احکام دین اسلام با منطق، خرد و عقل سالم کاملاً منطبق است

آیت‌الله ری‌شهری گفت: احکام دین اسلام با منطق، خرد و عقل سالم کاملاً منطبق و با فطرت انسان پاک انسان هماهنگ است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: خداوند در بیان منکر و معروف وجدان انسان را به داوری فراخوانده است.

وی افزود: فطرت انسان اگر پاک مانده باشد می‌تواند درباره الفاظی همچون خیر، شر معروف، منکر، گناه و نیکی قضاوت کند. یعنی هر کس در وجدان اخلاقی خود می‌داند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

آیت‌الله ری‌شهری ادامه داد: خداوند برای برطرف شدن تردید در مورد خوبی و بدی انسان را به وجدان فطری خود می‌خواند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به روایتی از پیامبر(ص) عنوان کرد: حضرت می فرماید کار خیر آن چیزی است که انسان وقتی آن را انجام می‌دهد پس از آن احساس آرامش می‌کند کار بد آن است که انسان دودل است و پس از انجام آن احساس نا آرامی می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی انسان کار خیر انجام دهد آرام است وقتی کار بد انجام دهد ناآرام است. یعنی با کار نیک دل و جان انسان آرامش می‌گیرد اما با کار بد دل جان انسان را دچار تردید و ناآرامی می‌شود؛ هرچند که مردم آن کار بد را دوست داشته باشند.

 

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه برخی روایات بر این نکته تاکید کردند که رای مردم در برابر داوری وجدان ارزشی ندارد، گفت: یعنی اگر وجدان انسان بر خیر و خوبی کاری گواهی می‌دهد انسان حق ندارد به خاطر رای مردم آن را رها کند، اگر وجدان کاری را نادرست و بد می داند انسان حق ندارد آن را انجام بدهد به این دلیل که مردم آن را می پسندند.

آیت‌الله ری‌شهری با بیان اینکه به طور کلی احکام دین اسلام با منطق، خرد و عقل سالم کاملاً منطبق و با فطرت انسان پاک انسان هماهنگ است، اظهار کرد: هر آنچه را خداوند به آن دستور داده که انجام شود معروف و هرآنچه از آن نهی کرده منکر است، واجبات دینی همان دعوت به اعمال خیر و نیک است و منکرات پرهیز از بدی و اعمال شر است.

آیت‌الله ری‌شهری در پایان خاطرنشان کرد: خداوند انسان را از کارهای ناپسند نهی کرده و به معروف دعوت می‌کند، هر آنچه را خداوند بر اساس فطرت پاک انسانی دستور داده که انجام ندهید اگر انجام شود ظلم و ستم است.

 

کد خبر 1120730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha