تنها راه نجات اقتصاد صادرات غیرنفتی/صنعت فضایی کشور به اعتبار و اعتماد مسئولان نیاز دارد

تنها راه نجات اقتصاد صادرات غیرنفتی، باید عوارض صادرات به سمت صنعت هدایت شود، افزایش ۲۲ درصدی تولید خودرو در سایپا در آبان ۱۴۰۰، صنعت فضایی کشور به اعتبار و اعتماد مسئولان نیاز دارد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۶ آذر شبستان به شرح زیر است:

بزرگترین دغدغه کشور صادرات است/ تنها راه نجات اقتصاد صادرات غیرنفتی است

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران امروز (شنبه 6 آذر) در نشست صبحانه کاری نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه بزرگترین دغدغه کشور صادرات است، گفت: اگر بحث صادرات را حل کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

وی به مشکلات اقتصادی کشور از جمله کسری بودجه و تورم اشاره کرد و با توجه به این مشکلات تنها راه نجات اقتصاد کشور را صادرات غیرنفتی برشمرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه با توجه به رویکردهای بانک مرکزی در سال های اخیر نسبت به صادرات، صادرات با لطمات زیادی مواجه شد، گفت: صادرکنندگان با چالش های بسیاری مواجه بوده‌اند اما امیدواریم در دوره جدید و در دولت سیزدهم با شناخت دقیق وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از بحث صادرات، این مشکلات حل شود.

 

باید عوارض صادرات به سمت صنعت هدایت شود

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران امروز (شنبه 6 آذر) در نشست صبحانه کاری تشکل‌های بخش خصوصی با رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه 2 ماه از ابلاغ ابلاغیه تسهیل تجاری معاون اقتصادی رئیس جمهور گذشته اما هنوز این ابلاغیه عملیاتی نشده است، گفت: این در حالی است که اگر قرار است صادرات هر کالایی ممنوع شود باید حداقل سه ماه قبل اطلاع رسانی شود.

 

وی با بیان اینکه موضوع رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان کوچک و متوسط که در این ابلاغیه تعیین تکلیف شده است بنابراین باید هر چه سریع‌تر این ابلاغیه اجرایی شود، گفت: وزارت اقتصاد تنها دستگاهی است که دستورالعمل اجرایی مرتبط با ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور را صادر کرد. حدود 10 سال است که عوارض صادراتی بر کالاهای صادراتی وضع می‌شود و در حوزه سالامبور و چرم بالغ بر 200 میلیارد تومان عوارض پرداخت شده اما با این وجود حجم صادرات به یک سوم کاهش یافته است و تعداد فعالان این حوزه 50 درصد کاهش یافته است.

 

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه قرار بود که این عوارض در صنعت هزینه شود اما تاکنون فقط 17 میلیارد دلار به این صنعت اختصاص داده شده است، گفت: باید عوارض صادرات به سمت صنعت هدایت شود نه اینکه این عوارض به نام تولید دریافت اما به کام دولت باشد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است صادرات کالایی ممنوع شود باید سه ماه قبل اطلاع رسانی شود زیرا عدم این اطلاع رسانی منجر به بدنام شدن صادرکنندگان ایرانی در دنیا می‌شود، گفت: به علت عدم برنامه ریزی ایران در دنیا به عنوان یک کشور غیرمتعهد در دنیا بدنام خواهد شد.

 

فناوری ساخت‌وساز در ایران باید ارتقا یابد

«رستم قاسمی» در جلسه با انجمن انبوه‌سازان مسکن درباره نهضت ملی مسکن، افزود: اقدام‌های زیادی در این راستا انجام شده و اقدام‌های زیادی نیز برای انجام باقی‌مانده است؛ این جلسه را برای استفاده از نظرات و تجربیات انبوه‌سازان تشکیل دادیم تا روندی را در پیش بگیریم که نتیجه آن ساخت مسکن برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه امروز هزینه مسکن در سبد خانوار بسیار زیاد است، تصریح‌کرد:‌ هزینه‌های مسکن در سبد خانوار در شهرهای بزرگ بیش از ۶۰ درصد و در شهرهای کوچک به میزان کمتر برآورد شده است.

قاسمی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم این است که در بخش مسکن اقدام‌های ویژه‌ای انجام دهد، بیان‌داشت: قانون جهش تولید مسکن که مجلس در اواسط مهر ماه به دولت ابلاغ کرد، مزیت‌های خوبی برای رساندن ما به این هدف دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: تسهیلات پیش‌بینی شده برای ساخت مسکن در کشور حدود ۲۰ درصد از سهم تسهیلات کل کشور است و این قانون به بانک‌ها ابلاغ شده و یک قانون پایدار است.

وی با یادآوری اینکه در جلسه شورای عالی پول و اعتبار نیز جلسه‌های متعددی با بانک مرکزی برگزار شده است، گفت:‌ سهم پرداخت تسهیلات مسکن در هر شهر تقریبا تعیین و به همه بانک‌ها ابلاغ و همچنین سهم هر بانک تعیین شده است.

قاسمی یادآور شد:‌ نزدیک به یک میلیون از این واحدها متناسب با جمعیت روستاهای کشور، مسکن روستایی کشور است و بقیه نیز در بخش شهری ساخته می‌شود.

وی تامین زمین را یکی از مولفه‌های مهم ساخت چهار میلیون واحد مسکن در چهار سال بیان و تاکید کرد:‌ در وزارت راه‌وشهرسازی بانک زمین را پایه‌گذاری کرده‌ایم و حداکثر تا ۲ ماه آینده در کل کشور وضعیت زمین‌ها مشخص خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا امروز زمین‌های ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در کشور تعیین تکلیف شده و برای ساخت‌وساز آماده است، ادامه‌داد: زمین‌های داخل شهر متعلق به دولت و راه‌و شهرسازی در اولویت نخست قرار دارد.

قاسمی با یادآوری اینکه ساخت ۶۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید پیش‌بینی شده، تصریح‌کرد:‌ زمین‌های شهرهای جدید نیز در اختیار وزارت راه وشهرسازی است، بنابراین امروز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین تعیین‌تکلیف شده و آماده اجرا در اختیار داریم.

وی در اختیار گذاشتن زمین رایگان را جزو دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی بیان کرد و گفت:‌ هر زمین دولتی که درخواست واگذاری آن را داشته باشیم و در مدت ۲ ماه واگذار نکنند، ثبت اسناد مکلف است یک‌طرفه سند آن را به نام وزارت راه‌و شهرسازی بزند.

عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه‌کرد: با بنیاد مستضعفان توافق شد تا ۹۰۰ هکتار زمین‌های بنیاد در شهرهای مختلف کشور را برای این کار در اختیار بگیریم، همچنین با سازمان اوقاف توافق کردیم که زمین‌های آنها را به ساخت مسکن اختصاص دهیم.

وی خاطرنشان‌کرد: انبوه‌سازان نگران مساله تامین زمین نباشند، زیرا زمین را تامین می‌کنیم.

 

افزایش ۲۲ درصدی تولید خودرو در سایپا در آبان ۱۴۰۰/ رشد ۶ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته

سیدجواد سلیمانی گفت: با وجود موانع جدی در حوزه تولید، مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی و نیز محدودیت های کرونایی، گروه خودروسازی سایپا موفق شده در آبان ماه سال ۱۴۰۰ با تولید ۳۷ هزار و ۳۷۵ دستگاه انواع خودرو رشد ۲۲ درصدی را نسبت به آبان سال گذشته ثبت کند.

سلیمانی بیان کرد: در آبان سال ۹۹ تولید انواع خودرو در گروه خودروسازی سایپا ۳۰ هزار و ۶۲۷ دستگاه بود که در آبان امسال موفق شدیم آن را نزدیک به ۷ هزار دستگاه افزایش دهیم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برخی مشکلات داخلی به ویژه در بخش تامین قطعات نیز تولید را دشوار کرده است، افزود: مقایسه آماری تیراژ تولید انواع خودرو در این گروه خودروسازی در ۸ ماه سپری شده از سال جاری با مدت مشابه سال قبل نیز نشان می دهد سایپا در این مدت نیز رشد ۶ درصدی تولید را ثبت کرده است.

سلیمانی تشریح کرد: سایپا از ابتدای سال گذشته تا پایان آبان ماه ۱۳۹۹ ، ۲۶۶ هزار و ۹۷۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بود که این تعداد در ۸ ماه سپری شده از سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸۳ هزار و ۳۳۰ خودرو بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به برنامه های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، اقداماتی برای تحقق هدف گذاری‌های صورت گرفته انجام شده و امیدوار هستیم با مانع زدایی ها و پشتیبانی های لازم، روند افزایش تولید سایپا در ماه های باقیمانده از سال نیز ادامه داشته باشد.

 

صنعت فضایی کشور به اعتبار و اعتماد مسئولان نیاز دارد

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (جمعه ۵ آذر) در شبکه خبر با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم و در پاسخ به این پرسش که " شما امروز گفتید که آقای رئیس جمهوری گفتند که زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری ژئو به چهار سال تقلیل یابد، چه ضرورتی دارد که ما این زمان را اینقدر کوتاه کنیم؟" گفت: امروز رئیس جمهوری یک کار ویژه انجام دادند و از ساعت ۶ صبح وقت خود را در اختیار ما قرار دادند و بازدیدهایی را در محل هایی که دوستان ما مجاهدانه و گمنامانه دارند در صنعت فضایی کشور تلاش می کنند در محل حضور پیدا کردند و بدون هیچ تشریفاتی بازدید یه عمل آوردند.

 

وی با بیان اینکه سه وزیر به اتفاق ایشان در داخل یک ماشین و بدون هیچ تشریفاتی به آنجا رفتیم و ایشان ۶ ساعت امروز برای این صنعت وقت گذاشتند و بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شد، گفت: این موضوع عزم و اراده دولت سیزدهم را در این خصوص نشان می دهد و این دستوری که ایشان صادر کردند که به هر حال این مسیر را کوتاه کنیم، دلیل آن این است که مستحضر هستید که مهمترین مدار، مدار ۳۶ هزار کیلومتری است چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می کند و نقاط آن محدود است. ما سه نقطه مداری داشتیم، طی چند ۱۰ سال گذشته متاسفانه دو تا از آنها از دست رفته و الان تنها مداری که داریم ۴۳ و نیم درجه شرقی است که باید به سرعت تدبیر کنیم که بتوانیم مدار را تثبیت کنیم چرا که غیر از این فضا را از دست خواهیم داد.

 

زارع پور درباره اینکه آیا با دانش و تکنولوژی و مقدوراتی که ما داریم اساسا این کار امکان پذیر است؟، گفت: این دستور رئیس جمهوری برای ما غافل گیر کننده بود و ما همین امروز جلساتی را با دوستان تشکیل دادیم و کمیسیون تخصصی را به زودی تشکیل می دهیم و البته می‌شود با کار شبانه روزی و با حمایتی که دولت می کند این کار انجام شود.

 

زارع پور در ادامه با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد، افزود: یکی اعتماد مسوولین است که باید حتما کنار این کار قرار بگیرد که متاسفانه در این ۱۰ سال این وجود نداشته و یا در پایین ترین سطح ممکن بوده و دوم اعتبار است که باید به هر حال اعتبارات لازم در اختیار قرار بگیرد که هر دو را رئیس جمهوری را به ما قول دادند.

 

 

 

 

کد خبر 1120243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha