پایداری فرهنگ و هنر مساجد مترتب از اقتصاد پویا

پایداری همیشگی جریان فرهنگ و هنر مساجد علاوه بر توانمندی نیروی انسانی، مترتب از اقتصاد پویا و نوآورانه در تامین منابع مالی و اعتباری است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: هر جریان فرهنگی، هنری و اجتماعی به الزاماتی مثل منابع انسانی، مالی، پشتوانه های عمومی و ساختار نظام اداری و برنامه ریزی وابسته بوده که این ضروریات نقش مهمی در اعتلای جایگاه آنان و مانع از انحراف و تعطیلی خواهد شد.

بودجه، اعتبارات و منابع مالی یکی از این ضروریات و الزامات مهم یک جریان به شمار می رود که عرصه فرهنگ و هنر مساجد نیز همانند دیگر عرصه ها از این فصل ببی بهره نبوده و تداوم عملکرد فعالان این عرصه تا حدی به این مسئله وابسته است.

 

وابستگی به منابع مالی برای تامین نیازها و توسعه زیرساخت ها کانون های فرهنگی و هنری مساجد غیرقابل انکار بوده و تاکنون از روش های مختلفی مثل حمایت های دولت، کمک خیرین، موقوفات، دریافت شهریه و درآمدزایی های فرهنگی و هنری به این مهم دست یافته اند.

کمک های دولتی یکی از مهمترین منابع بسیاری از کانون های مساجد بوده که در برخی از مقاطع به دلیل نوع نگرش دولت ها، مسئولان وزارتی و محلی و وضعیت نابسمانی اعتبارات دولت دستخوش تغییرات قرار گرفته و همیشه پایداری نداشته و فراز و فرودهایی را سپری کرده که در این میان برخی از کانون ها به دلیل عدم حمایت تعطیل شده اند.

 

وابستگی صرف به حمایت های دولتی نتیجه به جز همین تعطیلی و رکود چیزی نخواهد داشت چرا که وابستگی همواره چالش هایی را ایجاد می کند و با قطع زنجیره حمایت، چراغ ها خاموش و حرکت متوقف می شود.

در این جریان سخت برخی از مدیران کانون های مساجد دور اندیشی وآینده نگری را داشته اند و تا پیش از بروز بحران و یا حین اتفاق، تصمیم به ایجاد درآمد پایدار برای مرکز فرهنگی و هنری گرفته و این کار آنان چراغ امید را روشن و حرکت ها ادامه دار کرده است.

 

گرچه معتقدیم دولت باید تصمیم سازی برای تامین نیازهای فرهنگی به سبب جنگ نرم دشمن داشته باشد، اما به هر حال در شرایط سخت تقصیر اندازی به گردن همدیگر سزاوار نبوده و از طرفی هم مسئولان باید پیش از بحران چاره اندیشی و منابع پایداری را برای این حوزه تعریف کنند.

 

فراز و نشیب های اقتصاد فرهنگ و هنر

 

مراکز فرهنگی و فعالان این حوزه سال هاست که حرکتی را آغاز کرده اند اما در این مسیر همچنان با مشکلاتی روبرو می شوند که گاهی آنان را از وظیفه اصلی باز می دارد.

نماینده مردم اصفهان و عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر در کشور به ویژه در اصفهان گفت: افراد پیشگام در این عرصه با چالش های اقتصادی و بروکراسی اداری روبرو هستند که باید شرایط آنان تسهیل شود.

 

«امیرحسین بانکی پور« موضوع بیمه، چگونگی و یا سختی اخذ مجوز و محل فعالیت به عنوان معضلات این حوزه اشاره کرد و اظهارداشت: باید قوانین و آیین نامه هایی متفاوت از حوزه تولیدات دیگر عرصه ها تدوین و برای این حوزه تدوین و شرایط خاصی ایجاد شود.

وی با اشاره به شرایط کانون های فرهنگی و هنری و نقش مهم این مراکز در جبهه نرم، خاطرنشان کرد: تامین نیاز مالی آن ها در بودجه لازم و از طرفی هم باید مسیر درآمد پایدار برای این مراکز با رفع موانع و ایجاد فرصت انجام شود.

 

*تداخل حوزه اقتصادی و ماموریت فرهنگی

 

یکی از دیگر چالش هایی که کانون های مساجد با ورود به حوزه اقتصادی مورد تهدید قرار می گرند، مسائل درگیری اقتصادی و تمرکز بر این حوزه به جای برنامه ریزی فرهنگی است.

همین معضل می تواند مسیر ارائه خدمات و مهارت افزایی را با چالش و مشکلات متعددی روبرو کند که با وجود تعریف یک کانون فرهنگی و هنری در مسجد اما خدمتی ارائه نشود و کار اقتصادی بر حوزه ماموریتی پیشی بگیرد.

 

دغدغه های زندگی و کار و مسائل فردی تیم اجرایی کانون های مساجد از یک سو، مدیریت فرهنگی در طرف دیگر، دغدغه های کار اقتصادی از یک جهت دیگر، همگی می تواند انگیزه را هم از افراد برای فعالیت در این حوزه بگیرد.

مدیران مسئول برخی از این مراکز فرهنگی و هنری تعامل بین کانونی و همکاری برای رفع چالش های اقتصادی و از طرفی نقش تسهیل گری ستاد فهما برای پیشرفت کار از جنبه دیگر مهم می دانند.

 

*تدوین بسته های حمایتی برای کارآفرینی فرهنگی

 

در مسیر رفع وابستگی مالی و درآمد پایدار کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خبرهای خوشی هم از سوی معاونت پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما به گوش می رسد که امکان حمایت ها فراهم و مسیر موثری در آینده نزدیک تعریف خواهد شد.

بر اساس اقدامات صورت گرفته در این حوزه، علاوه بر تامین بودج از محل اعتبارات دولتی، موضوع حمایت از طرح های کارآفرینی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

«جلال ریزانه»، معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما در این باره گفت: با حمایت ویژه ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کانون های مساجد دارند علاوه بر حمایت اعتباری از سوی دولت، موضوع تدوین بسته های حمایتی برای کارآفرینی در این عرصه پیش بینی و بزودی در هیات دولت مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ستاد فهما در این خصوص به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه شده تا اینکه مقام عالی وزارت این موضوع را در هیات دولت مطرح و با حمایت دیگر وزارتخانه ها اقدامات لازم انجام گیرد.

ریزانه، کارآفرینی فرهنگی و هنری را یکی از فرصت های طلایی و پایدار در تامین منابع مالی کانون های مساجد در کنار دیگر حوزه ها بیان کرد و خاطرنشان ساخت: افراد علاقه مند به این حوزه می توانند در این خصوص وارد شوند.

کد خبر 1121895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha