سوآپ سالانه حدود ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به آذربایجان/ افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق

سوآپ سالانه حدود ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به آذربایجان، افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق، نبود خلا قانونی درباره جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه ۸ آذر شبستان به شرح زیر است:

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان رسید

امروز (دوشنبه ۸ آذر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۳۱ درصد رشد به ۱۲,۵۷۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۰۴ درصد افت به ۱,۷۸۸.۱۲ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۰۶ درصد رشد به ۱۲۵,۷۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۷۶ درصد رشد به قیمت ۱۲۳,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۱۵ درصد افت به قیمت ۶۴,۹۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۱۳ درصد افت به قیمت ۳۷,۹۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۲ درصد افت به قیمت ۲۳,۱۹۵,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (دوشنبه ۸ آذر) قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۵۱ درصد افت به ۲۶۴,۱۲۴ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۶۲ درصد افت به ۳۰۷,۰۳۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۳۴ درصد رشد به ۳۹۴,۴۷۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (دوشنبه هشتم آذرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۸ ارز کاهش و ۱۷ ارز افزایش یافت. نرخ ۲۱ ارز نیز بدون تغییر باقی مانده است. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۳۲ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۳۵ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۴۷۵ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۵۸۷ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۶۲۸ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۳ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۰۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۷۸۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۶۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۸۶ ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۳۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۶۶۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۵۷۸ ریال، لیر ترکیه ۳ هزار و ۳۹۱ ریال، روبل روسیه ۵۵۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۸۹۹ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۶۲۸ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۸۱۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۲۳ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۲۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۰۵ ریال تعیین شد. 

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۷۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۳۷۲ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۰۵ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۱۵۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۴۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۵۶۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۲۴ ریال، افغانی افغانستان ۴۳۹ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۴۳۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۲۷۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۲۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

 

سفر وزیر صمت به سوریه/ افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق

شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلندپایه به سوریه سفر کرد. افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران در دمشق و تشکیل کمیته مشترک تجاری و صنعتی بین ایران و سوریه از برنامه‌های وزیر صمت در این سفر است.

 

بنابراین گزارش، در این نمایشگاه ۱۶۴ شرکت حضور دارند که عملا بزرگترین نمایشگاه ایرانی برگزار شده تا کنون در سوریه به شمار می‌رود.

 

وزیر صمت پیش از صفر به سوریه درباره اهداف این سفر گفت: برخلاف روابط بسیار خوب فرهنگی، روابط اقتصادی ما با سوریه بسیار ضعیف است که باید بهبود یابد.

 

وی افزود: سوریه یک کشور در حال بازسازی است و امکان سرمایه گذاری گسترده در این کشور وجود دارد. این کشور می‌تواند پل صادراتی محصولات ایرانی به برخی کشور‌های اتحادیه عرب هم باشد.

 

بر اساس اعلام  بخش رسانه‌ای سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق فاطمی‌امین همچنین ریاست هیات ایران را در جلسات دو کمیته تجاری و اقتصادی با طرف سوری بر عهده خواهد داشت.

 

سوآپ سالانه حدود ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به آذربایجان

جواد اوجی، وزیر نفت شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) در بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما با بیان اینکه براساس قرارداد با ترکمنستان سالانه یک و نیم تا دو میلیارد مترمکعب گاز از این کشور دریافت و از طریق بندر آستارا به جمهوری آذربایجان سوآپ می‌کنیم، گفت: حدود یک ماه است با طرف ترکمنستان و آذربایجان مذاکراتی برای تجارت گاز داشته ایم که در سفر رئیس جمهور به ترکمنستان این قرارداد امضاء شد در حالی که از سال ۹۵ واردات گاز از ترکمنستان به ایران قطع شده بود.

 

وی با بیان اینکه سهم ایران از تجارت گاز در منطقه کمتر از 2 درصد است، افزود: با این قرارداد ضریب بهره مندی استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی گلستان و سمنان از گاز در فصول سرد سال افزایش می‌یابد.

 

قانون تقسیم اراضی موجب شد کشاورزان از کشاورزی دور شوند

علی خسروی، وکیل پایه یک دادگستری شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه امکان قانون گذاری برای جلوگیری از تقطیع زمین‌های ارثی؛ وجود دارد، گفت: قانون تقسیم اراضی موجب شد کشاورزان از کشاورزی دور شوند.

 

وی با بیان اینکه قانون سال ۸۵ نیز دست صاحبان اراضی کشاورزی را برای خرد کردن آن‌ها باز گذاشته است، افزود: با توجه به این که جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی؛ محدودیت مالکیت ایجاد می‌کند، چاره‌ای نداریم جز قرار دادن زمین‌های کشاورزی در قالب شرکت تا حق‌ها به صورت سهم از مالکیت زمین درآید.

 

وکیل پایه یک دادگستری گفت: قانون سال ۸۵ باید اصلاح و از خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری شود.

 

خلا قانونی درباره جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی نداریم

حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری استان گلستان شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در رابطه با جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی با خلأ قانونی روبرو نیستیم، گفت: مشکل ما؛ ترک فعل دستگاه‌های متولی امور اراضی است.

وی با بیان این که در بحث جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی؛ قوانین محکمی داریم؛ ماده ۲۴ قانون اصلاحات ارضی و ماده ۱۲ قانون گسترش قطب‌های کشاورزی؛ مصوب سال ۵۴ را در این زمینه برشمرد.

 

آسیابی با بیان اینکه در حکم قضایی ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ اعاده وضع سابق آمده و جریمه نیز برای آن پیش بینی شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با حضور نماینده قوه قضائیه نسبت به قلع و قمع سازه‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی اقدام کند.

 

۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ علیه ماست

صفدر نیازی، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ علیه ماست، گفت: بر اساس قانون، به هر سازه‌ای که در حال ساخت در اراضی کشاورزی است ابتدا تذکر می‌دهیم و در صورت توجه نکردن؛ آن را تخریب می‌کنیم افزود: اگر سازه‌ای تکمیل شود باید در این زمینه به دادگاه شکایت کنیم و برای تخریب؛ حکم بگیریم که در این زمینه بیشتر آراء؛ علیه ماست.

 

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۳۷ درصد شهر‌های کشور زیر پنج هزار نفر و ۵۷ درصد شهر‌ها زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند و به محض تبدیل روستا به شهر؛ تولید دچار مشکل می‌شود، زیرا برای شهر‌ها حریم تعریف شده است، گفت: اکنون یک میلیون و ۶۵ هزار هکتار؛ سطح شهر‌های کشور است، اما حریم این شهرها؛ چهار میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار است که بیشتر آن؛ اراضی کشاورزی مرغوب محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در سه استان شمالی؛ ۲۷۸ هزار هکتار زیر اجرای طرح‌های هادی قرار گرفته است که ۳۰ هزار هکتار از آن؛ اراضی کشاورزی است، افزود: در کل ۴۰۰ هزار هکتار شالیکاری در شمال کشور داریم که باید برای تولید دو میلیون تن برنج نیاز کشور؛ حفظ شود.

 

نیازی با بیان اینکه ۱۸ و شش دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم که شامل زراعی، باغی و بخشی به صورت پایش است، افزود: از این میزان؛ شش میلیون هکتار؛ آبی و دو میلیون هکتار؛ باغی است و سالانه ۱۴ تا ۱۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی؛ کشت می‌شود.

 

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور با بیان این که حدود چهار میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی فعال هستند اضافه کرد: سرانه اراضی کشاورزی از سال ۱۳۵۰ تا کنون به یک سوم کاهش یافته و دو میلیون از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهری و روستایی از بین رفته است.

 

وی با بیان اینکه سرانه اراضی کشاورزی از ۵ هزار و ۲۱۰ مترمربع در سال ۱۳۵۰ به هزار و ۸۹۰ مترمربع کاهش یافته است، گفت: در زمینه خُرد شدن اراضی کشاورزی نمی‌توانیم جلوی صدور اسناد مشاعی را بر اساس قانون؛ بگیریم و اکنون حتی برای ۵۰ متر نیز سند مشاعی صادر می‌شود.

 

نیازی با اشاره به اینکه صدور سند تک برگ برای اراضی کشاورزی خُرد شده؛ ممنوع است، اما در زمینه‌ی اسناد مشاع نمی‌توانیم از صدور آن جلوگیری کنیم، افزود: در هیچ جای دنیا زمین مولد در بحث ارث؛ قطعه قطعه نمی‌شود و نباید زمین کشاورزی به غیر از کشاورز فروخته شود.

 

 

کد خبر 1121230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha