ضرورت تشکیل دبیرخانه منسجم برای علما و مفاخر فرهنگی استان همدان

حجت الاسلام فلاحی گفت: استان همدان با داشتن علما و مفاخر فرهنگی و دینی نیازمند تشکیل دبیرخانه منسجم می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،‌ حجت الاسلام احمد حسین فلاحی ظهر امروز (12 آذر) در جشنواره صنعت چاپ استان همدان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد،  گفت: استان همدان دارای عرفایی همچون «ملاحسین قلی شوندی، شیخ محمد بهاری و ملا علی معصومی» می باشد که باید دبیرخانه ای منسجم برای آثار این شخصیت های ارزشمند فرهنگی، علمی و مذهبی تشکیل شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان همدان مهد پرورش بزرگان و اندیشمندان است، افزود:  عرفا و علمای دینی نقش مهمی در شکل گیری تاریخ و تمدن این دیار داشته اند و استفاده از اندیشه ها و خدمات آنها برای رشد و توسعه فرهنگی بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه مفاخر استان همدان دارای هویت بین المللی هستند،  تصریح کرد: علما به نوعی شناسنامه و هویت این دیار محسوب می شوند و ثبت و ضبط آثار این بزرگان در این خصوص بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: دراین زمینه ایجاد یک مرکز یا دبیرخانه برای حفظ آثار ارزشمند این علما و چهره های فرهیخته، زمینه آشنایی هرچه بیشتر نسل کنونی جامعه با گذشته پرافتخار این دیار را فراهم می کند.

حجت الاسلام فلاحی  در ادامه با اشاره به گرایش عمومی جامعه به سمت فضای مجازی، اظهار داشت: سرعت انتشار مطالب و اخبار در فضای مجازی قابل کتمان نیست اما مطالعه مکتوب لذت بیشتر و بهتری دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: همدان ظرفیت بسیار بالایی برای برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی دارد.

ظرفیت ویژه همدان برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی

احمدرضا احسانی نیز در ادامه این جلسه  اظهار کرد: استان همدان از لحاظ فرهنگی و هنری از جمله استان‌های زبانزد در کشور است و ظرفیت‌های بی‌شماری در این زمینه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه تلاش مضاعف در حوزه فرهنگ و هنر شایسته مردم همدان است، خاطرنشان کرد: امیدواریم شاهد تحولات ویژه‌ای در فرهنگ و هنر همدان باشیم.

وی از فعالیت ۷۳ موسسه قرآنی در همدان خبر داد و افزود: بیش از ۶۰۰ نفر در این موسسات فعالیت می‌کنند که مورد بی‌نظیر است.

احسانی با بیان اینکه ۱۹۰ رسانه در استان همدان فعال است، خاطرنشان کرد: همدان در حوزه سینما و تئاتر نیز توانمندی و هنرمندان خوبی دارد.

وی با اعلام اینکه ۳۰ مرکز فرهنگی و هنری در استان همدان مشغول به کار است، یادآور شد: ۵۰۰ کانون فرهنگی،  ۱۰۰ آموزشگاه آزاد هنری و ۱۰۰ ناشر در استان داریم.

وی با اشاره به انتشار ۴۰ کتاب صوتی در همدان در سال جاری، اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در سال گذشته و ۲۵۰ عنوان نیز در شش ماه ابتدایی امسال با وجود شرایط سخت اقتصادی به چاپ رسیده است.

احسانی با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر، تالار بزرگ شهر و پردیس سینمایی سه پروژه مهم ملی استان همدان هستند، خاطرنشان کرد: مجتمع فرهنگی، هنری فامنین با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وی افزود: یادمان سیدجمال‌الدین اسدآبادی با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

احسانی با بیان اینکه مجتمع‌های فرهنگی فیروزان و شیرین‌سو نیز از طرح‌های عمرانی بخش فرهنگ استان به شمار می‌روند، گفت: ساخت مجتمع فرهنگی، هنری در شهرستان درگزین نیز از جمله‌ پروژه‌های فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه تا پایان سال جشنواره اذان و ندای آسمانی در استان برگزار خواهد شد، گفت: کنگره بانوی انقلاب نیز در بهمن‌ماه و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اسفندماه برگزار خواهد شد.

.

کد خبر 1122951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha