۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زیرساختی خوزستان در نظر گرفته شده است

خلیلیان با بیان اینکه در مجموع ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زیرساختی خوزستان در نظر گرفته شده است گفت: در تلاش هستیم ظرف ۲ تا سه سال آینده مشکلات استان را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «صادق خلیلیان» شب گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از سیمای استانی، با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان  اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین سفر استانی رئیس جمهور به استان خوزستان صورت گرفت آمادگی لازم برای طرح مصوبات وجود نداشت. 

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه بر اساس تجربیات گذشته و مشکلات احصا شده در حدود یک ماه برنامه ها و پروژه هایی را با زمان بندی مشخص و اعتبارات مرتبط تدوین کردیم افزود: این پروژه ها طی ۲ هفته در نشست های مختلف با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیران، بانک ها و دستگاه های ذیربط نهایتا به تصویب رسیدند. 

 

وی اضافه کرد: امضاهای مصوبات مختلف را گرفتیم از جمله این مصوبات در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که شامل ۹ بیمارستان بوده که باید ساخته، تکمیل یا تجهیز شوند که همه این موارد به تصویب نهایی رسیده و ضمانت اجرایی دارد.

 

خلیلیان بیان کرد: در حوزه راه و شهرسازی، جاده اهواز به چهارمحال، جاده اصلی به سمت شرق و استان فارس ظرف ۲ سال تکمیل می شود و همچنین دو خطه کردن راه آهن بندر امام به اهواز و اندیمشک و ساخت جاده های فرعی مورد نیاز از جمله راهی که باید به سمت مناطق  زلزله زده اندیکا ساخته شود نیز در دستور کار قرار دارد.  

 

وی با اشاره به اینکه در قالب طرح های اشتغالزایی بانک ها مکلف شدند اعتبارات ارزان قیمتی برای سرمایه گذاری در استان تامین کنند ادامه داد: حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این بخش و سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان قرض الحسنه برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شده؛ مجموع اعتبارات ۳۶ هزار میلیارد تومان است که ظرف ۲ تا سه سال مشکلات استان کاهش یابد.  

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: طرح های دیگری نیز در بخش های کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری داریم و همچنین پنج هزار میلیارد تومان صنعت نفت در حوزه های مسئولیت های اجتماعی تقبل کرده است.  

 

وی عنوان کرد: مانند همه استان ها ضمانت اجرایی این پروژه ها از طریق دولت و سازمان برنامه بودجه است و اعتبارات این پروژه ها مشخص شده و دبیرخانه و کارگروه های پیگیری برای پروژه ها تشکیل و فعال خواهد شد و بناست ظرف ۲ تا سه سال اجرایی شوند. 

 

خلیلیان با بیان اینکه در اهواز یک هزار تخت بیمارستانی باید بازسازی شود خاطر نشان کرد: برخی از بیمارستان ها در اهواز قدمت طولانی دارند و فرسوده شده که باید نوسازی شوند که در این پروژه ها دیده شده است.

 

وی ابراز کرد: در بحث آب و فاضلاب قرار شده تصفیه خانه های فاضلاب و شبکه های مختلف ظرف ۲ تا سه سال تکمیل یا بازسازی شود که از جمله این پروژه ها تصفیه خانه شادگان است که در آستانه بهره برداری قرار دارد.

 

استاندار خوزستان اذعان کرد: اجرای تصفیه خانه فاضلاب اهواز در ۲ فاز پیش بینی شده که یک فاز ویژه شرایط اضطراری در مواقع بروز بارش ها و یک بخش نیز تکمیل تصفیه خانه است که ۲ سال زمان می برد.  

 

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تامین آب شرب تحت هفت پروژه مشخص شده که مهمترین آن طرح غدیر است که ۵۲ درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار م یدهد و ظرف ۲ سال به اتمام می رسد تاکید کرد: در عین حال یک پروژه ضربتی را طراحی کردیم که اجرای آن هشت ماه زمان می برد و نزدیک به ۳۴ درصد از آن در سه ماه اخیر انجام شده است؛ این طرح هم کیفیت آب را افزایش می دهد و حجم آب را از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه به ۲۰ مترمکعب بر ثانیه می رساند و به عبارتی ۲ برابر می کند.  

 

خلیلیان یاد آور شد: در حوزه های فرهنگی، مسائل زنان و خانواده، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پروژه های مختلفی طراحی شده که ۱۵۰ هزار شغل جدید را طی سه سال ایجاد می کند و ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار و هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه اشتغال در نظر گرفته شده است.

 

وی در خصوص آخرین اقدامات در مناطق زلزله زده اندیکا توضیح داد: اسکان اضطراری با کمک هلال احمر و توزیع چادرهای اضطراری در اختیار خانوارهایی که منازلشان قابل سکونت نیست، انجام شده است.

 

استاندار خوزستان اضافه کرد: ۹۸۰ واحد داریم که صددرصد تخریب شدند یا نیاز به تعمیر اساسی دارند همچنین یک هزار و ۱۹۵۰ واحد مسکونی نیز نیاز به تعمیر دارند که خود مردم و صاحبان منازل کار بازسازی را شروع کردند و پس از ابلاغ اعتبار خسارت ها پرداخت خواهد شد؛ یک سری امکانات موقت در اختیار آنها قرار دادیم و اسکان موقت نیز در کنار جایگاه های دام در حال ساخت است تا خانه ها ساخته شوند. 

 

وی در خصوص روند انتصاب مدیران افزود: برای دولتی که قرار است چهار سال و یا احتمالا هشت سال زمام امور را در دست بگیرند حداقل باید ۲ تا سه ماه فرصت در نظر گرفته شود تا مشکلات رصد و نیروهای کارآمد و شایسته متناسب با مشکلات شناسایی شوند.

 

خلیلیان با بیان اینکه بخشی از مدیران انتصابشان غیرسیاسی بوده و بخشی از فرمانداران تا حدود ۸۰ درصد تغییر خواهند کرد ادامه داد: هم اکنون فرمانداران خرمشهر، اهواز و باغملک را تغییر دادیم و ۲ تا سه فرماندار هم تا هفته آینده تغییر خواهند کرد. 

 

وی تصریح کرد: در چهار معاونت ستادی استانداری جمع بندی مان کامل شده و تغییراتی در نظر داریم که اولین انتصاب در این رده امروز در سطح معاونت اقتصادی که سوابق موثر و تجارب ارزشمندی در سطح ملی دارند انجام شد. 

 

استاندار خوزستان اذعان کرد: در سطح ادارات نیز در حال رایزنی هستیم که تغییر مدیریت در شرکت نفت انجام شد و انتصاب در دانشگاه چمران در شرف وقوع است و تعیین مدیران در چند دستگاه دیگر هم در حال نهایی شدن است. 

 

وی با اشاره به اینکه در انتصابات معیارها بر اساس مواردی همچون جوان بودن، با تجربه و انگیزه بالا بودن و داشتن روحیه انقلابی و جهادی کار کردن مد نظر است گفت: تغییرات مدیریتی در مناطق آزاد رخ داده و امیدواریم اهداف مورد نظر تحقق یابد و شاهد بهبود وضعیت آبادان و خرمشهر باشیم و امیدواریم منطقه آزاد اروند در سال های آینده کارنامه متفاوتی نسبت به گذشته از خود بر جای گذارد‌. 

 

خلیلیان در خصوص حق‌آبه های استان در حوزه های مختلف بیان کرد: حق‌آبه را باید از بحث خشکسالی جدا کنیم؛ رییس جمهور در سفر خود به خوزستان بر حق‌آبه استان تاکید داشتند و در جلساتی که اخیرا در مرکز داشتیم نیز شاهد بودیم این حق‌آبه ها به رسمیت شناخته شده و چه در دوران خشکسالی و چه در زمان ترسالی حق‌آبه های استان محفوظ است.   

 

وی با بیان اینکه امسال دچار خشکسالی کم سابقه ای هستیم از این رو باید الگوی مصرف و کشت خود را تغییر و استقرار صنایع و توسعه شهری را مورد تجدیدنظر قرار دهیم عنوان کرد: ما باید از کشت های گلخانه ای استفاده کنیم که آب کمتری مصرف می کند و تولید ۱۰ برابری داشته و زمین کمتری برای تولید نیاز دارد. 

 

استاندار خوزستان ابراز کرد: ذخیره سدهای ما چهار درصد است و باید شرایط را مدیریت کنیم؛ در مناطق پایین دست برخی کشاورزان مشکل دارند که روز گذشته برای حل این مساله جلسه داشتیم و بنا شد مدیریت لازم در بالادست صورت گیرد تا حق‌آبه کشاورزی در مناطق پایین دست هم تخصیص یابد. 

 

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت یکی از بزرگترین شرکت های فعال در استان است و باید مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهد خاطر نشان کرد: امضای مقامات مسئول را برای تخصیص هفت هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۲ گرفتیم و پروژه های مختلفی از این محل تامین اعتبار می شوند. 

 

خلیلیان گفت: برای صنایع پتروشیمی، فولادی و ... بخشنامه ای داشتیم که علاوه بر انجام مسئولیت های اجتماعی، گردش مالی و پرداخت مالیات خود را به درون استان منتقل کنند و در به‌کارگیری نیروها و خرید بیمه نیز از ظرفیت های درون استان استفاده شود. 

 

وی تاکید کرد: گاهی اوقات مشکلاتی برای سرمایه گذاران پیش می آید مانند قطع خدمات آب و برق که در موارد اینچنینی دستگاه ها نباید مانع فعالیت تولیدی شوند. 

 

استاندار خوزستان اظهار کرد: شرکت هفت تپه بعد از ۶ سال مشکلشان حل شده و باید همه دست به دست هم دهیم تا رونق به این واحد تولیدی برگردد. 

 

وی در خصوص کانون های ریزگرد استان تصریح کرد: ۳۵۰ هزار کانون تولید ریزگرد داریم که ۲۵ هزار هکتار از آن در سال های گذشته نهال کاری شد؛ سطح بالاتری نیز قرق و ۲۳ هزار هکتار هم مدیریت روان آب شد و سعی کردیم با اقدامات مختلف کانون های ریزگرد تحت مدیریت قرار گیرد. 

 

خلیلیان در پایان با بیان اینکه باید از همه ظرفیت های مردمی و گروه های مختلف استفاده کنیم یاد آور شد: پشتیبانی از خوزستان در دولت در بالاترین سطح وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کرد و با پرهیز از حواشی کار و در عین تقویت زیرساخت ها در بخش های فرهنگی هم کار کنیم.

 

کد خبر 1121473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha