الگوی کشت در استان اصفهان، سازگار با شرایط حوزه زاینده رود آماده شد

اکبری با بیان اینکه الگوی کشت در استان اصفهان، سازگار با شرایط حوزه زاینده رود آماده شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی آماده اجرای این الگو است مشروط بر اینکه الزامات آن تامین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، علیمراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک شب گذشته (پنجشنبه 4 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه الگوی کشت در استان اصفهان، کاملاً نهایی شده و به تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسیده است، گفت: الگوی کشت کشور آماده و فاز نخست آن در پاییز وارد مرحله عملیاتی شده است.

 

وی با بیان اینکه این الگو در چهار سناریو از جمله سناریوهای کم آبی شدید، کم آبی متوسط، کم آبی خفیف و نرمال آماده شده است، گفت: برای اجرای الگوی کشت، الزاماتی از جمله منابع مالی، همکاری همه دستگاه ها و سازمان ها و مسئولان استان و کشور لازم است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با اشاره به اینکه الگوی کشت در استان اصفهان، سازگار با شرایط حوزه زاینده رود آماده شده و وزارتخانه هم آماده اجرای این الگو است مشروط بر اینکه الزامات آن تامین شود، درباره آب مصرفی بخش کشاورزی گفت: حدود پنج سال پیش 35 محصول با سطح پوشش بالای 85 درصد و تولید حدود 90 درصد را در برنامه عملیات میدانی قرار دادیم تا آب را در داخل مزارع, اندازه گیری کنیم اکنون حدود 34 محصول به پایان رسیده و فقط یک محصول باقی مانده است که پس از آن, نتیجه بررسی ها منتشر می شود.

 

وی با بیان اینکه مصرف آب کشاورزی، 69 میلیارد متر مکعب بوده است، افزود: اگر میزان آب کشور حدود 110 تا 115 میلیارد متر مکعب باشد حدود 65 درصد می شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک  با اشاره به اینکه در اصفهان تاکنون حدود 2 هزار و 100 هکتار گلخانه را که یکی از مصادیق بهینه کردن مصرف آب است اجرا کردیم که حدود هزار و 100 هکتار از آن در حوزه زاینده رود است، گفت: در توسعه کشت نشایی در صیفی و سبزی حدود سه هزار هکتار و توسعه کشت ارقام میان رس و زودرس، حدود پنج هزار هکتار است.

 

اکبری با بیان اینکه برای تامین غده های سیب زمینی زودرس حدود هزارو 500 هکتار و کشت زعفران را در حوزه زاینده رود به حدود هزار هکتار توسعه دادیم، ادامه داد: گیاه کم آب بر و کشت گیاهان دارویی هم حدود سه هزار هکتار است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه درحوضه زاینده رود تاکنون 50 هزار هکتار سیستم های مدرن آبیاری انجام شده است، افزود: 17 هزار کیلومتر انتقال آب با لوله انجام شده است میزان شبکه های آبیاری زهکشی حدود 15 هزار هکتار، کانال های عمومی آبیاری حدود 746 کیلومتر، تسطیح لیزری برای توزیع یکنواختی آب حدود 15 هزار هکتار و تجهیز و نوسازی مدرن حدود 20 هزار هکتار انجام شده است. با این عملیات بیش از 150 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

 

اکبری با اشاره به اینکه موضوع آبیاری تحت فشار در حوضه زاینده رود با جاهای دیگر متفاوت است، گفت: سامانه های نوین آبیاری در حوضه زاینده رود و عملیات تجهیز و نوسازی به نحوی انجام شده که الان راندمان آبیاری بالای 70 درصد است؛ متوسط راندمان آبیاری در کشور ما 45 درصد است که این شرایط با مشارکت مردم منطقه و بهره برداران محقق شده است.

 

وی با تاکید بر ااینکه ما بهترین کشاورزان را در حوضه زاینده رود داریم، گفت: کشاورزان حوضه زاینده رود از نظر خرد علمی، فناوری و آموزش آمادگی پذیرش هر گونه نوآوری را دارند.

 

اکبری با بیان اینکه آبیاری مدرن را در جایی می توان انجام داد که آب پایدار داشته باشد و ما در سد زاینده رود آب پایدار نداریم یا منابع آب کامل نداریم، افزود: امکان توسعه سیستم های مدرن در جاهایی که آب پایدار وجود ندارد امکان پذیر نیست بنابراین به سمت تسطیع لیزری، تجهیز و نوسازی، انتقال آب با لوله و شبکه های کم فشار رفتیم.

 

وی با بیان اینکه اکنون در کل پروژه ها سالانه قسمتی از منابع خودمان را برای ارزیابی پروژه ها به صورت موردی در داخل مزرعه هزینه می کنیم، گفت: آنچه که اتفاق افتاده موجب شده که کارآیی آبیاری را به طور متوسط در سیستم های مدرن آبیاری از 45 درصد تا 75 درصد برسانیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با بیان اینکه بارگذاری بیش از حد در دهه های گذشته در موضوع حوضه زاینده رود برای آب شرب و صنعت موجب شده که فشار مضاعفی به بخش کشاورزی وارد شود، گفت: صنایعی که در حاشیه زاینده رود مستقر شده اند طبیعتاً جای آنها اینجا نبوده است که مسئولان استانی باید مدیریت کنند تا این وضع توسعه پیدا نکند.

کد خبر 1120349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha