی که زمانی افراد به کشورهای همسایه می رفتند و یا در بازار سیاه واکسن می خریدند اضافه کرد: با طراحی سامانه استعلام واکسیناسیون اطلاعات تمام گروه های هدف در این پایگاه قرار داده شده و پس از پیگیری  با افرادی که واکسن نزده اند تلفنی تماس گرفته می شود تا واکسیناسیون برای آنان نیز انجام شود.

 

وی با اشاره به نمودار شیب واکسیناسیون استان، تصریح کرد: واکسیناسیون در ابتدا به دلیل کمبود واکسن سرعت کمی داشت، اما وقتی واکسن تأمین شد شیب نمودار بسیار بالا رفت که الان این  دوباره کم شده است.

وی با بیان اینکه هنوز در جمعیت هدف بالای ۱۲ سال برخی افراد واکسن نزده‌اند یا از واکسن و عوارض آن می‌ترسند، یا هنوز فرصت نکرده‌اند، یا به خاطر بیماری و سالخوردگی توان رفتن به مراکز واکسیناسیون را نداشته اند، برخی هم هنوز اعتقادی به واکسن ندارند یا می‌گویند قبلا کرونا گرفته‌ایم چرا واکسن بزنیم افزود: در پزشکی صفر و یک و بله و خیر نداریم همه چیز آمار و احتمال است، بر این اساس در مورد شخصی که واکسن زده احتمال ابتلا به بیماری کمتر می‌شود، اگر کرونا بگیرد شدت بیماری بسیار کمتر است، اگر کرونا گرفت و در بیمارستان بستری شد بسیار مرگ و میر کمتری از فردی که واکسن نزده دارد، بنابراین واکسن هم پیشگیری است و هم درمان.

وی بار دیگر با بیان اینکه شیب نمودار واکسیناسیون در استان به سمت رشد بسیار کندی می رود، افزود: شیب پوشش واکسیناسیون روزانه کمتر از دو دهم درصد تا قبل از اجرای طرح شهدای سلامت بود، با این روند پنج تا شش روز طول می‌کشید تا یک درصد جامعه واکسینه شوند.

سخنگوی ستاد کرونا استان اصفهان با بیان اینکه ما نمی‌دانیم پیک ششم کرونا که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده چه زمانی اتفاق می‌افتد، تاکید کرد: ما باید تا قبل از آن ۹۰ درصد جامعه را واکسینه کرده باشیم.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا یک بعد انفرادی و یک بعد جمعی دارد، اظهار کرد: برای مصونیت جامعه باید ۹۰ درصد افراد واکسینه شوند، در حالی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی مصونیت فردی می‌دهد اما مصونیت جمعی نمی‌دهد. هر فرد کرونایی ۶ نفر را به سرعت آلوده می‌کند، پس باید با سرعت واکسیناسیون را انجام دهیم.

شیرانی با اشاره به اینکه مراکز تجمیعی واکسیناسیون و نیروهای ما درحال استهلاک هستند، اعلام کرد: ۴۴ مرکز تجمیعی به غیر از مراکز منتخب داریم و ظرفیت تزریق روزی ۱۵۰ هزار دوز را داریم. این اواخر به روزی ۲۰ هزار واکسن رسید و ۱۲۰ هزار نفر ظرفیت واکسیناسیون ما خالی ماند، در واقع واکسن و نیرو داریم، اما استقبال کم است.

وی به اجرای طرح شهدای سلامت اشاره و تصریح کرد: این طرح برای این است که از ظرفیت همه ارگان‌ها استفاده کنیم و طرح فرد محور، محله محور، شغل محور و سازمان محور است. در این طرح افراد را بر اساس کد ملی شناسایی می‌کنیم و نرم افزار ابتکاری در اصفهان تولید شده که اطلاعات سامانه سیب را با اطلاعات ارگان ها و بخش های مختلف تطبیق می‌دهد. طبق دستورالعمل سازمان امور اداری استخدامی کشور واکسیناسیون کارمندان باید انجام شود، مگر کسانی که گواهی پزشک دارند و این اطلاعات را رصد می‌کنیم تا به پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بهترین شهرستان از نظر پوشش واکسیناسیون را بوئین میان‌دشت با بالای ۹۰ درصد پوشش واکسیناسیون اعلام کرد و افزود: پوشش واکسیناسیون در ۵ شهرستان خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان، برخوار و اصفهان زیر ۷۵ درصد است، درحالی که ثقل جمعیت هم در این ۵ شهرستان است و در این شرایط باید مداخله فعال انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه واکسن زدن به معنی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخواهد بود، توضیح داد: بخواهیم یا نخواهیم باید ماسک بزنیم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

 

وی بیان اینکه هنوز برخی افراد به واکسن اعتقادی ندارند، گفت: بیش از ۹۵ درصد کادر بهداشت و درمان واکسینه شده اند اما صد در صد نیست.

شیرانی به جهش‌های ویروس کرونا اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی کشورها محدودیت های کرونا را زود حذف کردند، اما موج بیماری نشان داد باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. همچنین برخی کشورها سیستم آمارگیری دقیقی ندارند و نباید شرایط آنها را معیار قضاوت قرار داد.

سخنگوی ستاد کرونا استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در خصوص واکسن ستیزی و مقاومت در برابر تزریق واکسن با اشاره به اینکه برخی افراد واکسن ستیز و برخی واکسن گریز هستند، توضیح داد: درصد واکسن ستیزها بسیار کم است، اما هیاهوی زیادی دارند اما برای واکسن گریزان تلاش کردیم در طرح محله محوری با معتمدین محلی که مردم قبول دارند گفت و گو و آنها را به تزریق واکسن مجاب کنیم.

.

 

کد خبر 1119527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha