گلوگاه صنعت فضایی بحث پرتاب و پرتابگر است/به صورت بومی ماهواره و پایگاه پرتاب را می سازیم

حسینی با بیان اینکه صد کشور در فضا ماهواره دارند که از این تعداد ۵۰ کشور ماهواره می سازند و فقط ۱۰ کشور توان پرتاب ماهواره ها را دارند، گفت: گلوگاه صنعت فضایی بحث پرتاب و پرتابگر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع شب گذشته (شنبه 6 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه صد کشور در فضا ماهواره دارند که از این تعداد 50 کشور ماهواره می سازند و فقط 10 کشور توان پرتاب ماهواره ها را دارند، گفت: بیشترین اقتصاد در پایین دست صنعت فضایی قرار دارد. گلوگاه صنعت فضایی بحث پرتاب و پرتابگر است و اگر پرتاب را تثبیت نکنیم دیگر فعالیت های ما ابتر می ماند.

 

حسینی با بیان اینکه تمرکز در زمینه پرتاب از اوایل دهه 80 در کشورمان آغاز و با طرح ماهواره بر سفیر تعریف شد و در بازه زمانی کوتاه به نتیجه رسید، گفت: در 14 بهمن 87 نخستین ماهواره بومی کشور با نام امید با پرتابگر سفیر در مدار قرار گرفت. پس از آن 4 ماهواره دیگر را در مدار قرار دادیم و تعدادی پرتاب تحقیقاتی نیز انجام شد.

 

 

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به اینکه ناموفق بودن پرتاب ها در صنعت فضایی طبیعی است، گفت: به عنوان نمونه در دهه 1950 امریکا در یک سال 10 پرتاب ناموفق داشت و کره جنوبی نیز اخیراً پرتابگر بومی خود را که بیش از 1 میلیارد دلار برای آن هزینه کرده بود به فضا فرستاد اما ماهواره در مدار قرار نگرفت.

 

وی با اشاره به اینکه باید به دفعات، پرتاب های آزمایشی انجام و ماهواره بر تثبیت شود که بتوان با آن ماهواره را در فضا قرار داد، گفت: پس از ماهواره بر سفیر که حداکثر 50 کیلوگرم محموله حمل می کرد ماهواره بر سیمرغ ساخته شد که 4 برابر سفیر بود و موتور استارت آن می تواند 144 تن وزن را بلند کند در حالی که وزن خود ماهواره 80 تن است.

 

حسینی با اشاره به اینکه در دنیا 6 کشور در کلاس ماهواره بر سیمرغ پایگاه فضایی دارند و پایگاه فضایی ما به نام حضرت امام (ره) به صورت کاملا بومی و بدون هیچ مشاوره خارجی و حتی بدون یک بازدید یا یک برگ اطلاعات ساخته شد، گفت: اکنون به صورت کاملا بومی هم ماهواره و هم پایگاه پرتاب را طراحی می کنیم و می سازیم.

 

وی با بیان اینکه صنعت فضایی کشور سرریز فناوری و تجربیات صنایع موشکی ماست و این موضوع موجب شده است در صنعت فضایی راه های میانبُر را به دست آوریم، گفت: برخی کشورها از پرتاب ماهواره به فضا تا رسیدن آن به مدار 36 هزار کیلومتر 4 ـ​ 5 سال فاصله داشتند اما برخی نیز 15 سال زمان برده است.

 

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه دانش و نیروی انسانی برای صنعت فضایی اکنون در اختیار ماست بلکه در چند سال اخیر به حوزه فضایی بی مهری شد به طوری که در دانشگاه ها رشته هوافضا برای ورودی های جدید جذابیت نداشت، گفت: اکنون ظرفیت کافی و زیرساخت های لازم برای صنعت فضایی مناسب و تنها مسأله، حمایت و منابعی است که باید برای ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت فضایی اختصاص دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه ماهواره سازی در شبکه بزرگی از شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها انجام می شود که اگر منابع تأمین شود می توانیم به فعالیت ها شتاب دهیم، گفت: موازی کاری ها به رغم کمبود منابع در دوران رخوت صنعت فضایی وجود داشت و به عنوان نمونه در حوزه ماهواره های سنجشی چند مرکز مشغول بودند در حالی که یکی از حوزه ها ماهواره های سنجشی است.

 

وی با اشاره به اینکه با برنامه یکپارچه ای که تدوین شده است این مسأله حل می شود و باید به حوزه تثبیت پرتابگرها توجه جدی کنیم، گفت: در همه دنیا پایگاه های فضایی به طور کامل تحت رصد و شناسنامه دار هستند و فعالیت آنها آشکار است حتی مونتاژ ماهواره برها نیز در این پایگاه ها انجام می شود و هیچ کدام از تجهیزات آنها برای مسائل جنگی نیست و موضوع به طور کامل صلح آمیز است.

 

حسینی با بیان اینکه کشورهای غربی چون با پیشرفت و توسعه ملی ما مخالف هستند در صنعت هسته ای بهانه جویی می کنند، افزود: اکنون امریکایی ها نیروی نظامی فضایی ایجاد کرده اند و اهمیت مسائل نظامی و امنیتی در فضا کم نیست و کشورها به این سمت حرکت می کنند.

 

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه دقیق ترین اندازه گیری ها و بهره برداری از سامانه جی.پی.اس برای حوزه نظامی امریکا استفاده می شود و لایه های بعدی را برای بخش های تجاری استفاده می کنند، گفت: افزود: اگر در آینده کشوری در فضا حضور نداشته باشد نمی تواند امنیت ملی خود را به صورت کامل پوشش دهد.

 

حسینی با بیان اینکه باید منابع در صنعت فضایی به صورت اثربخش و چند بعدی استفاده شود، افزود: ماهواره مصباح را با ایتالیا همکاری کردیم اما پرتاب نشد و ماهواره سینا را روس ها در سال 84 پرتاب کردند اما در اختیار ما نگذاشتند. در حوزه فضایی از همکاری بین المللی استقبال می کنیم اما منتظر کمک دیگران نیستیم و با ظرفیت های داخلی به نقطه ای که باید برسیم می رسیم.

کد خبر 1120955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha