افت جزئی شاخص کل بورس در هفته نخست آذرماه

بازار سرمایه در اولین هفته آذر ماه شاهد کاهش جزئی در روند شاخص کل بود و شاخص کل بورس با ۱۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید و افت شاخص کل در هفته جاری ۱.۱ درصد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بازار سرمایه در اولین هفته آذر ماه شاهد کاهش جزئی در روند شاخص کل بود به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه، سوم آذر) با ۱۶ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید و  افت شاخص کل در هفته جاری ۱.۱ درصد بود.

 

بنابراین گزارش، شاخص کل در چهارشنبه هفته گذشته (۲۶ آبان) یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد بود و این شاخص در چهارشنبه این هفته (سوم آذر ماه) به یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۸۶ هزار و ۷۵۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۸۳ هزار و ۴۶۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۴۶ هزار و ۶۶۲ واحد به عدد ۲۴۱ هزار و ۵۳۵ واحد رسید.

 

بر این اساس (شنبه 29 آبان) اولین روز کاری بورس با ریزش 545 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 410 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۷۲۹۲ واحدی معادل ۱.۹۳ درصدی به یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۴۸۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۲۵۴  واحدی به ۱۹ هزار و ۹۸۸ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۷۶۸ واحدی معادل ۱.۹۳ درصد به رقم ۳۴۳ هزار و ۹۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۳۲۳۶ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۵۲۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۲۰۳۸  واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۶۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۳۱۲۱۴ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۷۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۲۸۰۲ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۴۴ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۶۱۴۷ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۸۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، فارس، شستا، پارسان، کچاد و وغدیر با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شفن، پترول و انرژی۳، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد غسالم(سالمین‌ ) با ۴.۹۸  درصد رشد و پس از آن، نمادهای سنیر، کساپا، خمحور و غپینو بود. همچنین نماد معاملاتی سفار(سیمان‌فارس‌ ) با ۴.۸۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای خنصیر، ساراب، پارسان و فروس قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۳۰۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۲۸ هزار و ۶۱۳ نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۲۷۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

(یکشنبه 30 آبان) دومین روز کاری بورس در هفته با رشد 924 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 384 واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۳۴۸۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصدی به یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۹۷۲ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۲۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۱۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۸۶۳ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد به رقم ۳۴۳ هزار و ۹۵۹ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۹۹ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۳۲۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۲۵ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۴۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۶۲۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۷۳ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۷۶۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۷ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۳۳۸ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۹۵ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، تاپیکو، شستا، شفن، فملی  و خبهمن با بیشترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کچاد، پارسان و بورس، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد ولملت(واسپاری ملت) با ۵.۱۹ درصد رشد و پس از آن، نمادهای قنیشا، کساپا، کسرام و ختوقا بود. همچنین نماد معاملاتی بکاب(صنایع‌جوشکاب‌یزد ) با ۴.۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای شکربن، بورس، دیران و برکت قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۷۲۵ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۱۷ هزار و ۹۸۱ نوبت معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

 

(دوشنبه اول اذر) سومین روز کاری بورس در هفته با رشد 3361 واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 390 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۰۱۹۲ واحدی معادل ۱.۴۶ درصدی به یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۱۲۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۶۹ واحدی به ۲۰ هزار و ۱۸۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۵۰۰۷ واحدی معادل ۱.۴۶ درصد به رقم ۳۴۸ هزار و ۹۵۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۶۱۲ واحدی، عدد ۳۸۶ هزار و ۹۳۸ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۲۷۵ واحدی به رقم ۲۴۳ هزار و ۷۲۰ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور، ۲۳۴۷۵ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۹۷ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۵۷۲۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۳ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۷۷۴۶ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۳۲ هزار واحد را به نمایش گذاشت. معامله‌گران بورس ۶ میلیارد و ۱۴۳ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۳۲ هزار و ۳۰۲ نوبت معامله و به ارزش ۴۴ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

(سه شنبه 2 آذر) چهارمین روز کاری بورس در هفته با ریزش 256 واحدی و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 406 هزار واحد آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵۲۱ واحدی معادل ۰.۱۸ درصدی به یک میلیون و ۴۰۴ هزار و ۶۱۱ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۳۷ واحدی به ۲۰ هزار و ۱۴۹  واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۶۲۵ واحدی معادل ۰.۴۹ درصد به رقم ۳۸۵ هزار و ۴۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۸۸۹ واحدی، عدد ۳۸۵ هزار و ۴۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۱۹۰ واحدی به رقم ۲۴۲ هزار و ۵۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۹۱۱۴ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۸۸ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۴۴۴۹ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۱۱۵ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۳۶ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، تاپیکو، شبندر، وغدیر، نوری و حکشتی با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی شستا، پارس و شفن، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد کسرا(سرامیک‌های‌صنعتی‌اردکان‌) با ۵ درصد رشد و پس از آن، نمادهای خمحور، پسهند، شفن و پارس بود. همچنین نماد معاملاتی واعتبار(سرمایه گذاری اعتبار ایران) با ۴.۸۱ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای چفیبر، برکت، کسرام و دلقما قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۵۲۸ هزار و ۸۵۰ نوبت معامله و به ارزش ۴۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

(چهارشنبه 3 آذر) آخرین روز کاری بورس در هفته با ریزش 787 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 403 هزار واحدی آغاز شد و این روند تا پایان روز ادامه داشت تا جایی که شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۰۴۴۵ واحدی معادل ۰.۷۴ درصدی به یک میلیون و ۳۹۴ هزار و ۱۰۵ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۸۱ واحدی به ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۵۹۰ واحدی معادل ۰.۷۴ درصد به رقم ۳۴۵ هزار و ۷۲۸ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۱۵۷۰ واحدی، عدد ۳۸۳ هزار و ۴۷۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۹۸۹ واحدی به رقم ۲۴۱ هزار و ۵۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۸۰۱ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۷۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۸۴۲۴ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۰ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۸۶۱۵ واحد کاهش همراه بود و عدد دو میلیون و ۷۱۷ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

 بنابراین گزارش، در معاملات بورس تهران، نمادهای معاملاتی فولاد، شستا، فارس، شپدیس، وبملت و شتران با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی جم پیلن، خبهمن و خگستر، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد شدوص(دوده‌ صنعتی‌ پارس‌) با ۷.۵۳  درصد رشد و پس از آن، نمادهای لپارس، خمحور، اتکام و خنصیر بود. همچنین نماد معاملاتی کساپا (سایپاشیشه‌ ) با ۴.۹۷ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای غپینو، بکاب، مرقام و غدام قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۴ میلیارد و ۷۶۸ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۷۹ هزار و ۹۲۷ نوبت معامله و به ارزش ۳۴ هزار و ۶۵۹ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

 

این گزارش می افزاید: در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای گروه دارویی برکت (برکت)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

 

در هفته‌ای که گذشت هتل و رستوران، ماشین‌آلات و تجهیزات، مخابرات، پیمانکاری صنعتی، رایانه، وسایل ارتباطی، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، خودرو و قطعات، محصولات فلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، چندرشته‌ای صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، قند و شکر و دستگاه‌های برقی جزو صنایع مثبت بازار بودند.

 

همچنین محصولات چوبی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، استخراج سایر معادن، منسوجات، محصولات چرمی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، محصولات کاغذی، فنی و مهندسی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل و آزمایش فنی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، سایر حمل و نقل، بیمه و بازنشستگی، کاشی و سرامیک، سیمان، آهک و گچ، استخراج زغال سنگ، خرده فروشی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، استخراج کانه‌های فلزی، دارویی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، صنایع غذایی به‌ جز قند و شکر، بانک ها و موسسات اعتباری، چاپ، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی، لاستیک و پلاستیک، سرمایه‌گذاری‌ها، شیمیایی، زراعت و خدمات وابسته، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری و کانی غیرفلزی از جمله صنایعی بودند که بازدهی منفی را در بازار ثبت کردند.

 

نماد مواد ویژه لیا (شلیا)، شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام (وفتخار)، خط دریا بندر (حبندر)، آسان پرداخت پرشین (آپ)، شرکت سرمایه گذاری بهمن (وبهمن)، پتروشیمی فناوران (شفن)، نرم افزاری نگین (توسن)، معادن مس تکنار (تکنار)، پمپ ایران (تپمپی)، محور خودرو (خمحور)، توسعه بین المللی پدیده شاندیز (گشان)، کلر پارس (کلر)، نوش مازندران (غنوش)، لاستیک سهند (پسهند)، صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، قند نقش جهان (قنقش)، بهمن دیزل (خدیزل)، بنیان دیزل (خبنیان)، دنا آفرین فدک (گدنا)، سبحان آنکولوژی (دسانکو)، ‌بیمه اتکایی امین (اتکای)، پلی پروپیلن جم (جم پیلن)، آسیا سیر ارس (حآسا)، تاسیسات راه آهن (بالاس)، شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)، جام دارو (فجام)، هپکو (تپکو)، فولاد کاویان (فوکا)، آبسال (لابسا)، گروه صنعتی سدید (وسدید)، کشت و صنعت چین چین (غچین)، فرآورده تزریقی (دفرا)، بیمه ملت (ملت)، فرآورده های سیمان شرق (کفرآور)، کمک فنر ایندامین (خکمک)، بانک سینا (وسینا)، سرامیک اردکان (کسرا)، قطعات اتومبیل (ختوقا)، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر)، دارویی ره آورد (درهآور)، شرکت سرمایه گذاری سبحان (وسبحان)، شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری (سمگا)، کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد)، گسترش قطعه سازی کمند (فکمند)، ایران تایر (پتایر)، آلومتک (فالوم)، دوده صنعتی پارس (شدوص) و نیروکلر (شکلر) در شمار مثبت‌ترین نمادهای بازار بودند.

 

در مقابل پشم بافی توس (تتوس)، ریل سیر کوثر (حسیر)، کاغذسازی کاوه (چکاوه)، کارگزاران بورس اوراق بهادار (کبورس)، دارو لقمان (دلقما)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، بورس کالای ایران (کالا)، بورس اوراق بهادار تهران (بورس)، نصیر ماشین (خنصیر)، توکاریل (توریل)، کشت و دام قیام اصفهان (زقیام)، شرکت سرمایه گذاری وثوق امین (وثوق)، صنایع بهداشتی ساینا (ساینا)، گروه دارویی برکت (برکت)، گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر)، سیمان اصفهان (سصفها)، تابان نیرو سپاهان (تابا)، فیبر ایران (چفیبر)، جوشکاب یزد (بکاب)، ساختمان اصفهان (ثاصفا)، بیمه دی (ودی)، خودکفایی آزادگان (خودکفا)، کویر تایر (پکویر)، کمباین سازی (تکمبا)، صنعت روی زنگان (زنگان)، سیمان خاش (سخاش)، تکنوتار (تکنو)، شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان اردبیل (ثنوسا)، شرکت سرمایه گذاری جامی (وجامی)، لیزینگ آریادانا (ولانا)، هتل بین المللی پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر)، غلتک سازان سپاهان (فسازان)، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)، سیمان لارستان (سلار)، تاید واتر خاورمیانه (حتاید)، سیمان بهبهان (سبهان)، نفت پاسارگاد (شپاس) و فرابورس ایران (فرابورس) از جمله نمادهای منفی معاملاتی در بازار بودند.

کد خبر 1120118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha