کانون های مساجد در مسیر تقابلی با بلای خانمان سوز

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ایجاد خودآگاهی و خودکارآمدسازی بچه های مسجد راهبردی در تقابل با بلای خانمان سوز اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود که کمتر به آن پرداخته شده است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اعتیاد به مواد مخدر چالشی بزرگ پیش روی جامعه بشری که بخش زیادی از جمعیت جوان و نوجوان را تحت تاثیر قرار داده و این روزها نیز سن گرایش به آن به سنین ابتدایی رسیده و در دختران روبه رشد است.

پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با توزیع مواد مخدر دو راهبرد حاکمیت برای نجات جامعه محسوب می شود که ترکز بیشتری بر پیشگیری برای کاهش تقاضا است.

 

پیشگیری کم هزینه، هدف دار و کارآمدتر از مبارزه است چرا که توانمندسازی و ارتقا آگاهی و مهارت ها در عدم تقاضا مواد مخدر توزیع را به حداقل خواهد رساند و هزینه های مقابله که گاهی به جان یک مامور پلیس منجر می شود، کاهش خواهد یافت.

پیشگیری بر مسائل مختلف حاکم بوده و نیازمند برنامه ریزی جدی در حوزه های مختلف است که یکی از مراکز کارآمد در تحقق مولفه های پیشگیری مساجد و نهادهای فرهنگی فعال در این عرصه از جمله کانون های فرهنگی و هنری هستند که با استفاده از آموزش همگانی، ارائه برنامه های جذاب و تولید محتواهای فرهنگی و هنری علاوه بر اینکه توانمندسازی در بین قشر جوان و نوجوان ایجاد می کنند، فرصتی برای آگاهی بخشی به خانواده ها در چگونگی برخورد با نوجوانان و در پیشگیری از خروج آنان از خانه و دوستی های ناباب خواهد شد.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیت خاص و کمتر مورد توجه در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر هستند که فعالیت های متنوع و جذابی را هم اجرا می کنند اما این سنگرداران فرهنگی گمنام بوده ولی با مشارکت مردم پیش می روند.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با ایجاد خودآگاهی و خودکارآمدسازی بچه های مسجد راهبردی در تقابل با بلای خانمان سوز اعتیاد به مواد مخدر محسوب می شود که کمتر به آن پرداخته شده است.

 

آموزش، برپایی نمایشگاه های عکس و پوستر، تولید محتوای چندرسانه ای، ایجاد بستر برای ورزش و فعالیت های فرهنگی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ارتقا سطح آگاهی خانواده ها از جمله اقدامات این مراکز در حوزه پیشگیری از اعتیاد است.

 

*درک نوجوانان و جوانان و نیازهای آنان

 

یکی از دغدغه های مهمی که برای نوجوان و جوان در دهه های مختلف وجود داشته، همین توجه و درک نیازهای آنان بوده که بی توجهی به این موضوع مهم باعث شده تا آنان در مسیر انحرافی قرار گیرند و بعضا مورد توجه افراد ناباب با همه محبت باشند.

علاوه بر خانواده نهادهای اجتماعی در این جلب توجه و دقت نقش کارآمدی دارند که اگر سوی مسجد و نهادهای فرهنگی این مراکز دینی باشد جایگاه اجتماعی فرد نیز تقویت خواهد شد.

بسترسازی برای کنشگری در محیط مسجد و کانون زمینه ساز توجه و جلب نظر است که نگرش فرد را به سمت موفقیت های بالاتر هدایت خواهد کرد.

رئیس انجمن روانشناسی مثبت گرای ایران با اشاره به مسئولیت اجتماعی و شنیدن دغدغه ها و نظرات جوانان و نوجوانان گفت: باید نقش اجتماعی افراد تقویت و فرصت برای ابراز وجود این قشر فراهم شود.

 

«علیرضا معماریان« بستر سازی برای حضور در مسجد و تقویت باورهای دینی و رشد اجتماعی را در پیشگیری از اعتیاد مهم بیان کرد و اذعان داشت: چنین نهادهایی باید توانایی خود را در آموزش، آگاهی بخشی و ارتقا سطح دانش عمومی نقویت کنند.

وی ادامه داد: کانون های فرهنگی و هنری به عنوان مراکز امن و قابل دسترس برای گروه های مختلف سنی برای پیشگیری از اعتیاد و توانمندسازی سهم مهمی دارند.

 

*برگزاری دوره های آموزش در مساجد

 

یکی از بسترهای آموزشی و ارتقا سطح آگاهی عمومی در پیشگیری از اعتیاد، مساجد محلات هستند که در دسترسی مردم به فراگیری آموزش های عمومی را تسهیل می کند.

پلیس مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در مسیر آموزش و آگاهی بخشی از ظرفیت مساجد استفاده می کنند.

طرح قرارگاه مهر و امید ذیل ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آموزش عمومی و پیشگیری از اعتیاد در این راستا انجام شده که فعالیتی هدفمند است.

 

دبیرستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تاکید بر ضرورت آموزش و توانمندسازی مردم در کاهش تفاضا مواد مخدر خاطرنشان کرد: از بستر مساجد و کانون های فرهنگی و هنری در این راستا باید استفاده شود.

«محسن یارمحمدیان« با اشاره به تشکل های مردمی به عنوان بازوان اجرایی کاهش اعتیاد به مواد مخدر یادآورشد: 20 دستگاه عضو ستاد مواد مخدر هستند که امکان پیشتیبانی از طرح های پیشنهادی پیشگیری از اعتیاد برای آنان وجود دارد.

 

*موفقیت کانون های مساجد در آموزش و توانمندسازی

 

کانون های فرهنگی و هنری به صورت خوجوش و گاهی هم با ماموریت برون سپاری به این مراکز فعالیت های متعددی را در این خصوص انجام داده اند که موفقیت هایی را به همراه داشته است.

گاهی خبر از نمایشگاه، ایستگاه های آموزشی، تولید محتوا و فعالیت های فرهنگی در حوزه آموزش پیشگیری از آسیب های اجتماعی در هر محله به گوش می رسد که کانون های مساجد پیشتاز این جریان بوده اند.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران به عنوان مرکز شاخص در این عرصه قابل مثال زدن است که به فعالیت های آموزشی و فرهنگی و هنری آن باید اشاره شود که چگونه با تولید نمایش، محتواهای فرهنگی و مواردی از این قبیل سهم خود را ایفا کرده اند.

 

کد خبر 1123001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha