صنعت فضایی کشور به اعتبار و اعتماد مسئولان نیاز دارد

زارع پور با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد، گفت: یکی اعتماد مسئولان است که باید حتما کنار این کار قرار بگیرد که متاسفانه در این ۱۰ سال این وجود نداشته و یا در پایین ترین سطح ممکن بوده و دوم اعتبار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته (جمعه ۵ آذر) در شبکه خبر با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم و در پاسخ به این پرسش که " شما امروز گفتید که آقای رئیس جمهوری گفتند که زمان ۱۰ ساله رسیدن به مدار ۳۶ هزار کیلومتری ژئو به چهار سال تقلیل یابد، چه ضرورتی دارد که ما این زمان را اینقدر کوتاه کنیم؟" گفت: امروز رئیس جمهوری یک کار ویژه انجام دادند و از ساعت ۶ صبح وقت خود را در اختیار ما قرار دادند و بازدیدهایی را در محل هایی که دوستان ما مجاهدانه و گمنامانه دارند در صنعت فضایی کشور تلاش می کنند در محل حضور پیدا کردند و بدون هیچ تشریفاتی بازدید یه عمل آوردند.

 

وی با بیان اینکه سه وزیر به اتفاق ایشان در داخل یک ماشین و بدون هیچ تشریفاتی به آنجا رفتیم و ایشان ۶ ساعت امروز برای این صنعت وقت گذاشتند و بعد از ۱۱ سال جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شد، گفت: این موضوع عزم و اراده دولت سیزدهم را در این خصوص نشان می دهد و این دستوری که ایشان صادر کردند که به هر حال این مسیر را کوتاه کنیم، دلیل آن این است که مستحضر هستید که مهمترین مدار، مدار ۳۶ هزار کیلومتری است چون زمین آهنگ است یعنی ماهواره همزمان با زمین حرکت می کند و نقاط آن محدود است. ما سه نقطه مداری داشتیم، طی چند ۱۰ سال گذشته متاسفانه دو تا از آنها از دست رفته و الان تنها مداری که داریم ۴۳ و نیم درجه شرقی است که باید به سرعت تدبیر کنیم که بتوانیم مدار را تثبیت کنیم چرا که غیر از این فضا را از دست خواهیم داد.

 

زارع پور درباره اینکه آیا با دانش و تکنولوژی و مقدوراتی که ما داریم اساسا این کار امکان پذیر است؟، گفت: این دستور رئیس جمهوری برای ما غافل گیر کننده بود و ما همین امروز جلساتی را با دوستان تشکیل دادیم و کمیسیون تخصصی را به زودی تشکیل می دهیم و البته می‌شود با کار شبانه روزی و با حمایتی که دولت می کند این کار انجام شود.

 

زارع پور در ادامه با بیان اینکه صنعت فضایی کشور به دو عنصر احتیاج دارد، افزود: یکی اعتماد مسوولین است که باید حتما کنار این کار قرار بگیرد که متاسفانه در این ۱۰ سال این وجود نداشته و یا در پایین ترین سطح ممکن بوده و دوم اعتبار است که باید به هر حال اعتبارات لازم در اختیار قرار بگیرد که هر دو را رئیس جمهوری را به ما قول دادند.

 

وی با بیان اینکه برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری راه های میانبری وجود دارد که مابتوانیم بلوک های انتقال مداری استفاده بکنیم، گفت: الان بلوک انتقال مداری سامان  آماده است و ان شااله امسال آزمایش اولیه آن صورت می گیرد که محموله‌ها را از مدار ۴۰۰ به ۷ هزار کیلومتری برده و پس از آن به ۱۰ هزار، ۲۱ هزار و ۳۶ هزار کیلومتر می‌رساند. تست آزمایشی این بلوک انتقالی امسال و تست مداری و عملیاتی سال بعد انجام خواهد شد. امیدواریم برنامه ۱۰ ساله را کوتاه کنیم و زودتر پرتاب داشته باشیم. 

 

زارع پور با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون ماهوراه نور ۱ با موفقیت به فضا رفت و مشغول کار است. ما می‌توانیم به موفقیت و پیشرفت در این صنعت برسیم. دانشمندان ما بعد از دو یا سه پرتاب به نقطه اطمینان و موفقیت می‌رسند، گفت: ما در دوره تحریم به این پیشرفت‌ها رسیده ایم. منظومه‌های ماهوراه‌ای در لایه لئو هستند و ما امیدواریم با کار و تلاش بسیار به این لایه برسیم، اگر کار در این سال‌ها طبق مدل سال ۱۳۸۸ پیش می‌رفت ما اکنون در این لایه بودیم. امیدواریم با حمایت و کار شبانه روزی به این هدف برسیم.

 

کد خبر 1120568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha