گیاه دارویی «باریجه» در ۵۰ هکتار از مراتع کشت شد

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: گیاه دارویی باریجه در ۵۰ هکتار از مراتع این شهرستان کشت شد.

«مصطفی سیامکی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با بیان اینکه کشت گیاه باریجه در شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح ۵۰ هکتار از مراتع بیگان واقع در بخش مرکزی شهرستان، باریجه کشت شده و سال گذشته در سطح ۶۲ هکتار از مراتع نامانلو واقع در بخش سرحد شهرستان کشت شد.

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان اظهارکرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، منابع طبیعی شیروان امسال ۴۰۰هکتار کشت، توسعه و غنی سازی گیاهان دارویی را با هدف اشتغالزایی و درآمدزایی متعهد شده است.

 

سیامکی عنوان کرد: توسعه، غنی سازی و کشت گیاهان دارویی این شهرستان که فقط گیاه باریجه است باید به صورت مشارکتی و با همکاری و تعامل مردم منطقه انجام شود و به دنبال مکان های جدید دیگری برای کشت آن هستیم.

 

وی اضافه کرد: از شرایط اکولوژیک مناسب برای این گیاه ارتفاع بالای یک هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا است و دامنه های شمالی و مناطقی که خاک سبک دارد مناسب کشت و توسعه این گونه گیاهی است.

 

وی اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، مشارکت مردم و ترویج فرهنگ منابع طبیعی، تقویت پوشش گیاهی، بهره برداری و تقویت بنیه مالی حوزه نشینان، حفاظت خاک، ذخیره نزولات جوی و کمک به تکثیر و ازدیاد گیاه باریجه را از اهداف اجرای این طرح ذکر کرد.

 

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان تصریح کرد: رویشگاه باریجه بیشتر در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و در حواشی دره ها یا شیب تند و سنگلاخی قرار دارد.

 

باریجه از گیاهان دارویی در خراسان شمالی است که مصارف صنعتی و دارویی بسیار بالایی دارد. باریجه با نام علمی (Ferula gummosa) از مهم ترین محصولات مرتعی ایران است. این گیاه با داشتن ارزش‌ دارویی و صنعتی فراوان، در بسیاری از نقاط استان خراسان شمالی یافت می‌شود.

 

 شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرهاست.

 

کد خبر 1120596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha