رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است

نصراصفهانی با بیان اینکه رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است، گفت: در چند سال گذشته ۱۰ درصد استان اصفهان سالمند بودند ولی امروز ۱۱/۹ درصد استان جمعیت سالمند هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «ولی‌الله نصر اصفهانی» در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: امسال همزمان با روز جهانی معلولان شعار روز معلولان «پیش به سوی دنیای فراگیر دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است.

 

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: در کشور یک میلیون و 800 هزار نفر معلول تحت پوشش هستند که نزدیک به یک میلیون نیازمند اشتغال هستند.

 

وی در خصوص مشکل اشتغال معلولان گفت: قانون جامع حمایت از معلولان  در ماده 10 آن ایجاد فرصت های شغلی معلولان را گوشزد کرده است، اما متاسفانه هنوز این بند قانونی به خوبی اجرایی نشده است، هر چند در دی ماه سال گذشته با دستور رئیس سازمان وقت بهزیستی اعضای هیات امنا و موسسین تشکیل شد اما هنوز نمودی که باید برای ما داشته باشد، ندارد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اشتغال از معضلات و مشکلات روز جامعه است، افزود: موضوع اشتغال برای معلولان با شرایط سخت تری روبه‌رو است بطوریکه برخی  از دستگاه‌ها به خاطر معلولیت یک فرد آن را کنار می‌گذارند و به آنها اجازه اشتغال نمی دهند.

 

نصر اصفهانی با بیان اینکه رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است، بیان داشت: در چند سال گذشته ۱۰ درصد استان اصفهان سالمند بودند ولی امروز ۱۱/۹ درصد استان جمعیت سالمند هستند.

 

وی اضافه کرد: استان اصفهان از نظر تعداد سالمندان در کشور رتبه سوم و از نظر درصد به جمعیت کل چهارم کشور است.

 

این مقام مسئول ادامه داد:  با تک فرزندی بودن خانواده‌ها و تجردهای قطعی در آینده یک بحران سالمندی را خواهیم داشت و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۳۵ حدود 30 درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال باشند یعنی از هر سه نفر یک نفر بالای ۶۰ سال شود.

 

نصر اصفهانی گفت: بحران سالمندی و عدم تامین زیرساخت‌های مناسب در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند، در حالی که در کشورهای دیگر سازمان سالمندان وجود دارد که به امور سالمندان رسیدگی می‌کند.

 

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان به شهرهای دوستدار سالمند پیوسته است، بیان کرد: در ایران نیز بحث سالمند باید با جدیت با همکاری سازمان‌های مرتبط انجام شود و اگر به این امر توجه نشود در ۳۰ سال آینده  با بحران سالمندی روبروخواهیم شد.

 

وی در ارتباط با دیگر مشکلات معلولان گفت: موضوع مسکن یکی از دغدغه‌های ما برای معلولان است که دولت در شرایط جنگ اقتصادی نتوانسته اعتبارات لازم را برای حمایت از معلولان تأمین کند و امیدوار هستیم در دولت جدید به پشت نوبتی‌ها مسکن داده شود و مشکل آنها حل شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص تعداد معلولین نیز گفت: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش داریم که نزدیک به یک میلیون نیازمند اشتغال هستند.

 

 13 هزار نفر پشت نوبتی دریافت مستمری بهزیستی

در ادامه این نشست «پژمان پورشبانان» گفت: آمار پشت نوبتی هایی که منتظر دریافت مستمری ماهیانه هستند ۱۳ هزار نفر است؛ در حال حاضر ۳۲ هزار نفر از مددجویان تحت پوشش ما مستمری دریافت می کنند، البته خدماتی که به معلولان ارائه می کنیم شامل خدمات مستمر و غیر مستمر است.

 

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: فلسفه و نامگذاری این مناسبت ها بنام های مرتبط با معلولیت، شناخت آحاد جامعه و آگاهی از میزان توانمندی های افراد دچار معلولیت و همچنین آشناسازی جامعه از مطالبات بحق و آگاهی سازی مردم از حقوق شهروندی معلولان است.

 

حوادث یکی از علل مهم برای ایجاد معلولیت است 

پورشبانان با بیان اینکه همچنین بیماران اوتیسم، آسیب نخاعی، ام اس  که ایجاد معلولیت شدید کرده باشد شامل دریافت خدمات ما می شوند، اذعان کرد: علل ایجابی معلولیت، عوامل ژنتیک، مادر زادی، مشکلات زایمان است که تاثیر گذار هستند همچنین حوادث یکی از علل مهم برای ایجاد معلولیت است.

 

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: در اکثر معلولیت ها میزان بروز سالیانه با توجه به اقدامات پیشگیرانه، غربال گری ها و اقدامات پیشگیرانه در آموزش هایی که داده می شود در اکثر معلولیت ها میزان بروز سالیانه کاهش مختصری پیدا کرده است اما در معلولیت ها جسمی و حرکتی که یکی از عواملش حوادث است در این بخش مقداری افرایش داشتیم.

 

پورشبانان ادامه داد: میزان مستمری ماهیانه یک نفره ۳۵۰، دو نفره ۵۰۰، سه نفره ٧٠٠ هزار تومان، چهارنفره ٩٠٠ هزار تومان و پنج نفره به بالا یک میلیون و ١٠٠هزار تومان است همچنین کمک هزینه معیشت ماهیانه ای که ١٨٠ هزار تومان است و سه ماه یکبار داده می شود برای معلولین جسمی حرکتی بالای ١٨ سال است که شغل و درآمد نداشته باشند.

 

وی افزود: مشخص است که این رقم برای فرد دارای معلولیت کافی نیست ولی بعنوان یک اقدام حمایتی است که بخشی از نیازشان را هرچند مختصر رفع کند، همچنین همکاران ما در بهزیستی کشور توانستند اعتبارات مربوطه را دریافت کنند و پرداخت ها انجام می شود و اگر افزایش اعتبارات تخصیص داده شود این ارقام نیز قابل افزایش خواهند بود.

 

کد خبر 1121504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha