لزوم ترغیب اهالی هنر و ادبیات در مواجهه‌ مؤثرتر با حماسه چهارم آذر اندیمشک

بهداروند گفت: قدردانی از کوشندگان و زایش‌گران قلمی و قدمی روز چهارم آذر اندیمشک واجب است و ترغیب اهالی هنر و ادبیات در مواجهه‌ مؤثرتر با این رویداد ملی، وظیفه‌ مستمر مسئولان محسوب می‌شود.

«ارمغان بهداروند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اندیمشک، با بیان اینکه تاریخ یا به روایت مورخان روایت شده و یا در میان متون ادبی و نشانه‌های فرهنگی و اماکن بازمانده، شناسه شده است اظهار کرد: انسان‌های اسطوره‌ای و اسطوره‌شهرها از بطن تاریخ کشف شده‌اند و الگوهای هویتی و شناسنامه‌‌ تمدنی ملت‌ها لقب گرفته‌اند و فراتر از اقلیم خویش، اعتبار و اشتهار سرزمینی شده‌اند.

 

شاعر و نویسنده اندیمشک با اشاره به اینکه لازم است که با غبارروبی از رویدادهای روزگار خود، مانع از فراموشی‌ها و خاموشی‌ها شویم افزود: جنگ‌ تحمیلی از ۲ منظر انسانی و جغرافیایی قابل مطالعه بوده و اندیمشک نیز به دلیل برخورداری از هر ۲ منظر انسانی و جغرافیایی، در همه‌ سال‌های سخت جنگ، محل توجه به حساب می‌آمده که توجه‌بخشی به این شهر از باب استناد تاریخی ضرورت دارد.

 

وی اذعان کرد: اگر علاوه بر نقش پشتیبانی، آمادگاهی و ارتباطی این شهر کوچک که در جای خود کارنامه‌ سترگی است به ابعاد جنایت جنگی و مظلومیت مردمی که در طولانی‌ترین بمباران هوایی در چهارم آذر سال ۱۳۶۵ به خاک و خون نشستند بپردازیم، خواهیم دید که اطلاق اسطوره‌شهر به اندیمشک مبالغه نخواهد بود.

 

بهداروند تصریح کرد: اگر در همه‌ این سال‌ها و پس از ثبت تاریخ‌ شفاهی، انتشار اسناد نظامی، تولید ادبیات، تلاش رسانه‌ای و رایزنی‌های سیاسی همچنان نام اندیمشک در اوراق تقویم ثبت نشده، منزلت مردم کاهش نیافته بلکه از تقویم‌، سلب توفیق شده است.

 

وی عنوان کرد: غبارروبی از حماسه‌ چهارم آذر اندیمشک، بیش از انتفاع این شهر، مایه‌ اعتبار ایران ما است و اعتزاز آن، تکلیف به تاخیر افتاده‌ای به شمار می‌رود که می‌تواند محل عبرت جنگ‌طلبان و سند صریح قربانی‌شدن غیرنظامیان باشد.

 

شاعر و نویسنده اندیمشک بیان کرد: چهارم‌ آذر اندیمشک یک «نه» بزرگ به «جنگ» و ستایش عظیم «صلح» بود و برای اثبات اندیمشک بی‌هیچ مبالغه و آمارسازی و تعصب، باید هنر و ادبیات محل رجوع و رویش این روز باشد.

 

وی با بیان اينکه به جبران فقدان اولویت‌هایی همچون موزه، تورهای موضوعی و پژوهش‌های معتبر علمی باید به زایش متن‌های ادبی و خلق آثار هنری که متضمن ابقای چهارم آذر هستند امیدوار باشیم ادامه داد: آنچه که تا به امروز اتفاق افتاده، بیشتر به تکالیف اداری و عملکردهای کلیشه‌ای شبیه بوده و وجه اجتماعی و مردم‌محور آن، مفقود مانده است.

 

بهداروند با اشاره به اینکه وقت آن رسیده نسل جدید با لمس واقعی چهارم‌آذر و چهارم‌آذری‌ها، به شهر و دیار خود مفتخر باشند اضافه کرد: قدردانی از کوشندگان و زایش‌گران قلمی و قدمی این روز واجب است و ترغیب اهالی هنر و ادبیات در مواجهه‌ مؤثرتر با این رویداد ملی، وظیفه‌ مستمر مسئولان محسوب می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: فراموشی همواره تاریخ را تهدید کرده است و نباید فرداروزی، آیندگان ما را از باب کم‌‌کاری و کم‌توجهی مؤاخذه کنند.

 

کد خبر 1120014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha