طرح خدمات دندانپزشکی رایگان در حاشیه شهر مشهد اجرا می شود

فانی با بیان اینکه از ۵ گروه هدف در بحث بهداشت دهان و دندان ، ۲۵ درصد در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند؛ گفت: طرح خدمات دندانپزشکی رایگان در حاشیه شهر مشهد با اولویت مادران باردار و شیرده اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « فتح الله فانی » در نشست خبری تشریح اقدامات دانشکده دندانپزشکی در ارائه خدمات دهان و دندان از اجرای طرح خدمات دندانپزشکی رایگان در حاشیه شهر مشهد خبر داد و گفت: در قالب این طرح مادران باردار و شیرده در اولویت اصلی خدمات دندانپزشکی قرار خواهند داشت. همچنین مراقبت از گروه سنی زیر سه سال، کودکان سه تا پنج سال، آموزش و معاینه کودکان ۶ تا ۱۴ ساله، طرح رفع  پوسیدگی دانش‌آموزان پایه ششم و هفتم و نیز ارائه خدمات به سایرین در قالب طرح پزشک خانواده مشمول دریافت خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهر مشهد هستند.

 

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزکشی مشهد بیان کرد: جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود 5 میلیون و 300 هزار نفر است و ما سه خدمت را به این ها ارائه می کنیم ، سطح یک شامل آموزش و فرهنگ سازی  توسط سه هزار ماما و کارشناس مربوطه، خدمات سطح دوم شامل مراقبت، نظارت، آموزش و درمان توسط دندانپزشکی که حدود 120 دندانپزشک در مراکز جامع خدمات این را انجام می دهند و خدمات سطح سه که تخصصی توسط دانشکده دندانپزشکی، کلینیک های تخصصی و منطقه ها انجام می شود.

 

وی  با بیان اینکه هدف ما ارائه هر سه خدمت به گروههای هدف است؛ تصریح کرد: در شرایط کرونا از یک اسفند 98 تا 30 آبان 1400 ، در مراکز جامع خدمات خارج کردن دندان 91 هزار ، دندان ترمیمی 24 هزار و ... انجام شده است و ما فقط در سال گذشته ۱۸۵ هزار فلوراید دندان تقسیم کردیم.

 

فانی بیان کرد: از ۵ گروه هدف ما، اولویت اصلی مادران باردار به ویژه در مناطق غیر برخوردار است، یک میلیون و 200 هزار حاشیه نشین داریم که حدود 40 هزار مادر باردار و با مادران شیرده 100 هزار نفر هستند، 213 هزار  کودک زیر دو سال، حدود 300 هزار کودک سه تا 5 سال و حدود 650 هزار دانش آموز در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند که با در نظر گرفتن جمعیت مشهد، 25 درصد گروه هدف ما در حاشیه شهر زندگی می کنند.
 

وی با تاکید بر اینکه باید مردم را به سمت رعایت بهداشت دهان و دندان ببریم؛ افزود: باید مردم به این آگاهی برسند که حتما معاینات دوره ای که معمولا رایگان است را داشته باشند و نسبت به درمان دندان اهمیت بیشتری بدهند، البته خدمات دندان پزشکی گران است لذا باید پوشش بیمه ای دندان پزشکی بیشتر شود در حال حاضر پوشش بیمه بیشتر برای کشیدن دندان و یا جرم گیری است و در بحث عصب کشی پوششی صورت نگرفته است و برای این منظور نیازمند جذب خیرین هستیم.

 

رئیس گروه بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزکشی مشهد بیان کرد: 5 مرکز ما در مناطق سیدی، پنجراه، خیام، سه راه فردوسی و محدوده حرم فعال است اما با این گرانی خدمات دندان پزشکی نیازمند اعتبارات از سمت دولت هستیم تا خدمات بهتری را به مردم ارائه کنیم.


 

 

کد خبر 1122114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha