جولان کرونا در خوابگاه های دانشجویی

بیش از دو ماه می گذرد که دانشجویان برای ادامه تحصیل و حس بهترین دوران زندگی خود به خوابگاه ها بازگشتند اما متاسفانه کرونا در خوابگاه های دانشجویی بیش از هر جای دیگری در حال جولان دادن است و چشم دانشجویان به مسئولان است تا فکری برای این موضوع کنند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ ۱۶ آذر یادآور واژه دانشجو، واژه ای که به اندازه کرامت و تقدسش، وسیع و پردامنه است؛ آن قدر پر افق که هرگاه به هر سوی کرانه اش انگشتی اشاره بریم، نسیمی تازه از معنا می یابیم.

 

*دانشجویی یک مکتب است

آنچه روز دانشجو را در تقویم مناسبت های انقلاب اسلامی به فراموشی نسپرده، ریشه های عمیق این نام گذاری است که به سال ۱۳۳۲ بر می گردد زمانی که دانشجویان دانشگاه تهران جهت اعلام مخالفت خود با سفر نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران دست به تظاهرات زدند و در ۱۶ آذر خون سه جوان آزادیخواه ایرانی بر زمین جاری شد.

 

دکتر علی شریعتی، در توصیف سه شهید دانشجوی رویداد 16 آذر 1332 می نویسد: «اگر اجباری که به زنده ماندن دارم،نبود، خود را در برابر دانشگاه آتش می زدم؛ همان جایی که 22 سال پیش، «آذر»مان در آتش بیداد سوخت. او را در پیش پای «نیکسون» قربانی کردند. این سه یار دبستانی که هنوز مدرسه را ترک نگفته اند، هنوز از تحصیلشان فراغت نیافته اند، نخواستند ـ همچون دیگران ـ کوپن نانی بگیرند و از پشت میز دانشگاه، به پشت پاچال بازار بروند و سر در آخور خویش فرو برند. از آن سال، چندین دوره آمدند و کارشان را تمام کردند و رفتند، اما این سه تن ماندند تا هر که را می آید، بیاموزند، هر که را می رود، سفارش کنند. آنها هرگز نمی روند، همیشه خواهند ماند، آنها «شهید»ند. این «سه قطره خون» که بر چهره دانشگاه ما، همچنان تازه و گرم است. کاشکی می توانستم این سه آذر اهورایی را با تن خاکستر شده ام بپوشانم، اما نه، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم».

 

واژه «دانشجو» و برداشت از آن به ویژه در ایران، نیازمند انقلاب و دگرگونی کلی و فکری است؛ دانشجویی یک مقطع نیست و تنها عنوانی برای ورود به یک طبقه اجتماعی در جامعه نیست و زمان برنمی دارد بلکه دانشجویی یک مکتب است. 

 

دانشجو به عنوان قشر باسواد و فرهنگی جامعه، افزون بر شخصیت اجتماعی خود، الگوی رفتار و تفکر دیگران است؛ برخی در این عرصه چنان چشم گیر بوده اند که حتی پس از پیمودن مدارج و موقعیت های عالی مختلف، همچنان دوره دانشجویی آنان الگوبردار است.

 

مقام معظم رهبری می فرمایند: «هنگامی که به نام دانشجوی شهید می رسیم، این یقین در ما پدید می آید که پذیرش شهادت و اقدام به جهادی که بدان منتهی شده، از سر خودآگاهی و با اراده روشن بینانه بوده است و این ارزش عمل را مضاعف می کند و بدین دلیل است که دانشجویان شهید که در شمار سرآمدان ایمان و ایثار آگاهانه بوده اند، ستارگان همیشه درخشانی هستند که هر جویای حقیقت می تواند راه خویش را با آنان بیابد».

 

*ضربه کرونا به سلامت روان دانشجویان

روز دانشجو بهانه‌ای شد تا به سراغ مشکلات دانشجویان برویم دانشجویانی که در این شرایط سخت کرونایی مشغول به تحصیل در شهرهای مختلف هستند و با پروتکل‌های بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

 

بیش از یک سال بود که هجوم کرونا باعث خالی شدن کلاس‌های درس دانشگاه از دانشجو شده بود و بیش از سه‌میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو از همان روزهای اول شیوع کرونا تا یک ماه گذشته خانه‌نشین شده‌ بودند اما بعد از یکسال دوباره به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به کلاس های خود بازگشتند.

 

طی دو سال اخیر کرونا شور و نشاط رفتن به کلاس‌های درس را از دانشجویان گرفت و متاسفانه تعداد بسیاری از دانشجویان تبدیل به افراد بی‌انگیزه و بی‌حال شدند چرا که کرونا روح و روانشان را به هم ریخت و بیش از یک سال از بهترین دوران زندگی خود را در خانه گذراندند.

 

حفظ و کنترل سلامت روان دانشجویان یکی از مهم ترین مسائلی است که این روزها نیاز به توجه مسئولان است چرا که دانشجو با روح و روانی آشفته نمی تواند دست به کارهای بزرگ علمی بزند.

 

*اندر حکایت مصائب دانشجویان در دوران کرونایی

حدود دو ماه است که دانشگاه ها به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده اند و تعدادی از دانشجویان مهمان به خوابگاه های شهر محل تحصیل خود بعد از یکسال بازگشتند و تعدادی دیگر نیز به همان آموزش مجازی اکتفا کردند.

 

حال باید دید میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه های دانشجویی چگونه است آیا به گونه ای در این اماکن کرونا کنترل می شود که دانشجو به جز دغدغه تحصیل دیگر دغدغه ای برای ابتلا به این ویروس منحوس نداشته باشد.

 

درست است که دانشجو دغدغه های بسیاری در زمینه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و غیره دارد اما دیگر جایی در دل خود برای کرونا ندارد و دوست دارد تا بهترین دوران زندگی خود را بدون دغدغه طی کند و تحصیلاتش را به خوبی به پایان برساند و این نیازمند عزم جدی مسئولان است.

 

تدریس و تحصیل به صورت مجازی هیچ گاه نمی تواند جای تحصیل حضوری را بگیرد چرا که شنیدن کی بود مانند دیدن و این شیوه تحصیل به صورت مجازی هم معایبی دارد که طی یکی دو سال رفع نمی شود و نیازمند دوره ای بلندمدت است و امیدواریم دود این آموزش های آزمایشی مجازی به چشم دانشجویان نرود و چرخ توسعه و پیشرفت کشور را کُند نکند.

 

*پروتکل ها در خوابگاه های دانشجویی رعایت نمی شود

در این راستا به سراغ یکی از خوابگاه های دانشجویی در شهرستان بیرجند رفتیم تا وضعیت رعایت پروتکل‌ها در این مکان را از نزدیک مشاهده کنیم. متاسفانه در این اماکن میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم است و گویی کرونا در راهروهای خوابگاه‌های دانشجویی جولان می دهد.

 

«سحر» یکی از دانشجویانی است که از مرکز ایران به بیرجند برای تحصیل آمده است در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ما بسیار پایین است و بیشتر دانشجویان فکر می کنند که کرونا به پایان رسیده است.

 

وی در ادامه بیان کرد: من خیلی مقید به رعایت پروتکل های بهداشتی هستم و اگر کسی رعایت نکند دچار استرس می شوم و نمی توانم به درس خواندن با آرامش ادامه دهم و متاسفانه این موضوع به درس هایم ضربه وارد کرده است.

 

سحر با بیان اینکه مسئولان فکری به حال پروتکل های بهداشتی در خوابگاهها کنند، افزود: اگر مسئولان فکری به حال این موضوع نکنند قطعا آینده و جان بسیاری از دانشجویان به خطر خواهد افتاد و جبران ناپذیر خواهد بود.

 

*گوش مسئولان بدهکار نیست

«زهرا» یکی دیگر از دانشجویانی است که از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه‌ها نگران است. در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه پروتکل‌ها در خوابگاه‌ها اصلا رعایت نمی شود و بسیاری از دانشجویان در خوابگاه ها مبتلا به کرونا شدند.

 

وی در ادامه بیان کرد: با وجود این موضوع شاهد افزایش ظرفیت خوابگاه ها هستیم در حالی که باید تعداد دانشجویان در خوابگاه ها جهت مقابله و کنترل شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا می کرد.

 

زهرا با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل ها به مسئولان بارها گوشزد شده است، افزود: متاسفانه مسئولان به حرف های دانشجویان گوش نکرده است و ما برای تحصیل نیاز به آرامش روحی و روانی داریم و سلامت دانشجویان در خطر است.

 

*اختیار خودم را دارم

یکی از دانشجویان در حال تردد از راهروی این خوابگاه دانشجویی بدون ماسک بود در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: من واکسن زده ام معتقدم که دیگر به کرونا مبتلا نمی شوم و ضرورتی نمی بینم که ماسک بزنم.

 

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی دیگر معنا ندارد، افزود: وقتی که واکسن زده ایم یعنی دیگر بدنمان در برابر کرونا ایمن و مقاوم شده است و اختیار خودم و سلامتم را دارم.

 

این دانشجو گفت: هر کس که می ترسد به کرونا مبتلا شود خب ماسک بزند من از ابتلا به کرونا هراسی ندارم و مطمئن هستم که به این ویروس مبتلا دیگر نخواهم شد.

 

*رصد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها

«سیدمرتضی موسوی» معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: ظرفیت خوابگاه‌های خراسان جنوبی برای سه هزار و 800 نفر است که اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها 50 درصد از این ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

 

وی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در خوابگاه ها گفت: تجهیزات و امکانات خوبی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در اختیار خوابگاه ها قرار گرفته است و هر هفته میزان رعایت پروتکل های بهداشتی رصد می شود.

 

موسوی ادامه داد: استفاده از ماسک در خوابگاه ها طبق پروتکل های بهداشتی ضروری است و تجویز دو دُز واکسن شرط اصلی پذیرش دانشجویان در خوابگاه ها محسوب می شود.

 

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: این امکان وجود ندارد که برای هر فرد یک تذکردهنده در نظر بگیریم و به سرپرستان خوابگاه ها اعلام شده است که بحث رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا سلامت دانشجویان به خطر نیافتد.

 

*تزریق دوز سوم به دانشجویان پزشکی

«عباس جوادی» معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در پروتکل های جدید اشاره شده است که خوابگاه ها تا سقف هر اتاق می توانند پذیرش داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه نگاه وزارت بهداشت به سمت آموزش کیفی است، افزود: به همین دلیل بنابر قانون فراخوان داده شده است تا دانشجویان در خوابگاه ها حضور یابند تا به تحصیل آنان ضربه وارد نشود.

 

جوادی بیان کرد: 75 درصد از ظرفیت اسکان خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حال حاضر پُر شده است و با استفاده از بخش خصوصی در تلاش هستیم تا پروتکل های بهداشتی در خوابگاه به خوبی رعایت شود.

 

 

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه اولین شرط حضور دانشجویان تزریق دو دُز واکسن است، گفت: ماسک و محلول های ضدعفونی کننده روزانه در خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه در حال توزیع است.

 

وی در پایان بیان کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب شد که دانشجویان می توانند برای تزریق دُز سوم به مراکز تزریق واکسیناسیون مراجعه کنند به این دلیل که در حوزه بهداشت و درمان قرار دارند.

 

 

 

کد خبر 1124128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha