اقتدار فرهنگی مهمترین نوع اقتدار است

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با برشمردن انواع اقتدار گفت: در بین اقتدارهای موجود مهمترین نوع اقتدار، اقتدار فرهنگی است و نخبگان و فرهیختگان جامعه در این زمینه نقش دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، چهارشنبه(۳ آذر) در آیین تجدید بیعت و میثاق با ولایت و رزمایش اقتدار بسیجیان که در مصلی امام علی علیه السلام برگزار شد؛ با بیان اینکه برای اقتدار معانی متفاوتی شده؛ افزود: امروز صحبت از اقتدار بسیج است و برای «اقتدار» در عرف بین الملل معناهای متفاوتی ارائه شده است.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان افزود: بعضی ها اقتدار را به معنای توانمندی گرفتند؛ بعضی به این معنی که فرد یا گروه و حاکمیت و کشوری که بتواند خواسته خود را بر دیگر کشورها و افراد تحمیل کند و بعضی اقتدار را به معنی نفوذ معنوی یک کشور در عرصه های بین الملل گرفتند.

 

 

وی اظهار کرد: در نگاه دینی اما اقتدار هم درونی معنا و مفهوم دارد که خودسازی و تهذیب نفس است و هم بیرونی که انواع و اقسام دارد؛ بسیج در صحنه عمل در عرصه بین المللی اقتدار را به نمایش گذاشته است و در حوزه های مختلف این قوت و  قدرت را به بهترین وجه ممکن نشان داده و طرفداران و هوادارانی در بین آزادگان جهان پیدا کرده است.

 

 

امام جمعه کرمان با افزودن اینکه مأموریتی که امام(ره) برای بسیج ترسیم کرده مأموریتی بسیار بزرگ و بلندی است تا آنجا که همه کاخ های مستکبرین را فرو بریزد؛ به سه نوع از قدرت و قوت اشاره کرد و نخست درباره قدرت نرم صحبت کرد و گفت: این قدرت عبارت از این است فرد یا گروهی در جایگاه معنوی قرار بگیرد و بدون تحمل هزینه، نفوذ او در توده های مختلف اثر بگذارد و به سرعت با هدفی که ترسیم می کند افراد را بسیج کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: بسیج مستضعفین دارای قدرت نرم و بالا در داخل و خارج از کشور در جغرافیای مقاومت اسلامی است؛ قدرتی که می تواند جریانات داخل و خارج را علیه استکبار و جهانخواران بسیج کند و نه فقط خود نیروی قدرتمندی برای مبارزه است که نفوذ معنوی بسیج در دنیا طرفداران و لشکرهای فراوانی را در این جاذبه بسیج قرار می دهد.

 

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی به قدرت سخت هم اشاره کرد و آن را عبارت از آمادگی و تهیّأ لازم برای هر برخوردی و در رأس آن برخورد نظامی با استکبار جهانی دانست و افزود: بسیج در هشت سال دفاع مقدس نشان داد با رشادت و جوانمردی در کنار نیروهای مسلح از این کشور دفاع جانانه می کند.

 

وی با اشاره به «اقتدار هوشمند» آن را ترکیبی از قدرت سخت و نرم دانست و تصریح کرد: این قدرت در اختیار بسیج و نیورهای مسلح است و اوج افتخار آنها همین است که تحت زعامت فرماندهی کل قوا بوجود آمده و در عرصه ها مختلف این اقتدار را بسبج باید کمک کند به تصویر کشیده شود.

 

 

امام جمعه کرمان سپس «اقتدار دفاعی» را مورد توجه قرار داد و با تأکید بر اینکه این اقتدار را باید جدی گرفت؛ اظهار کرد: الحمدلله ما در اوج هستیم و موشک های دوربرد و سلاح های نظامی و دهها دستاورد این عرصه، جمهوری اسلامی را کشوری امن و قدرتمند کرده که با زبان اقتدار با دنیای استکبار سخن می گوید و بهتر از هر زمان می توان در این بخش با دنیا حرف زد.

 

 

وی ادامه داد: اقتدار دیگر «اقتدار نظامی» است؛ مهیا بودن در صحنه های مختلف و این توانمندی بسیج و نیروهای مسلح است که با سرعت تمام می توانند نیروهای خود را آرایش دهند تا هر مأموریتی را انجام دهند.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان به اقتدار اقتصادی هم اشاره و تصریح کرد: این اقتدار، مؤلفه هایی دارد و باید آن را جدی گرفت؛ دولتمردان همه سعی و تلاش خود را بگذارتد تا شأن ملت اسلامی را برای دنیا تصویر کنند‌ تا از کشورهای مقتدر باشیم.

 

 

وی به «اقتدار علمی» در سایه نظام جمهوری اسلامی هم اشاره کرد و درباره «اقتدار فرهنگی» بیان کرد: این اقتدار، در بین اقتدارهای موجود مهمترین نوع اقتدار است که در حوزه فرهنگ و فهم اجتماعی و درک از مسائل زمان خود باید در جایگاهی قرار گرفت که دوست و دشمن و نقشه های دشمن را خوب بشناسیم و وحدت کشور را جدی بگیریم و بر نخبگان فرهیختگان است جمهوری اسلامی ایران را در همین جایگاه و رده اول تحت زعامت ولایت فقیه برای خود حفظ کنیم.

 

 

امام جمعه کرمان در پایان به «اقتدار اجتماعی» اشاره و تصریح کرد: اقتدار اجتماعی یعنی هماهنگی و همراهی توده های مردم در عرصه های مختلف که نقش بسیج در این اقتدار نقش شماره بک است زیرا بسیج پاره تن مردم است.
 

کد خبر 1119729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha