افزایش مزایده‌های الکترونیکی در سازمان اموال تملیکی

نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در رادیو گفت وگو افزایش مزایده های الکترونیکی را ضروری دانست و گفت: اگر قرار به فروش الکترونیکی باشد باید هر روز و اگر قرار به فروش حضوری باشد باید هفته ای یکبار این برنامه اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، قاسم رسولی فاضل، نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی درمورد وظایف دستگاه های متولی در تعیین تکلیف اموال تملیکی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفتگو مصاحبه کرد.

رسولی فاضل در پاسخ به این سوال که اطاله دادرسی پرونده تا چه میزان در تعیین تکلیف اموال تملیکی و از بین رفتن کالاها در انبار موثر است گفت: متاسفانه دستگاه هایی که در رابطه با امر قاچاق اقداماتی را انجام می دهند هنوز نتوانستند ارتباط سیستمی و اتوماسیون داشته باشند و از یک سامانه جامع استفاده کنند.

وی افزود: طبق ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 26 مورد از دستگاه ها و نفرات در رابطه با قاچاق کالا و ارز وظایفی دارند که برخی دستگاه ها قانون را اجرایی نمی کنند و بخشی هم به اطاله دادرسی ها برمی گردد.

نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه بیش از 90 درصد پرونده های سازمان اموال در تعزیرات است و فقط 10 درصد پرونده ها در قوه قضائیه وجود دارد گفت: عدم ارتباط سیستمی بین سازمان اموال تملیکی و سازمان تعزیرات باعث شده که ابلاغ رأی به موقع صورت نگیرد و در نتیجه کالا هم معطل رأی می مانند.

رسولی فاضل بر لزوم رفع نواقص قانونی در قانون سازمان اموال تملیکی تأکید و اظهارکرد: یک ارتباط و حلقه مشترک باید بین سازمان اموال تملیکی، کاشف و سازمان تعزیرات برقرار شود که خوشبختانه این ارتباط در حال برقراری است.

وی یادآورشد: بر اساس ماده پنج قانون «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» دولت به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام مند آن مکلف است که سامانه های الکترونیکی و هوشمند جدید مورد نیاز برای نظارت بر فرآیند واردات و صادرات و حمل و نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد کند.

نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تصریح کرد: اگر کالایی در انبار اموال تملیکی یا انبارهای عمومی وجود دارد به جرأت می توان گفت که اینها معطل رای و حکم نیستند بلکه این موانع مدیریتی است که باید رفع و سیاست گذاری درستی اعمال شود.

رسولی فاضل با بیان اینکه بخشی از دلیل ماندگاری و رسوب کالاهای متروکه عدم تقید به اجرای قانون است گفت: تا شهریور امسال 51 هزار ردیف کالا وجود دارد که بیش از دو سال به خاطر تعدد بخشنامه ها و عدم اجرای قانون در سازمان اموال تملیکی مانده است.

نماینده قوه قضائیه در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی افزایش مزایده های الکترونیکی را ضروری دانست و گفت: اگر قرار به فروش الکترونیکی باشد باید هر روز و اگر قرار به فروش حضوری باشد باید هفته ای یکبار این برنامه اجرا شود.

***اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق؛ حلال مشکلات سازمان تملیکی

حجت الاسلام دکتر کاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد وظایف دستگاه های متولی در تعیین تکلیف اموال تملیکی با بیان اینکه سازمان اموال تملیکی یکی از سازمان های بزرگ و مهم و تحت نظر وزارت اقتصاد و دارایی است گفت: مسئولیت این سازمان، جمع آوری و تعیین تکلیف اموال و اقلامی است که به استناد قانون در اختیار آن قرار می گیرد تا رسوب نکند.

وی افزود: مهم ترین مشکل این سازمان، عدم تعیین تکلیف اموال در اختیار است و وقتی هم که کالاها تعیین تکلیف نشوند یک نوع سردرگمی ایجاد خواهد شد و یک عده برنده و یک عده هم بازنده می شوند لذا باید مراقب مافیا باشیم.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود دادستانی به این قضیه سخن گفت و افزود: قوه قضائیه با ریاست آیت الله محسنی اژه ای بررسی های خوبی درمورد کالاهای انباشته شده کرده است.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه اصلاحیه لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شورای نگهبان ارسال شده گفت: اگر شورای نگهبان این اصلاحیه را تأیید کند در ارتباط با کالای قاچاق برون رفت قانونی خوبی خواهیم داشت و مشکلات سازمان اموال تملیکی نیز حل خواهدشد.

کد خبر 1124416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha