مجموعه مذهبی ادبی که ابتر ماند/ «یک نفر تو را دوست دارد»؛ تلفیقی از حدیث و داستان

مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» که قرار بود در قالب ۱۴ مجلد احادیثی از ۱۴ معصوم(ع) را به صورت داستان برای کودکان تبیین کند به ۶ مجلد محدود و بسنده شد.

 خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب « امام علی(ع)» از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» نوشته «علی باباجانی» در شمارگان 1000 نسخه با قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات به نشر(آستان قدس رضوی) برای نوجوانان منتشر شده و به دلیل استقبال به چاپ دوم رسیده است. مجموعه ۶ جلدی «یک نفر تو را دوست دارد» با محوریت احادیث در مورد پیامبر اکرم (ص)، حضرت امیرالمومنین (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) نوشته شده است.نگارش کل این مجموعه را علی باباجانی بر عهده داشته است.

 

کتاب « امام علی(ع)» مشتمل بر 12 فصل است که در هر فصل یک حدیث و یک داستان برگزفته از آن حدیث تبیین شده است.بدین ترتیب کتاب شامل 12 حدیث و 12 داستان است. در ابتدا یک داستان آورده شده است و در آخر داستان به حدیثی از امام علی (ع) اشاره شده است. این حدیث و داستان به همدیگر مرتبط هستند.

 

این کتاب مشتمل بر 12 فصل است. عناوین فصول عبارتند از:کلاس تابستانی پرسیا،یک روز دیرتر، این دست زبان دارد، پسرهایی مثل شما، کار من و کار تو، خودت را چه قدر دوست داری؟،از میوه بهتر،عینک سیاه شکسته، بگو سلام حاکم نوجوان،حوصله شنیدن، اکسیژن هایم را پس بده،از زمین تا آسمان، امام علی(ع) و در آخر کتاب هم منابع ذکر شده است.

 

« علی باباجانی» متولد اول فروردین 1352 در روستای وفس استان مرکزی از نویسندگان و شاعران خردسال، کودک و نوجوان است. وی کتاب هایی همچون اتل متل یه بابا، سیب و بستنی، بهار کی می آید، دو تکه ماه، حنانه، یک نفر تو را دوست دارد، منهای یک، حیات پاکان، آینه نازنین، دنیا هدیه می خواهد، تو را صدا می زنم و جشن بزرگ برکه را به رشته تحریر درآورده است. باباجانی در جشنواره های بسیاری مانند مطبوعات کودک و نوجوان، امام رضا، نهج البلاغه، ره آورد، سرزمین نور و مستور برگزیده شناخته شده است. باباجانی در حال حاضر سردبیر مجله سنجاقک است.

 

به گفته باباجانی، احادیث امام علی(ع) برای نگارش این کتاب به گونه ای انتخاب شده است که برای نوجوان قابل درک و کاربردی باشد و بر این اساس احادیثی با موضوعاتی قابل فهم برای نوجوانان همچون کتابخوانی، خوش بینی، کم حرف زدن، دانایی، شکرگزاری، فکر کردن، بخشیدن و فرمانبرداری از بزرگ تر ها در کتاب « امام علی(ع) گنجانده شده است که پیرامون هر یک داستانی برای جذابیت و درک هر چه بیشتر آورده شده است.

 

 

این نویسنده و شاعر که برای تحقیق و نگارش مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» یک سال وقت صرف کرده است، به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان اظهار داشت: از منابع مختلف مذهبی که در راس آنها بحارالانوار بود، برای نگارش این مجموعه 6 جلدی استفاده کردم .نهادی که خیلی به من کمک کرد. من موثق بودن حدیث و منابع را و صحت و سقم آنها را از طریق موسسه دارالحدیث پیدا می کردم.

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا مجموعه 6 جلدی «یک نفر تو را دوست دارد» کامل می شود و مجلدهای بعدی آن در مورد سایر امامان معصوم منتشر می شود، گفت: در حقیقت قرار بود،«یک نفر تو را دوست دارد» مجموعه 14 جلدی باشد و هر جلد آن مربوط به یکی از 14 معصوم(ع) باشد. متاسفانه به خاطر مشکلاتی از جمله تغییر مدیریت در انتشارات به نشر کار متوقف شد و به همان شش جلد بسنده کردند. شایسته بود که مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد»، کامل می شد تا یک مجموعه 14 جلدی در مورد 14 معصوم (ع) در اختیار نوجوانان قرار می گرفت که متاسفانه میسر نشد.

 

در داستانی با عنوان «یک روز دیرتر» در کتاب «امام علی (ع)» می خوانیم: هدیه ای که خریده بود  به دقت کادو کرد. کاغذی برداشت و روی آن نوشت:«برای بهترین دوستم یاسر.»

کاغذ را روی کادو چسباند. به ساعت نگاه کرد. یک ربعی به مراسم مانده بود . ساعت چهار جشن تولد یاسر بود. یاسر همه دوستانش را دعوت کرده بود تا در شادی تولدش سریک باشند. لباسش را پوشید و خورش را مرتب کرد.حالا همه چیز آماده بود. مادر پرسید: کی بر می گردی؟»

کادو را برداشت و در حالی که به طرف در می رفت گفت:«ساعت هفت هشت، چون می خواهیم بعد از جشن با یاسر درس بخوانیم.»

در صفحه روبروی این داستان حدیث 6564 از غرالحکم و دررالحکم آمده است: بسیار اندیشیدن و فهمیدن سودمند تر از تکرار بسیار و خواندن زیاد است.

 

 در داستانی با عنوان «کلاس تابستانی پریسا» در کتاب امام علی (ع) می خوانیم: همه سه ماه تابستان را رفت کلاس، چون نمی خواست وقتش را بیهوده تلف کند. صبحانه را که می خورد، اول می رفت کلاس کامپیوتر. کامپیوتر را از صفر شروع کرده بود. مادرش قول داده بود که النگو هایش را بفروشد و برایش کامپیوتر بخرد. سیمین خانم می گفت: « کامپیوتر نیاز روز جامعه است .مثل الفباست. اگر بلد نباشی انگار بی سوادی. هاجر خانم ، کاش تو هم دخترت را می فرستادی کلاس کامپیوتر . خوبی ات ندارد دختر وقتش را در خانه تلف کند.»

توی اتاقم بودم و کتاب آموزش رایانه را می خواندم و صدایشان را می شنیدم. مادر صدایم کرد:« فاطمه جان، دستت درد نکند، آب جوش آمد.»بقیع اش را خودم فهمیدم ، باید می رفتم تا چایی دم کنم.

 

گفتنی است، کتاب «امام علی (ع)» از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» نوشته علی باباجانی در شمارگان 1000 نسخه با قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات به نشر(آستان قدس رضوی) منتشر شده  و به چاپ دوم رسیده است.

 

کد خبر 1121421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha