احیای دیپلماسی گازی کشور به تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور کمک می کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قرارداد گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: احیای دپیلماسی گازی کشور به تقویت دیپلماسی- اقتصادی کشور کمک می کند.

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به قرارداد گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان گفت: این قرارداد از جهات مختلف مورد توجه و قابل اعتنا است. ما در دولت قبل چالشی در روابط خودمان با ترکمنستان به جهت اختلافی که سر منابع گازی داشتیم که با این قرارداد روابط تجاری ما با ترکمنستان از این جهت احیا شد. نقش جایگاه ترانزیت بین المللی ایران و آذربایجان تثبیت شد و در همکاری ما با آذربایجان گام موثری برداشته شود.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمونه ای از یک قرارداد بدون حضور طرف های بین المللی و تبادلات مالی بین المللی شکل گرفته است. ایران کمتر خودش را بابت ترانزیتی که صورت می دهد از برداشت قسمتی از گاز صادراتی استحصال خواهد کرد و از این جهت این توافق با ظرفیت مثبت است و از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خودش است.

 

وی ادامه داد: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین منابع گازی را در دنیا دارد؛ در عین حال مصرف گاز در داخل ایران نسبت به نرم های بین المللی مصرف زیادی است البته بخشی از این است که ما مصارف خانگی گاز زیادی را در مقابل کشورهایی که مصارف خانگی را مدیریت کرده اند، طراحی کرده ایم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما ظرفیت صادرات گاز زیاد داریم و در این زمینه باید دیپلماسی گازی کشور فعال شود و نمونه این را سابق بر این در قراردادهایی که بین ایران و ترکیه و همکاری هایی که بین ایران و ترکمنستان داشتیم، شاهد بودیم.

 

وی تاکید کرد: احیای دیپلماسی گازی کشور می تواند به تقویت دیپلماسی اقتصادی کشور و تقویت تجارت خارجی کشور کمک زیادی کند.

 

 

کد خبر 1123083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha