حوزه های علمیه باید عالمانی زمان شناس تربیت کنند / آیت الله جعفری در کوران حوادث هنرمندانه و عاشقانه در کنار ولی فقیه زمان خود ایستاد

آیت الله حسینی بوشهری با برشمردن ویژگی های امام جمعه فقید کرمان گفت: حوزه های علمیه ما باید چنین عالمانی تربیت کند که زمان شناس، دارای موضع بجا  و سکوت و سخن آنان برای جامعه پیام داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، پنجشنبه(۴ آذر) در مراسم اولین سالگرد آیت الله سیدیحیی جعفری، امام جمعه فقید کرمان، در سخنانی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام مطالبی بیان و از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم و مدعوین قدردانی کرد.



رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرحوم آیت الله جعفری به عالمی عامل، مجاهدی خستگی ناپذیر و همیشه در صحنه، شخصیتی مردمی و خدوم، انسانی مسئولیت پذیر و تاثیرگذار، مجسمه اخلاق و تقوا و فضیلت و صفا و صداقت یاد کرد.




وی با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره شخصیت هایی که همه عمر را در راه اسلام و خدمتگذاری به مردم ولایتمدار آن هم بی منت صرف کردند، بسی دشوار است؛ اظهار کرد: زیرا انسان از دو بُعد باید درباره این شخصیت ها سخن گفت؛ یکی شان و جایگاه علم و عالم و تاثیر عالم در فرهنگ جامعه انقلابی ما و بُعد دوم پیرامون کسی که خود را وقف خدمت به مردم کرده و در غم و شادی مردم همراه بوده است.




امام جمعه موقت قم ادامه داد: عناصر گوناگونی در شکل گیری شخصیت افراد تاثیرگذار است که برخی عناصر به تنهایی می تواند معرف آن شخصیت باشد؛ عناصری مانند ایمان و تقوا، علم و دانش آگاهی، بصیرت و زمان شناسی، جهاد و مبارزه و خستگی ناپذیری، همیشه در میدان بودن، رضا و تسلیم در برابر حق، اخلاص و ایثار داشتن و تحمل مشکلات برای دیدن آن افق دوری که خدا می خواهد.




وی صراحت در سخن و صداقت در گفتار را از دیگر عناصر مورد اشاره عنوان و بیان کرد: اینگونه افراد در همه تاریخ مورد احترام هستند زیرا تعلق به همه دارند.




آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه خداوند تقوا را سرمایه می داند، افزود: تقوا در دنیا عزت آفرین ویژگی انسان های مومن این است سخت استوار هستند و در سنگر مبارزه می ایستند و تلاطم ها در جامعه بوجود می آید اما بادهای تند او را از پا در نمی آورد، سر موضع می ایستند و تاریخ زندگی این شخصیت نشان می دهد در کوران حوادث هنرمندانه، عاشقانه و دلباخته حق و ولی فقیه زمانش بود.





وی با بیان اینکه جریان علم و دانش جریانی است که انسان ها با آن شناخته می شود و بیش از ۸۰ مورد در قرآن در این باره سخن گفته شده؛ جایگاه علم و عالم در روایات را مورد توجه قرار داد و گفت:  نشستن در محفل عالم خاشع افضل تر از حضور در هزار تشییع جنازه، عیادت هزار بیمار، هزار شب زنده داری، هزار روز روزه داری و... است.




رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه منظور عالِمی است که مردم از ثمره علم او که عمل است استفاده کنند و جنبه هدایتگری برای جامعه دارد؛ به گوشه ای از مبارزات آیت الله جعفری در دوران قبل از انقلاب اشاره و تصریح کرد: مردم شریف استان کرمان تا سالیانی در سوگ او هستند.




وی گفت: چنین عالمانی که خدا ترس، مردمی، مرزبان و نگهبان در جامعه، اهل جناح و... نبودن،  ماندگار تاریخ هستند و زندگی آیت الله جعفری از همین نمونه ها است و از کوران حوادث عبور کرده است.


آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: منبرهای آتشین، مواجهه با فتنه ها، موضع گیری همانند موضع امام و رهبری در شرایط مختلف، داشتن صراحت و صداقت و نداشتن حبّ و بغض باعث شد همه شیفته آیت الله جعفری شوند و در برابر نام او تواضع می کنند و او محبوب همه طبقات اجتماعی بود.



وی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه ما باید چنین عالمانی تربیت کند که زمان شناس، دارای موضع بجا  و سکوت و سخن آنان برای جامعه پیام داشته باشد؛  افزود: اینکه رهبری فرمودند شان آیت الله جعفری (پس از کناره گیری از منصب امامت جمعه) باید حفظ شود به تعبیر من برای این است که ایشان همه وجودش را برای انقلاب گذاشته بود.




رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با ابراز خرسندی از توفیق زیارت شهید سلیمانی گفت:  شهید سلیمانی متعلق به کرمان و گلزار شهدای کرمان نیست بلکه حضور زائرانی از دیگر کشورها نشان این است که او متعلق به همه است؛ افزود: شهید سلیمانی از آن زمان که در یک روستای دورافتاده در کرمان بود تا آنجا که رهبری آغوش خود را به روی او باز می کند یعنی رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند، بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت.
 

کد خبر 1120054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha