۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ علیه ماست

نیازی با بیان اینکه ۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ علیه ماست، گفت: بر اساس قانون، به هر سازه‌ای که در حال ساخت در اراضی کشاورزی است ابتدا تذکر می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، صفدر نیازی، معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور شب گذشته (یکشنبه 7 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه ۷۰ درصد آرای محاکم قضایی در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز؛ علیه ماست، گفت: بر اساس قانون، به هر سازه‌ای که در حال ساخت در اراضی کشاورزی است ابتدا تذکر می‌دهیم و در صورت توجه نکردن؛ آن را تخریب می‌کنیم افزود: اگر سازه‌ای تکمیل شود باید در این زمینه به دادگاه شکایت کنیم و برای تخریب؛ حکم بگیریم که در این زمینه بیشتر آراء؛ علیه ماست.

 

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۳۷ درصد شهر‌های کشور زیر پنج هزار نفر و ۵۷ درصد شهر‌ها زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت دارند و به محض تبدیل روستا به شهر؛ تولید دچار مشکل می‌شود، زیرا برای شهر‌ها حریم تعریف شده است، گفت: اکنون یک میلیون و ۶۵ هزار هکتار؛ سطح شهر‌های کشور است، اما حریم این شهرها؛ چهار میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار است که بیشتر آن؛ اراضی کشاورزی مرغوب محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در سه استان شمالی؛ ۲۷۸ هزار هکتار زیر اجرای طرح‌های هادی قرار گرفته است که ۳۰ هزار هکتار از آن؛ اراضی کشاورزی است، افزود: در کل ۴۰۰ هزار هکتار شالیکاری در شمال کشور داریم که باید برای تولید دو میلیون تن برنج نیاز کشور؛ حفظ شود.

 

نیازی با بیان اینکه ۱۸ و شش دهم میلیون هکتار اراضی کشاورزی داریم که شامل زراعی، باغی و بخشی به صورت پایش است، افزود: از این میزان؛ شش میلیون هکتار؛ آبی و دو میلیون هکتار؛ باغی است و سالانه ۱۴ تا ۱۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی؛ کشت می‌شود.

 

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور با بیان این که حدود چهار میلیون بهره بردار در بخش کشاورزی فعال هستند اضافه کرد: سرانه اراضی کشاورزی از سال ۱۳۵۰ تا کنون به یک سوم کاهش یافته و دو میلیون از اراضی کشاورزی به دلیل توسعه شهری و روستایی از بین رفته است.

 

وی با بیان اینکه سرانه اراضی کشاورزی از ۵ هزار و ۲۱۰ مترمربع در سال ۱۳۵۰ به هزار و ۸۹۰ مترمربع کاهش یافته است، گفت: در زمینه خُرد شدن اراضی کشاورزی نمی‌توانیم جلوی صدور اسناد مشاعی را بر اساس قانون؛ بگیریم و اکنون حتی برای ۵۰ متر نیز سند مشاعی صادر می‌شود.

 

نیازی با اشاره به اینکه صدور سند تک برگ برای اراضی کشاورزی خُرد شده؛ ممنوع است، اما در زمینه‌ی اسناد مشاع نمی‌توانیم از صدور آن جلوگیری کنیم، افزود: در هیچ جای دنیا زمین مولد در بحث ارث؛ قطعه قطعه نمی‌شود و نباید زمین کشاورزی به غیر از کشاورز فروخته شود.

 

نیازی با بیان اینکه باید تقسیم اراضی در مجلس شورای اسلامی جرم انگاری و قانون آن مصوب شود، افزود: به کارگیری تعاونی‌ها برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی؛ نیاز به سرمایه گذاری کلان و حمایت دارد چون شهرداری‌ها و برخی دستگاه ها؛ محدودیت منابع مالی دارند، از محل ماده‌ی صد و جریمه‌ی سازه غیرمجاز؛ درآمدزایی می‌کنند.

 

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشاورزی کشور با بیان اینکه در حالی که تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جرم است، اما دستگاه‌های خدمات رسان مانند وزارت نیرو به ساخت و ساز‌ها در این اراضی خدماتی مانند امتیاز برق و آب می‌دهند، گفت: ظرفیت کشور در زمینه صادرات محصولات بخش کشاورزی؛ در تولیدات باغی است و اکنون در تولید ۲۳ محصول باغی؛ مقام اول تا ۱۵ دنیا را داریم و تولید این محصولات در کشور دو و نیم برابر سرانه دنیاست، اما باغ‌های ما تبدیل به باغ‌های تفریحی شده اند که برای آینده بخش باغداری کشور خطرناک است.

کد خبر 1121418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha