تحقق شعار مقام معظم رهبری از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)/ اجرای طرح جهش تولید در ٧٠ هزار هکتار از دیمزارهای گلستان

سلمان زاده گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و حمایت از کشاورزان و ارتقای جهش تولید، طرح جهش تولید در ٧٠ هزار هکتار از دیمزارهای گلستان با اعتبار ١١ میلیارد تومان اجرا می شود.

خبرگزاری شبستان- گرگان؛ به منظور ارتقای جهش تولید و تحقق شعار مقام معظم رهبری در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) طرح جهش تولید در دیمزارها را سال گذشته در ۵ استان کشور اجرا کرد و با وجود موثر بودن این طرح، امسال نیز با نظر مقام معظم رهبری در ١۵ استان کشور اجرا می شود.

 

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان گلستان نیز سال گذشته این طرح را در ٢٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان اجرا کرده و امسال نیز این طرح در ٧٠ هزار هکتار از اراضی دیمی استان اجرا می کند.

 


به همین منظور «محمدمهدی سلمان زاده»، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفتگویی به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان پاسخ داد، که در ذیل آمده است؛

 

*در خصوص طرح جهش تولید در دیمزار ها بفرمائید؟
دیمزارها به زمین‌های اراضی که با بارندگی زیر ۳۵۰ میلیمتری داشته و رطوبتش کم باشد، گفته می شود.

 

طرح جهش تولید در دیمزارها نیز برای جلوگیری از فرسایشی شدن خاک اجرا می شود.

 

*چند درصد اراضی کشاورزی گلستان دیم است؟

۶۰ درصد اراضی استان گلستان در دیم است، یعنی ۶۷۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان دیم هستند. که در ۲۳۰ هزار هکتار از این زمین ها گندم دیم، ۶٠ هزار هکتار جوب دیم و ۴٠ هزار هکتار کلزای دیم کشت می شود.

 

اجرای این طرح ظرفیتی است که ما بایستی از این ظرفیت که می‌تواند برای ما آورده داشته باشد از لحاظ کشاورزی اقدامی صورت گیرد، در همین راستا ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای در تهران امضا کردند.

 

بر اساس این تفاهم نامه کار فنی از سوی جهاد کشاورزی و کار پشتیبانی و حمایتی را  ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را بر عهده دارند.

 

*اجرای این طرح در استان گلستان به شکل است و چند هکتار از اراضی را شامل می شود؟

 در سال گذشته این طرح در ۵ استان کشور به صورت آزمایشی اجرا شد که استان گلستان نیز یکی از این ۵ استان بوده است. وقتی طرح موثر واقع شد با نظر و دستور مقام معظم رهبری این رویه را در سال ۱۴۰۰ ادامه یافت و از ۵ استان به ۱۵ استان کشور تبدیل شد.
 

این طرح در ٩ شهرستان استان گلستان اجرا می شود که شامل؛ شهرستان های آق قلا، بندرترکمن، گمیشان، علی‌آباد، گنبدکاووس، گالیکش، مینودشت، کلاله و مراوه تپه می شوند.


طرح جهش تولید در دیمزارها امسال در ٧٠ هزار هکتار از اراضی دیم استان با کاشت محصولات گندم، جو، علوفه و کلزا است.

 

به همین منظور، دفتر طرح جهش تولید در دیمزار ها در استان در محل ساختمان جهاد کشاورزی گلستان افتتاح شد.

 

*پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در اجرای این طرح چیست؟
 ستاد فرمان امام (ره) در اجرای این طرح سه هدف گذاری انجام داده است، اول اینکه معیشت کشاورزان تقویت شود، دوم هزینه کشاورزی را پایین بیاوریم و سوم باعث افزایش بهره‌وری و تولید شویم.

 

با توجه به اینکه امسال با عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، لذا ما این کار را با همت و جهشی که مطرح شد انجام خواهیم داد.


این طرح ۵ ساله است و ما در دوره دوم اجرای آن قرار داریم و انشاءالله به صورت تدریجی به آن مقداری که در استان دیم کار می‌کنند برسیم.

 

*اقدامات ستاد در این طرح چیست؟
ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه بیمه تا ٣٠ درصد خدمات به کشاورز ارائه می‌دهد تا زمین خود را بیمه کنند.

 

بعضی از نیازهای کشاورزی از جمله بذرمال، روی و  فسفر و کود ریزمغدی را به صورت رایگان به کشاورزان تحت پوشش می دهد تا هزینه کشاورز پایین بیاید.

 

*برای اجرای این طرح از چه افراد متخصصی استفاده می شود؟
در استان گلستان ۱۲۹ کارشناس رشته کشاورزی و مرتبط برای اجرای این طرح در ٧٠ هزار هکتار از اراضی دیم استان جذب شدند که همه از قشر جوان هستند.


در اختیار این کارشناسان خودرو قرار داده شده که هر لحظه با کشاورز ارتباط داشته باشند و در مرحله داشت و برداشت همراه کشاورز باشند تا کشاورزی به صورت اصولی انجام شود.

 

 از طرف مدیریت ترویج جهاد کشاورزی به کشاورزان پای کار و میدانی آموزش داده می شود و کارشناسانی که به این فضا وارد شدند در کلاس های  آموزشی شرکت کردند و با نحوه اجرای این طرح آشنا شدند.

 


*چه تسهیلات حمایتی به کشاورزان پرداخت می‌شود؟
 از سوی ستاد فرمان اجرایی امام (ره) تسهیلاتی برای خرید ادوات کشاورزی مانند هد برداشت و تراکتور پرداخت می شود.


سهم استان گلستان در سال جاری، پرداخت تسهیلات خرید ١١٩ دستگاه تراکتور است. که به کشاورزان دیمزارها برای خرید این ادوات ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت می شود.

 

*نحوه کنترل و رصد شما از اجرای این طرح چگونه است؟

 سامانه دیمزار به منظور رصد کشاورزان در استان راه اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات دقیق کشاورز، میزان متراژ و هکتار زمین، نحوه دریافت بذر و سایر اقدامات صورت گرفته توسط کارشناس ثبت می شود که به راحتی قابل دسترسی خواهد بود.

 

*نحوه بهره مندی کشاورزان گلستانی از طرح جهش تولید در دیمزارها به چه صورت است؟
کشاورزان دیم می توانند برای بهره مندی از این طرح به سامانه دیمزار مراجعه و ثبت نام کنند و از پشتیبانی های ستاد بهره مند شوند.

 

همچنین افرادی که دسترسی به سامانه ندارند می توانند به مراکز خدمات کشاورزی مراجعه کرده و موضوع ثبت در آنجا را مطرح و در آنجا ثبت نام کنند. بر اساس ثبت اطلاعات کشاورزان دیم در سامانه خدمات ارائه داده می شود.

 

*اعتبار در نظر گرفته برای اجرای این طرح چه مقدار است؟

اعتبار اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سال گذشته برای ٢٠ هکتار ۴.۵ میلیارد تومان بود ولی امسال ١١ میلیارد تومان برای ٧٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان پیش بینی شده که به صورت رایگان در اختیار کشاورزان دیمزار های استان گلستان قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 1123010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha