هدف اصلی کتاب «حوض خون» معرفی الگو از زنان انقلابی است

فاطمه سادات میرعالی محقق و نویسنده کتاب «حوض خون» گفت: هدف اصلی کتاب حوض خون، معرفی الگو بود نه فقط کلی‌گویی و به همین دلیل شخصیت ۶۴ زن در رده‌های مختلف در کتاب وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، فاطمه سادات میرعالی، در نشست خبری مراسم تکریم مجاهدان رختشوی‌خانه و رونمایی از تقریظ مقام مععظم رهبری بر کتاب «حوض خون» که در حوزه هنری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: کتاب «حوض خون» در رابطه با فعالیت‌های بانوان اندیمشکی از پشتیبانی جنگ و با موضوع رختشویی در بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک است که خاطرات ۶۴ نفر از بانوان در این کتاب جمع‌آوری شده است.

نویسنده کتاب «حوض خون» با اشاره به سختی‌های کار نگارش این کتاب افزود: یک بخش از سختی‌های تهیه و تدوین این کتاب به اخلاص بانوان برمی‌گشت که به دنبال بازگو کردن این رویدادها و خاطرات نبودند و بخش دیگر این بود که سال‌ها از این بانوان سراغی نگرفته بود و هیچ اسم و آدرسی از آنها نداشتیم که حدود هشت نفر از پژوهشگران پروژه، محله به محله و خانه به خانه به دنبال این بانوان گشتند تا با پرس‌وجو توانستیم تعدادی از آنها را شناسایی و خاطرات آنها را جمع‌آوری کنیم.

وی با بیان اینکه همکاران پژوهشگر ما در مجتمع شهید جواد زیوداری اندیمشک همه توان خود را به کار گرفتند و پای درد و دل این بانوان نشستند تا بتوانند خاطرات آنها را جمع‌آوری کنند، ادامه داد: ما برای این کتاب اگرچه خاطرات ۶۴ نفر جمع‌آوری شده، ولی با حدود ۳۰۰ نفر صحبت کردیم تا از صحت و سقم و راستی‌آزمایی مطالب اطمینان حاصل کنیم.

میرعالی اضافه کرد: مجتمع شهید زیوداری اندیمشک تنها به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و چاپ کتاب نیست، بلکه ما در حال جمع‌آوری اطلاعات و محتواهای غنی هستیم قبل از اینکه این گنجینه‌ها از دست بروند؛ ما در حوزه‌های دیگر از جمله داستان‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی و … هم فعالیت داریم و به دنبال تربیت نیروی تخصصی در این حوزه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: به نظر من دفاع مقدس هم صحنه‌های اکشن دارد، هم جذابیت و هم انگیزه بالا، ولی متأسفانه چون به این خاطرات به خوبی پرداخته نمی‌شود و تنها کلیات مدنظر است، برای جوانان و نوجوانان ما قابل درک نیست و تصویرسازی نمی‌شود، اما اگر واقعیت‌ها را خوب بیان و تصویرسازی کنیم، می‌توان این جذابیت را با تولید بازی‌ها و فیلم‌ها و قهرمان‌سازی میان نسل امروز جامعه ایجاد کرد.

این پژوهشگر دفاع مقدس، بانوان فعال در رختشوی‌خانه را الگوی زن انقلابی اسلامی معرفی کرد و یادآور شد: تمام ابعادی که برای یک زن ترسیم می‌کنیم از مادر بودن، همسر بودن، حضور در جامعه حساس و بحرانی و برنامه‌ریزی که برای زندگی خود دارند در این بانوان تجلی پیدا می‌کند و می‌توان آنها را الگوی زن انقلابی اسلامی و مجاهد دانست.

وی خاطر نشان کرد: اواخر سال ۹۳ فعالیت مجتمع شهید زیوداری اندیمشک با هدف نقش اندیمشک در دفاع مقدس آغاز و از اوایل سال ۹۴ کارهای پژوهشی و تحلیلی و مصاحبه‌ها با کمک تعدادی از پژوهشگران شروع شد و بخشی از آن مربوط به فعالیت زنان رختشوی‌خانه بود و با توجه به ظرفیتی که زنان در این حوزه داشتند تصمیم گرفته شد کتابی با همین موضوع نگارش شود و حاصل آن کتاب «حوض خون» بود که نگارش آن به طور جدی از سال ۹۶ کلید خورد.

نویسنده کتاب «حوض خون» با بیان اینکه هدف ما از همان ابتدا تنها اندیمشک نبود، بلکه در تلاش هستیم کل خوزستان و تمام کشور را به جهان معرفی کنیم، یادآور شد: هر جا زمینه آموزش فراهم می‌شد، برای یادگیری بیشتر حضور پیدا می‌کردیم و با وجود حس مسئولیت محققان مجموعه، مجتمع شهید زیوداری امروز در سطح کشور شناخته شده و تدوین شیوه‌نامه علمی در حوزه تاریخ شفاهی برای اولین بار از دستاوردهای این مجتمع است.

در این نشست دکتر محمد تأیید، رئیس بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک در دوران دفاع مقدس به بیان تاریخچه‌ای از بیمارستان شهید کلانتری پرداخت و گفت: کاری که بانوان رخت‌شوی در بیمارستان شهید کلانتری انجام دادند قابل توصیف نیست‏. ما زحمت زیادی به آنها می‌دادیم و همیشه از آنها می‌خواستیم کار را زود انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای مثال سه، چهار نقطه در بیمارستان شهید کلانتری وجود دارد که جاهای خوبی هستند؛ از جمله مکان‌هایی که برخی از شهدای ما آنجا زندگی می‌کردند یا قسمتی که شهید باقری با هلی‌کوپتر فرود آمد و ما امیدی به زنده ماندن او نداشتیم. یا قسمت رخت‌شوی خانه، از همه‌ مهم‌تر، دفتر پرستاری بیمارستان شهید بقایی قدیم است که در آنجا اتاق سردار غلام‌پور و محل برنامه ریزی عملیات‌های قرارگاه کربلا بود.

همچنین صغری بستاک یکی از راویان کتاب «حوض خون» اظهار کرد: در سال‌های دفاع مقدس‏، وقتی بانوان مطلع شدند که در بیمارستان برای شست‌وشوی لباس رزمندگان به نیرو احتیاج دارند‏، بسیاری از خانواده‌ها، مادران شهدا و رزمندگان برای این کار داوطلب شدند. پیش از آن، لباس‌ها در مساجد توزیع می‌شد.

وی گفت: در بیمارستان شهید کلانتری، چند حوض بود که لباس‌ها آنجا شست‌وشو و ضدعفونی می‌شد و در مواردی در میان لباس‌ها قطعات بریده از بدن رزمندگان پیدا می‌شد که آنها را غسل می دادیم و دفن می کردیم.

بستاک در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر حفظ بیمارستان شهید کلانتری گفت: پیشنهاد می‌کنم برای بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک فکری کنید تا از این سکوت دربیاید. خیلی از شهدا اینجا آمدند و رفتند. وقتی شهیدی می‌آوردند، پیکر او را در محوطه می‌گرداندند و تشییع می‌کردند.

کد خبر 1121637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha