دیدار وزیر آموزش و پرورش با مراجع عظام تقلید

وزیر آموزش و پرورش با سفر به قم پس از زیارت حرم مطهر با مراجع تقلید و علمای قم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، وزیر آموزش و پرورش در این سفر با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد. 

 

آیت الله نوری همدانی:

معلمی رسالت انبیا است

آیت الله نوری همدانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش کار معلمی را بسیار با ارزش و رسالت انبیا عنوان کرد و گفت: معلم در اسلام جایگاه رفیعی دارد که باید قدردان این توفیق الهی باشند.

آیت الله نوری همدانی افزود: معلمی که سرنوشت کودکان نوجوانان و جوانان ما را رقم می‌زنند باید ابتدا خود ساخته باشند تا بتوانند گفتار و رفتار آن‌ها در روح و روان دانش‌آموزان اثرگذار باشد.

آیت الله نوری همدانی افزود: کار کار معلمی را نباید به دید یک شغل نگاه کرد بلکه معلم باید دانش آموزان را به عنوان یک امانت الهی در دست خود تلقی کند و برای اعتلای علمی و اعتقادی آن‌ها تلاش کند.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه همه علوم به دست آمده به همت و تلاش دانشمندان اسلامی بوده خاطرنشان کرد: امروز نام بسیاری از دانشمندان ما در کشور‌های غربی به بزرگی یاد می‌شود و این بیانگر این است که کشور ما دارای استعداد و نخبگانی است که می‌تواند با تعلیم و تربیت مناسب این استعداد‌ها را کشف و شکوفا کند.

آیت الله نوری همدانی افزود: امروز جوانان و نوجوانان کشورمان جایگاه علمی برتری را در دنیا دارند که این ظرفیت‌ها باید شناسایی و برای ارتقای علمی و پرورش آن‌ها تلاش شود.

این مرجع تقلید اخلاق، حلم و بردباری را از ویژگی‌های یک معلم در طراز نظام اسلامی برشمرد و یادآور شد: خشونت و تنبیه بدنی از دیدگاه اسلام حرام است و باید در آموزش و پرورش ما اخلاق ادب و احترام حاکم شود تا نسل آینده هم از این خصلت برخوردار شوند.

وی در ادامه با اشاره به سفر نخست وزیر فرانسه به کشور‌های عربستان و امارات و رایزنی برای فروش سلاح و تسلیحات به این کشور‌ها تصریح کرد: از نظر فقه اسلام خرید و فروش تسلیحات برای کشتار انسان حرام است و متاسفانه برخی کشور‌های اسلامی به جای تعامل و دوستی با همسایگان به دنبال جنگ افروزی و خرید تسلیحات کشتار جمعی هستند.

 

آیت الله جوادی آملی:

دانش آموزان معادن غنی طلای کشور

آیت الله جوادی آملی در دیدار وزیر آمزوش و پرورش گفت: دانش آموزان مانند یک ظرف خالی هستند که هر چه در آن ریخته شود به همان قالب شکل می‌گیرد.

وی افزود: باید محتوایی که در داخل ظرف ریخته می‌شود متناسب با ظرفیت و توانایی دانش‌آموزان و با بهره‌گیری از مباحث دینی باشد.

آیت الله جوادی آملی دانش آموزان را به عنوان معادن غنی طلای کشور دانست و گفت: آموزش و پرورش باید چگونگی استخراج این معادن را به دانش‌آموزان بیاموزد.

آیت‌الله جوادی آملی حرفه آموزی را از ضرورت‌های نظام آموزشی کشور دانست و یادآور شد: باید دروس آموزش و پرورش طوری باشد که پس از فارغ التحصیلی دانش آموزان بتوانند خود را اداره کنند و در کار و شغلی متناسب با آموخته‌های خود به کار گرفته شوند.

وی افزود: خروجی آموزش و پرورش باید کارآمد باشد و با هماهنگی دولت نیروی کار کشور را تربیت کند نباید شهری و استانی کمبود نیرو در تخصص‌های مختلف داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی در ادامه بد اخلاقی و خشونت را زیبنده نظام آموزش و پرورش کشور ندانست و یادآور شد: باید در تعامل بین دانش آموزان و معلمان، ادب و احترام نهادینه شود تا نسل آینده کشور نیز از این صفت‌های اسلامی برخوردار شوند.

 

آیت الله علوی گرگانی:

آموزش و پرورش مرکز تربیت فرزندان کشور

آیت الله علوی گرگانی در دیدار وزیر آموزش و پرورش گفت: باید این نهاد مقدس دانش‌آموزان را در مسیر دینی و معارف اسلامی سوق دهد.

آیت الله علوی گرگانی افزود: در این شرایط که دشمنان چه در داخل و چه در خارج از کشور برای انحراف بچه‌های ما کار می‌کنند این آموزش و پرورش است که باید وظیفه مهم و سنگین هدایت فکری و اعتقادی فرزندان این مرز و بوم را به شایستگی انجام دهد.

آیت الله علوی گرگانی با انتقاد از حاکمیت سند منحرف ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدوارم که وزیر جدید سند تحول بنیادین که به تایید مقام معظم رهبری رسیده و دانش‌آموزان را با مباحث دینی و اسلامی رشد می‌دهد به طور کامل اجرایی کند.

آیت الله علوی گرگانی افزود: آینده کشور ما نیازمند جوانانی است که در کنار آگاهی‌های علمی با دین و معارف اهل بیت علیهم السلام انس داشته باشند چرا که در این صورت آینده کشور امید بخش و روشن خواهد بود.

آیت الله علوی گرگانی با انتقاد از برخی مدیران سابق آموزش و پرورش که وعده دادند در تعلیم و تربیت دینی دانش آموزان تلاش کنند، اما متاسفانه بر خلاف آنچه گفته بودند حرکت کردند.

وی افزود امیدوارم که وزیر جدید به وعد‌ها هایی که داده است عمل کند و نظام آموزشی را در مسیری قرار دهد که دانش‌آموزان ما با مباحث دینی بیگانه نباشند.

آیت الله علوی گرگانی همچنین با اشاره به مطالبات معلمان از وزارت آموزش و پرورش از وزیر جدید خواست که برای برآورده شدن مطالبات به حق معلمان از همه توان و امکانات خود استفاده کند.

 

آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

دروس حفظ محور ارتباطی با مهارت آموزی و شغل آینده فرزندانمان ندارد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش باید در کنار مباحث علمی دانش آموزانی را تربیت کند که دارای روحیه جهادی و انقلابی و مهارت باشند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری افزود: امروز مشکلی که در آموزش و پرورش وجود دارد این است که دروس ما حفظ محور هستند که هیچ ارتباطی با مهارت آموزی و شغل آینده فرزندانمان ندارند در حالی که خروجی آموزش و پرورش باید مهارت محور باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حقوق اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در پیشانی رسیدن به تمدن اسلامی قرار دارد، چون سرمایه نیروی انسانی در این دستگاه با اهمیت تربیت می‌شود.

الله حسینی‌بوشهری سند تحول بنیادین را چراغ راه روشن نظام آموزشی کشور ارزیابی کرد و یادآور شد: باید آموزش و پرورش در دوره جدید این سند را احیا و اجرایی کند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش معلمان در شکل گیری شخصیت و هویت دانش آموزان گفت با توجه به اینکه دانش‌آموزان در مدارس از معلمان بیش از والدین خود تبعیت پذیری دارند باید مربیان آموزش و پرورش از این فرصت برای هویت بخشی و دین باوری دانش آموزان استفاده کنند تا مدیران آینده کشور از سلامت فکری بیشتری برخوردار باشند.

آیت الله حسینی بوشهری رفع مشکلات معیشتی معلمان را ضروری دانست و یادآور شد: معلمی که دغدغه معیشت داشته باشد هیچ گاه نمی‌تواند معلم خوبی برای نظام تعلیم و تربیت کشور باشد و باید این موضوع را با اهتمام بیشتری دنبال کنید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ تشویق دانش آموزان نخبه و پرتلاش، کنترل فعالیت‌های فضای مجازی دانش آموزان با ارتقاء سواد رسانه‌ای آن‌ها، اهمیت دادن به محتوای دینی و تربیتی، سپردن امور تربیتی به افراد متعهد، ایجاد پیوند بین مدرسه_مسجد و والدین را از دیگر مطالبات حوزه از وزیر جدید آموزش و پرورش اعلام کرد.

 

آیت الله سعیدی:

لزوم تقویت دین باوری دانش آموزان

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها در دیدار وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید در دوره جدید، تقویت دین باوری دانش آموزان و در اولویت کار خود قرار دهد.

آیت الله سعیدی افزود: برای این امر مهم باید مدیرانی که به مسائل اعتقادی و دینی باور دارند جایگزین مدیران سست اراده و کم اعتقاد شوند.

آیت الله سعیدی شرط موفقیت وزیر جدید در این دوره مدیریتی را داشتن همکارانی هموسو با باور‌های انقلابی و دینی ارزیابی کرد و یادآور شد: باید آموزش و پرورش در دوره جدید بتواند با ضعف و کاستی‌های دینی نسبت به ارتقای باور‌ها و اعتقادات دانش آموزان کوشا باشد.

آیت الله سعیدی با اشاره به مطالبات فرهنگیان تصریح کرد: این اعتراض‌ها نشان دهنده عزت و اقتدار نظام اسلامی و دولت انقلابی است که مردم با آرامش و امنیت مطالبات خود را دنبال می‌کنند.

وی افزود: این مهم بیانگر این است که مردم به نظام اسلامی و دولت اعتماد دارند و تلاش می‌کنند در سایه چنین تجمع‌هایی خواسته‌های به حق خود را دنبال و به دست آورند.

آیت الله سعیدی در عین حال تاکید کرد: باید این تجمع ها مدیریت شود تا دشمنان از این محمل برای پیشبرد اهداف شوم بهره برداری نکنند.

آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر آموزش و پرورش بر ارتباط دوسویه اموزش و پرورش با حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: به دلیل اینکه اموزش و پرورش مدرن همراه با روح غربی وارد کشورمان شده است لازم است با هم افزایی و همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در جهت بومی سازی و به روز رسانی محتوایی و ساختاری نظام تعلیم و تربیت اقدام کرد.

 

انتقاد از رویکرد ۱۰۰ ساله حافظه محوری

آیت الله سبحانی هم در دیدار وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از رویکرد ۱۰۰ ساله حافظه محوری که میراثی است از روش های سنتی اموزش باقی مانده گفت باید برنامه های اموزشی با هدف ارتقا سطح تفکر ایجاد تفکر انتقادی و تحول اساسی در اموزش و پرورش منجر شود.

این مرجع عالیقدر  توجه به صحیح خوانی قران کریم و اموزش قران در دروس دانش اموزان را ضروری دانست و گفت همانند بسیاری از کشور های اسلامی  باید با هدف کمال و تربیت قرآنی  به آموزش قرآنی در مدارس اهتمام شود .

وی همچنین گنجاندن افراد موثر در زمینه فرهنگ ایرانی اسلامی در کتب درسی مدارس را با هدف اشنایی دانش آموزان با شخصیت ها و مفاخر  کشورمان تاکید کرد.

آیت الله سبحانی در ادامه  بر پرهیز از جا به جایی سلیقه ای مدیران تاکید کرد و افزود: انتطار این است که هم به بحث های تحول به آموزش و پرورش توجه شود و رویکرد صلاحیت محوری و شایسته سالاری در انتخاب مدیران  کنونی اموزش و پرورش اتخاذ شود. 

آیت الله اعرافی  هم در دیدار وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت اجرایی شدن رتبه بندی معلمان گفت : در اجرایی شدن این طرح نیاز به دقت نظر و اجرایی شدن صحیح  با لحاظ همه نیازمندی ها تاکید کرد.

 

آیت الله اعرافی:

لزوم تولید فکر در آموزش و پرورش
مدیر حوزه های علمیه کشور هم بر استفاده جمعی از پژوهشگران ، محققان  و اندیشه ورزان  حوزوی و دانشگاهی برای اجرای طرح تحول آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت:  تولید فکر برای آموزش و پرورش نیازی دائمی است که دانشگاه و حوزه های علمیه با وجود مجموعه نهاد های پژوهشی و تحقیق کارامد می تواند ادامه مسیر تحول آموزش و پرورش را تضمین کند .

کد خبر 1124141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha