شناسایی هویت چهارمین شهید گمنام در خراسان جنوبی/۱۲ یادمان شهید در حال ساخت

فلاحی با اشاره به اینکه هویت چهارمین شهید گمنام خراسان جنوبی شناسایی شده است، گفت: به زودی خانواده شهید «حسینی» پس از ۳۳ سال فراق و دوری مزار شهید خود را در آغوش خواهند گرفت.

«غلامرضا فلاحی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند اظهار داشت: هویت شهید «علیرضا حسنی» فرزند «علی اصغر» اهل شهر ری تهران که به عنوان سرباز وظیفه در منطقه مهران به شهادت رسیده بود و به عنوان شهید گمنام در دانشگاه آزاد واحد بیرجند به خاک سپرده شده بود شناسایی شد.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به زودی خانواده شهید «حسینی» پس از ۳۳ سال فراق و دوری مزار شهید خود را در آغوش خواهند گرفت، گفت: مردم خراسان جنوبی روز 16 آذر میزبان خانواده شهید حسینی خواهند بود.

 

وی به شناسایی پیکر سه شهید گمنام دیگر در هفته های گذشته اشاره کرد و در خصوص انتقال پیکر شهدای شناسایی شده افزود: با وجود پیگیری های انجام شده مادران دو شهید گمنام اصرار به انتقال پیکر فرزند شهید خود دارند و این مهم در حال استعلام، اخذ اقدامات قانونی و اجازه مرجع تقلید است و در صورت اجازه مرجع، تقلید پیکر دو شهید گمنام به زادگاه آن ها انتقال می یابد.  

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی تعداد شهدای گمنام آرمیده در استان را 144 شهید اعلام کرد و گفت: این تعداد شهید در 59 نقطه استان به خاک سپرده شده اند که از این تعداد در 39 نقطه یادمان شهدا احداث شده است.

 

فلاحی اظهار داشت: از 20 نقطه باقیمانده، احداث یادمان شهدا در 12 نقطه در حال انجام است و در هشت نقطه شامل حاجی آباد، دستگرد و مهرشهر بیرجند، بورنگ درمیان، آبیز زیرکوه، چاهک موسویه و شهدای مدفون شده در دانشکده کشاورزی امیرآباد بیرجند یادمان مناسبی برای شهدای گمنام ساخته نشده است.

 

وی افزود: از 8 یادمان ذکر شده امسال احداث سه یادمان در حاجی آباد و دستگرد بیرجند و آبیز زیرکوه در دستورکار قرار دارد که برای احداث یادمان های حاجی آباد و دستگرد بیرجند هر کدام 200 میلیون تومان و آبیز زیرکوه 30 میلیون تومان اختصاص یافته است.

 

وی درخصوص عدم احداث یادمان شهدای گمنام دستگرد با توجه به قول های داده شده، گفت: سال گذشته از محل فروش نفت برای احداث این یادمان اعتباری بالغ بر 250 تا 300 میلیون تومان اختصاص یافت که متأسفانه در کل کشور اعتبارات این سرفصل لغو شد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طراحی ها، نقشه ها برای احداث یادمان آماده است، ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات شاهد احداث یادمانی در خور شأن شهدا باشیم.

 

فلاحی یک از اولویت های حضور شهدای گمنام در هر شهر یا منطقه را جمعیت آن منطقه اعلام کرد و گفت: با وجود استقبال مردم خراسان جنوبی برای حضور شهید گمنام احداث یادمان شهدا از اولویت ها است.

 

به گفته وی با توجه به استقبال مردم استان سال گذشته سه شهید گمنام در سه نقطه آبیز زیرکوه، مهرشهر بیرجند و دانشگاه بزرگمهر قاین به خاک سپرده شد که احداث یادمان شهدای آرمیده در دانشگاه و آبیز به ترتیب با همکاری دانشگاه بزرگمهر و خیران شروع شد.

 

وی با اشاره به حضور برخی شهدای گمنام در پارک ها خواستار توجه شورای شهر و شهرداری برای احداث یادمان در این مناظق شد و گفت: برای احداث یادمان شهدا در پارک مهرشهر جلساتی با شهردار و شورای شهر برگزار شد و در این زمینه قول های مساعدی برای اختصاص اعتبار در بودجه سال 1401 داده شد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در خصوص احداث یادمان شهدای گمنام بلوار شعبانیه گفت: این یادمان بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال از سرفصل اعتبارات بنیاد حفظ آثار از محل اعتبارات استانی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای تکمیل به آن اختصاص یافته است.

 

 

کد خبر 1123695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha