سیستان و بلوچستان  پیشگام در عرصه صلح و سازش/ نجات ۴ نفر از مجازات حتمی قصاص

از ابتدای آذرماه تا کنون، با همت اعضای ستاد ملی صبر، تلاش بزرگان معتمدان و ریش سفیدان و اعضای شوراهای حل اختلاف ۴ فقره پرونده قتل به سازش و ۴ نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، صلح و سازش اختلافات طایفه ای در استان سیستان و بلوچستان سابقه دیرینه دارد، در طول دو هفته گذشته  با همت اعضای ستاد ملی صبر، تلاش بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان و اعضای شوراهای حل اختلاف 4 فقره پرونده قتل به سازش و 4 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافتند.

انگار همه پای کار آمدند تا فرهنگ و سنت حسنه سازش را در استان بیش از پیش نهادینه کنند،  سازشی از جنس بازگشت به زندگی، آغاز شروعی دوباره، این بخشش و این سازش نتیجه حرمت گذاری و تبعیت پذیری از صحبت بزرگان طایفه است.

وقتی پرونده قتل عمدی در مسیر قانونی پیگیری می شود نتیجه ای جز مجازات و قصاص مقتول قابل انتظار نیست اما در استان سیستان و بلوچستان اوضاع کمی متفاوت تر است همه دست به دست هم داده اند تا بتوانند ریشه اختلافات و درگیری های طایفه ای که می توانند زمینه ایجاد اختلاف و سو استفاده احتمالی را فراهم آورد بخشکانند.

اینجا بزرگان ریش سفیدی می کنند اینجا بزرگان جان می بخشند اینجا مردمانش حماسه می افریند حماسه ای از جنس بخشش، گذشت، توسل به آیات و روایات دینی، اینجا سیستان و بلوچستان با ظرفیتی متفاوت در عرصه صلح و سازش است.

 

*نجات جان یک نفر از مجازات حتمی قصاص در زاهدان

به تلاش اعضای شورای حل اختلاف شماره 21 زاهدان مستقر در مسجد مکی، اختلاف بین دو طایفه به سازش ختم شد.

با پیگیری مداوم اعضای شورای حل اختلاف شماره ۲۱مسجد مکی زاهدان و با حضور مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان و همکاری جمعی از علما و سرداران اقوام مناطق مختلف استان در خصوص اختلاف طایفه ای منجر به قتل بین دو طایفه  اجباری(براهویی ) و بریچی(عمر زهی ) تلاش ها برای پایان دادن به اختلافات آغاز شد.

پس از رایزنی های فراوان و برگزاری جلسات متعدد  با طرفین پرونده، در نهایت جلسه سازش برگزار  و طرفین رضایت بی قید و شرط خود را اعلام و عقد اخوت و برادری بین آنها برقرار شد.

*صلح و سازش اختلاف منجر به قتل در دشتیاری

 

با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه یک نگور جلسه صلح و سازش اختلاف طایفه ای منجر به قتل در وقت فوق العاده در شورای حل اختلاف شعبه یک تشکیل شد که اولیای دم با حضور در جلسه رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کردند.

 این سازش با میانجی گری بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان ستاد ملی صبر، منطقه برگزار شد که اختلاف طایفه دیرینه حل و فصل و یک نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

*سازش در پرونده قتل عمدی در زابل

در همین راستا با تلاش اعضای ستاد ملی صبر در شهرستان زابل یک فقره پرونده قتل عمدی به سازش ختم شد.

بر اثر وقوع یک فقره قتل عمدی در زابل اختلاف بین دو نفر شدت گرفته بود که پس از طی مراحل قانونی و صدور آرای مربوطه پرونده به شورای حل اختلاف شماره ۶ مستقر در زندان ارجاع شد.

پس از برگزاری جلسات متعدد در زمینه فواید گذشت و تاثیرات مثبت سازش در جامعه در نهایت با تلاش اعضای شورای حل اختلاف، بزرگان و معتمدان منطقه اختلاف به وجود آمده به سازش ختم و یک نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافت.

*حل و فصل اختلاف منجر به قتل در چابهار

با تلاش قضات، اعضای شورای حل اختلاف چابهار و با همکاری اعضای ستاد ملی صبر سیستان و بلوچستان، یک فقره پرونده قتل در چابهار به سازش ختم شد.
با تلاش اعضای ستاد ملی صبر در چابهار و با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان، پیگیری رئیس حوزه قضایی و رئیس شعبه سوم شورای حل اختلاف چابهار  اختلاف بین دو طایفه در چابهار به سازش ختم شد.

این اختلاف که بر اثر وقوع یک فقره قتل به وجود آمده بود با تلاش بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان و اعضای شوراهای حل اختلاف و حضور حجت الاسلام بندانی رئیس شوراهای حل اختلاف استان به سازش ختم و یک نفر از مجازات  حتمی قصاص رهایی یافت.

*سازش ۳۵ درصد پرونده های قابل صلح در سیستان و بلوچستان

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه اگر ریشه اختلافات کوچک شناسایی و برای رفع آن اقدام لازم صورت گیرد قطعا اختلافات بزرگ نمی شوند که اعضای شورای حل اختلاف نقش بسیار خوبی در سازش پرونده های مهم داشته اند.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی با اشاره به اینکه در مبانی دینی و اسلامی تاکید فراوانی بر صلح و سازش و حل و فصل دعاوی شده که در همین راستا استان سیستان و بلوچستان تا کنون بسیار موفق عمل کرده است گفت: در سال گذشته بیش از 35 درصد از پرونده هایی که قابلیت صلح و سازش داشته است توسط اعضای شوراهای حل اختلاف به سازش رسیده، همچنین 40 نفر از مجازات حتمی قصاص رهایی یافته اند.

بندانی در ادامه تاکید کرد: ما در شوراهای حل اختلاف استان از تمامی علما، بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان و هر فردی که این قابلیت را در وجود خود احساس می کند که می تواند در زمینه صلح و سازش بین مردم و یا افراد طایفه خود موثر باشد دعوت می کنیم و در همین راستا ستاد ملی صبر(صلح، بخشش، رضایت) در استان تشکیل شده و افراد در قالب این استاد می توانند فعالیت صلحی داشته باشند.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر یک پرونده در دستگاه قضایی مطرح شود امکان دارد چندین پرونده دیگر نیز در کنار آن تشکیل شود اما اگر پرونده قبل از ورود به دادگاه توسط افراد معتمدان در شورای حل اختلاف به سازش برسد هم تبعات اجتماعی کمتری دارد و هم اینکه از اطاله دادرسی در دستگاه قضایی کاسته می شود.

 

 

 

 

کد خبر 1122310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha