مسجد باید موتور محرک و قلب تپنده محله باشد

سعادتی گفت: مسجد نباید به خود و ظرفت های خود اکتفا کند و تنها درگیر احیا و اداره مسجد باشد بلکه مسجد باید موتور محرک و قلب تپنده یک محله ای باشد که بتواند مردم را به میدان عمل در عرصه های انقلاب اسلامی بیاورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «سعید سعادتی» امروز پنج شنبه (11 آذر) در اولین اجلاسیه شبکه فعالان فرهنگی کانون های مساجد خراسان رضوی که به صورت وبیناری برگزار شد؛ گفت: مهمترین مسئله ای که اکنون در خصوص بحث فعالان فرهنگی، کانون هابی مساجد و مساجد باید مد نظر بگیریم این است که بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم.

 

معاون فرهنگی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افرود: الان مهمترین دغدغه و مسئله کشور بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب، به میدان آوردن مردم در مقام استفاده از آنها با نگاه راهبردی است، با تغییر دولت ها شاهد تحولاتی در ساختارها، کارکردها، سیاست ها و رودیکردهای آنها هستیم اما مهمترین نکته این است که حاکمیت به چه مقدار مردم را در صحنه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وارد میدان کند.

 

وی با بیان اینکه راه برون رفت از مشکلات کشور،حضور مردم در میدان است؛ تصریح کرد: حضرت آقا خرداد سال 98 در جمع دانشگاهیان و دانشجویان در خصوص فعالیت های فرهنگی فرمودند:" این کار نه کار من، نه دولت و نه کار سایر سازمان ها است بلکه باید خود مردم و نخبگان به میدان بیایند"، مدلی که ایشان ارائه کردند مدل جریان حلقه های میانی است و حتما مساجد در محلات خود باید به حلقه های میانی برای ایفای نقش و به میدان آوردن مردم در صحنه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شوند.

 

سعادتی بیان کرد: کانون های مساجد باید نگاه تشکیلاتی و جبهه سازی داشته باشند و فعالیت های کانون فقط محدود به درون مسجد نباشد، ما باید با استحکام درون مسجد، با استفاده از اهالی مسجد، آن جامعه مخاطبی که پیرامون مسجد هستند و توانمندسازی اینها، حوزه اثر مساجد را در محیط پیرامونی خود بیشتر کنیم و مردم را به نقش آفرینی دعوت کنیم.

 

معاون فرهنگی ستاد کانون های مساجد کشور با بیان اینکه ستاد عالی کانون های مساجد بر اساس سیاست های وزارت ارشاد در دولت سیزدهم به عنوان مردمی کردن فرهنگ و هنر عمل می کند؛ گفت: ما برای پررنگ تر کردن نقش مردم در حوزه اقتصاد، فرهنگ و امور خیریه، زمانی که در مدل پایش، عملکرد کانون ها ارزیابی می شوند.

 

وی ادامه داد: باید استعداد یابی وسیعی از ظرفیت های انسانی محلات و محیط پیرامون مسجد داشته باشیم، ما اگر استعدادها را شناسایی و توانمند و با یک گفتمان غالب در گام دوم انقلاب اسلامی بسیج کنیم، می توانیم در این عرصه ها موفق باشیم.

 

سعادتی افرود: مسجد نباید به خود و ظرفت های خود اکتفا کند و تنها درگیر احیا و اداره مسجد باشد بلکه مسجد باید موتور محرک و قلب تپینده یک محله ای باشد که بتواند مردم را به میدان عمل در عرصه های انقلاب اسلامی بیاورد.

 

معاون فرهنگی ستاد کانون های مساجد کشور با بیان اینکه میدان کانون های مساجد، فرهنگ و هنر است؛ اظهار کرد: بقیه اهالی مسجد در حوزه های دیگر باید تقسیم کار داشته باشند، ما باید حتما نگاه جبهه سازی داشته باشیم، جبهه ها از محلات شروع می شود لذا محیط پیرامون محله را ببینیم.

 

 وی افزود:ما در نقشه مسجد تشکل هایی که در مجله به عنوان تشکل های اجتماع محوری و یا تشکل های بومی فعالیت می کنند را باید شناسایی و روی آنها تقسیم کار داشته باشیم و نقشه فرهنگ و هنر محله خود را از نقشه کلان مهندسی فرهنگی کشور ترسیم و ظرفیت ها را احصا کنیم. وقتی نقشه و کادر داریم می توانیم در این زمینه با ساز و کارهای محله محوری و بسیبج محوری نقش آفرینی کنیم.

 

سعادتی گفت: ما در ستاد کانون های مساجد در بحث مردمی کردن هنر نیز وارد شدیم و در 20 شهرستان هدف ما بحث عملیاتی را با همین مدل اطلاع رسانی می  کنیم.

کد خبر 1122728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha