تقویم کشور، کماکان خالی از حماسه مردم اندیمشک در چهارم آذر

اندیمشک در چهارم آذر سال ۱۳۶۵ به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه از سوی رژیم بعثی مورد حمله هوایی و بمباران قرار گرفت و سال‌ها می‌گذرد که مردم حماسه‌ساز و مقاوم این دیار، چشم انتظار ثبت این واقعه در تقویم کشورمان هستند.

خبرگزاری شبستان _ اندیمشک، یاسین دارسی: بمباران اندیمشک در روز ۴ آذر سال ۱۳۶۵ و در جریان جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد که در این حمله هوایی، شهر اندیمشک به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه، توسط ۵۴ فروند جنگنده به صورت مستمر بمباران شد و از این واقعه به عنوان طولانی‌ترین بمباران بعد از جنگ جهانی دوم یاد می‌شود.

 

بمباران اندیمشک در روز چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵، طولانی‌ترین و مرگبارترین حمله‌ هوایی نیروی هوایی عراق در طول جنگ هشت ساله با ایران به‌شمار می‌رود.

 

اندیمشک از لحاظ شرایط و وضعیت جغرافیایی و لجستیکی بسیار مناسب است و نقش بسزایی دارد که وجود ظرفیت‌های ارزشمندی در این شهر سبب شد تا رژیم بعثی دست به بمباران آن بزند.

 

مردم اندیمشک در ۴ آذر سال ۱۳۶۵ مورد حمله ناجوانمردانه دژخیمان رژیم بعث قرار گرفتند

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، ضمن گرامیداشت چهارم آذر، روز مقاومت مردم اندیمشک اظهار می‌کند: چهارم آذر، برگی خونین از تاریخ هشت سال دفاع مقدس است که در خط به خط آن، مقاومت و ایثار دلیرمردان و شیرزنان اندیمشک، نمایان می‌شود.

 

«فریدون حسنوند» می‌افزاید: هرگاه در پیچیدگی‌های رمزآلود حیات بشر سخنی از رذائل و نکوهش اخلاقی به میان آید، فاجعه تلخ بمباران چهارم آذر شهرستان یک‌هزار شهید اندیمشک در ذهن مردم تداعی می‌شود چرا که خاطره مقاومت، ایثار، رشادت و مظلومیت مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه اندیمشک در مواجهه با مستکبران و متجاوزان جهان حماسه‌ای است که هیچ‌گاه از تاریخ دفاع مقدس پاک نخواهد شد.

 

وی اذعان می‌کند: شهرستان اندیمشک به عنوان دروازه خوزستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و قرار گرفتن در یک سه راهی مهم که ۲ راهِ آن به جبهه‌های جنگ ختم می‌شد، قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن، داشتن چند پادگان مهم از جمله دوکوهه که رزمندگان و جبهه‌ها را پشتیبانی می‌کردند و همچنین حضور مؤثر فرزندان این شهر در عملیات‌های مختلف و پیروزی‌های پی در پی آنها، از اهمیت بالایی برای دشمن برخوردار بود و اين جنايت هولناک و انتقام‌گونه که در تاریخ، تنها مواردی معدود مانند آن سراغ داریم، پاسخ به مقاومت و پايداری مردان و زنانی بود كه با حماسه‌آفرینی‌های متعدد، خار چشم دشمنان شدند.

 

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مردم شهر یک‌هزار شهید اندیمشک و سنگربانان سرافراز کرخه و دز و پاسداران دوکوهه معراج شهدا که از آغاز انقلاب مدافع بی‌دریغ و جان برکف انقلاب، اسلام و ولایت بودند، در چهارمین روز از آذرماه سال ۱۳۶۵ مورد حمله ناجوانمردانه دژخیمان رژیم بعث قرار گرفتند تا در یک آزمون سخت، وفاداری خود را به نظام، امام خمینی (ره) و رهبری را با خلق حماسه‌ای بزرگ به اثبات برسانند.

 

وی با بیان اينکه تقدیم یک‌هزار شهید برای کیان ایران اسلامی مصداق واقعی ایثار و فداکاری مردمی است که هنوز هم زخم‌های هشت سال دفاع مقدس را بر پیکر خود حس می‌کنند عنوان می‌کند: این شهر پر است از مردانی که زخم‌های دفاع مقدس را به دوش می‌کشند، مادرانی که در فراق فرزندان چشمه اشکشان خشکیده و ایثارگرانی که با هر نفس، خاطرات آن روزها را برای ما تداعی می‌کنند.

 

حسنوند بیان می‌کند: هنوز هم رد ترکش، بمب و موشک دژخیم بر پیکر این شهر به عنوان نماد ایثار و مقاومت به یادگار مانده است تا در چهارمین روز از آذرماه هرسال، برای مردم قصه‌های آن روز تلخ را روایت کند.

 

ثبت واقعه چهارم آذر در تقویم رسمی کشور، کمترین انتظار مردم اندیمشک است

نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس نیز ادامه می‌دهد: من در روز چهارم آذر سال ۱۳۶۵ در مدرسه درس می‌خواندم که نزدیک ساعت ۱۲ با صدای پدافند، مدرسه تعطیل شد و با غرش هواپیماها در آسمان شهر بمباران هوایی شروع و اولین نقطه هم محل تعمیرات لوکوموتیوها در محوطه راه‌آهن بود که مورد هدف قرار گرفت.

 

«عباس اسلامی‌پور» اضافه می‌کند: اندیمشک از نظر وضعیت جغرافیایی، محل اتصال استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام است و با توجه به فعالیت شبانه‌روزی راه‌آهن در زمان دفاع مقدس و تأمین نیرو و امکانات جبهه از طریق این خط آهن و همچنین پادگان‌های فراوان اطراف شهر که مقر لشکرهایی بودند که از سراسر کشور نیرو داشتند و از طرفی وجود راه زمینی به مرکز کشور و مرکز استان و نیز مرکز مهم درمانی مانند شهید کلانتری برای رژیم بعث شهری مهم به شمار می‌رفت.

 

وی می‌افزاید: اگر راه‌آهن و یا خط زمینی ارتباطی اندیمشک توسط بمباران هوایی از بین می‌رفت، تأمین نیرو و تجهیزات در منطقه نبرد دچار خدشه می‌شد و به همین دلیل، دشمن مصمم به نابودی و شکستن این خط ارتباطی بود.

 

نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اظهار می‌کند: مردم اندیمشک در تمام سال‌های دفاع مقدس با برپایی ایستگاه‌های صلواتی، میزبان رزمندگان مناطق کشور بودند و گردان حماسه‌ساز حمزه اندیمشک هم در بسیاری از عملیات‌ها خط‌شکن به حساب می‌آمد که این نشان می‌دهد مردم این شهر در خط مقدم و پشتیبانی فعالیت می‌کردند.

 

وی مطرح می‌کند: کمترین انتظار مردم شهرستان اندیمشک، ثبت این واقعه مهم در جهت تجلیل از مقاومت و پایداری این مردم در تقویم رسمی کشور است.

 

ثبت چهارم آذر به عنوان روز حماسه و مقاومت مردم اندیمشک در تقویم، مطالبه مردم است

همچنین مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع) اندیمشک اذعان می‌کند: در روز چهارم آذر سال ۱۳۶۵ دشمن با حملات هوایی به مدت بیش از یک ساعت، اندیمشک را بمباران و آسمان آن را سرخ کرد اما این مردم، مقاوم بودند و گذشت، فداکاری، رشادت و شهامت داشتند.

 

«حجت‌الاسلام مرتضی فتاحی» با اشاره به اینکه خوشبختانه مردم اندیمشک با مقاومت و ایستادگی که داشتند توانستند این روزگار تلخ و سخت را سپری کنند تصریح می‌کند: این حمله و واقعه باعث نشد مردم اندیمشک سرشکسته شوند بلکه برای آنها افتخاری شد چرا که این شهر نقطه مهمی بود و دشمن تصمیم گرفت با توجه به شرایط جغرافیایی و حساسی که اندیمشک دارد، آن را مورد هدف قرار دهد.

 

انتظار می‌رود چهارم آذر به عنوان روز حماسه و مقاومت مردم اندیمشک در تقویم کشورمان ثبت شود و این مطالبه مردم است تا بیش از پیش، معرفی این روز به مردم سراسر کشور صورت گیرد.

 

سال‌ها می‌گذرد که مردم حماسه‌ساز و مقاوم این دیار، چشم انتظار ثبت این واقعه در تقویم کشورمان هستند اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته و تقویم از نام اندیمشک و مردمان دلیر آن، خالی مانده است.

 

کد خبر 1120013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha