کشف یک مسجد گلی متعلق به عصر اموی در جنوب عراق

یک مسجد گلی متعلق به عصر اموی در عملیات کاوشگری در استان ذی قار، جنوب عراق کشف شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العربی الجدید»، استان ذی قار، یکی از استان های عراق است که اخیرا مدیریت آثار و میراث این استان با همکاری موزه بریتانیا اقدام به کشف آثار باستانی در این استان کرده اند.

 

بر اثر تحقیقات باستان شناسان تعدادی از اماکن تاریخی مهم با حضور کاوشگران خارجی کشف شده است و عملیات کنگاش در 15 مکان تاریخی در حال انجام است.

 

در همین راستا، مدیریت آثار و میراث استان ذی قار اعلام کرد: یک مسجد گلی که به عصر اموی باز می گردد و یکی از آثار تاریخی بسیار مهم است در این استان کشف شده است.

 

این مسجد گلی در محوطه باستانی تل کبیبه که در استان ذی قار ناحیه الرفاعی در شمال شهر ناصریه واقع شده است، کشف شده است و قدمت آن به سال 60 هجری باز می گردد.

 

عمار عبدالرزاق، مدیر آثار استان ذی قار گفت: این مسجد در مرکز یک مکان مسکونی واقع شده است که نشان می دهد در اطراف آن مکان مسکونی بوده است و این مسجد دارای محراب کوچک برای امام جماعت و ظرفیت 25 نفر بوده است.

 

وی افزود: کشف این مسجد از آنجایی که تاریخ آن به ظهور اسلام باز می گردد، دارای اهمیت بسیاری است و این مسجد از جمله مساجد گلی است که با وجود آب و باران همچنان اثری از آنان باقی مانده است.

 

گفتنی است، ذی ‌قار منطقه‌ ای است که در آن، نبرد ذی ‌قار بین ساسانیان و اعراب پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) صورت گرفت و به پیروزی اعراب منجر شد. امام علی(ع) در سال ۳۶ق جهت رویارویی با اصحاب جمل در منطقه ذی ‌قار توقف داشت و در آنجا برای یاران خود خطبه خواند.

 

شهر اُور از آثار باستانی منطقه ذی ‌قار است که زادگاه حضرت ابراهیم(ع) و محل سکونت سومری‌ها و آکادیان بوده است. به گفته ابو الحسن بیهقی علت نام‌ گذاری این منطقه به ذی ‌قار، وجود چاهی بوده که آبی قیرگون داشته است.

 

امروزه ذی ‌قار نام یکی از استان‌ها در جنوب عراق با مرکزیت ناصریه است. استان ذی ‌قار بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد که بیشتر آنان مسلمان و دارای مذهب شیعه هستند.

کد خبر 1120270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha