لزوم معرفی هنرمندان گیلانی به جامعه/ نظارت بر هنر باید راهبردی باشد

فاضلی با تاکید بر اینکه تکه برداری در هنر و فرهنگ معنا ندارد، گفت: نظارت در هنر به‌ویژه تئاتر، راهبری است نه تجویزی و نباید راه را بر هنرمند و اهل قلم ببندیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «فیروز فاضلی» امروز(چهارشنبه، 10 آذر) در آیین رونمایی از پوستر سی و سومین جشنواره استانی تئاتر با اشاره به نامگدازی این جشنواره به نام میرزاکوچک جنگلی گفت: میرزا کوچک جنگلی شخصیتی بین‌المللی است که یارانی از کشورهای اتریش، آلمان و روس داشت.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه نباید شخصیت بین‌المللی خود را محلی کنیم افزود: تا چه زمان باید شخصیت‌های بین المللی و ملی خود را در حیطه استان محدود کنیم.

 

وی با بیان اینکه امروز نسلی پرورش یافته که به دنبال برجسته کردن داشته‌های خود است تصریح کرد: نسل امروز به دنبال ملی کردن شخصیت‌های محلی و همچنین شخصیت‌های ملی به بین المللی است و برعکس عمل نمی‌کند، چراکه باید هنرمندان خود را در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم.

 

فاضلی با ابراز تاسف از برخی دیدگاه‌ها در خصوص میرزاکوچک خان جنگلی گفت: وقتی یک تفکر بین‌المللی می‌شود باید در جامعه جاری و ساری شود و نباید به حرکات نمایشی جهت گرامیداشت آن ختم شود.

 

وی تاکید کرد: شخصیت‌های بین‌المللی می‌توانند به الگویی برای جهان تبدیل شوند.

 

فاضلی با بیان اینکه گیلان دارای چهره‌های برجسته بین ‌المللی است که محلی کردن آنها خیانت به فرهنگ و هویت جامعه است اذعان کرد: تلاش‌های هنرمند جهان تنگ را برای ما می‌شکند و حقایق را آشکار می‌سازد.

 

وی حاکمیت منطق ریاضی بر بودگی انسان که با تبدیل مفهوم به عدد رخ می‌دهد را مورد اشاره قرار داد و با تصریح اینکه در این حالت تفکر به معنای واقعی وجود ندارد تصریح کرد: انسان برای خارج شدن از عدد و رسیدن به ذات انسانیت نیازمند سه عامل عشق، ایمان و امید است که بودگی انسان را نقش می‌زند.

 

وی هنر را تنها مولفه که بودگی انسان را ساخته و مرز نمی‌شناسد، برشمرد و گفت: هنر عاملیت و کلیت را به همراه دارد که انسان و نیازهای انسان را در بر می‌گیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه تکه برداری در هنر و فرهنگ معنا ندارد، یادآور شد: نظارت در بحث تئاتر، راهبری است نه تجویزی و نباید راه را بر هنرمند و اهل قلم ببندیم چراکه باورداشت هنرمند بالاترین چیز است.

 

وی با بیان اینکه پرواز از بزنگاه‌ها هنرمند را جهانی می‌کند خاطرنشان ساخت: هر چقدر این پرواز قوی‌تر باشد در محدودیت هنری‌تر می‌‌شود. عرصه هنر و فرهنگ در جامعه ما هرچقدر در محدودیت بوده، بیشتر رشد کرده است.

 

گفتنی است، در این آیین از پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی گیلان که از ۱۱ آذر به مدت سه روز با اجرای ۶ نمایش در رشت برگزار می‌شود، رونمایی شد.
 

کد خبر 1122390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha