لرستان در انتظار هیئت دولت/ زدودن غبار محرومیت، نیازمند عزمی جهادی است

درمان درد کهنه محرومیت استان لرستان، عملکردی جهادی و انقلابی دولت و توجه به دو حوزه آب و صنعت در استان لرستان است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ این روزها خبر از سفر قریب الوقوع هیئت دولت به استان لرستان زمزمه می شود و مردم لرستان بار دیگر چشم امید به عملکرد انقلابی و جهادی دولت بسته اند.

 

استان لرستان  از استان های غربی کشور با مساحت 29 هزار و308 کیلومتر مربع و بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت است.

 

استان لرستان از استان هایی که در نخستین روزهای شروع جنگ تحمیلی به دلیل همر مرزی با استان های مرزی کشور در خط مقدم دفاع از کشور قرار گرفت.

 

همان روزها که هنوز بسیج مردمی شکل نگرفته بود، مردم غیور لرستان برحسب شعور انسانی خود راهی میدان نبرد با دشمن شدند و اولین مردمی بودند که سینه و شانه خود را تکیه گاه مردم خوزستان در شروع جنگ تحمیلی قرار دادند و پا به پای این مردم در میدان نبرد شجاعانه جنگیدند.

از طرفی دیگر به دلیل قرار داشتن استان در نوار غربی کشور مورد حملات شبانه روزی هوایی دشمن قرار گرفت و شهرستان پلدختر این استان به دلیل تعداد زیاد بمباران دشمن، هویزه ثانی نام گرفت.

 

با پایان یافتن جنگ تحمیلی و زمزمه بازسازی کشور، متاسفانه استان لرستان از یادها رفت و کمتر خسارت های وارد شده به این استان دیده شد و به رغم خسارت های سنگین جزء استان های جنگ زده شده محسوب نشد.

 

از طرف دیگر در تقسیم بندی صنایع هم استان لرستان به وادی فراموشی سپرده شد و به دلایلی چون نبود زیرساخت ها محرومیتی تاریخی در استان لرستان رقم خورد.

 

این در حالی است که  استان لرستان سرزمینی غنی از پتانسیل های خدادادی چون آب، خاک مساعد، اراضی کشاورزی، معادن، ظرفیت تاریخی و گردشگری است.

 

به رغم توانمندی های موجود در استان لرستان به دلیل کم توجهی به این توانمندانی ها هم اکنون مردم استان لرستان با مشکل بیکاری مواجه هستند.

 

همچنین در سایه نبود مدیریت صحیح در حوزه آب، استان پرآب لرستان که یکی از چهار استان پر آب کشورمحسوب می شود، با مشکل آب در حوزه کشاورزی و حتی آب شرب در مناطق روستایی طی فصل تابستان مواجه است و سرمایه های استان برای آبادانی و رشد و استان همچنان بالقوه مانده است و اراده ای برای بهره برداری صحیح از این ظرفیت ها وجود نداشته است.

 

لرستان از استان های پر آب کشور است و وجود رودخانه ها، چشمه ها و آبشارهای متعدد از شاخص های معرفی استان است، اما غالب اراضی کشاورزی استان پر آب کشوربه صورت دیم انجام می وشد.

 

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان لرستان  ۷۷ درصد اراضی کشاورزی لرستان  به صورت دیم و تنها ۲۳ درصد به صورت آبی کشت می‌شود.

 

ازمطالبات مهم مردم استان لرستان از هیئت دولت افزایش میزان اراضی آبی  است، که  تحقق این مهم مستلزم تخصیص آب از وزارت نیرو، احداث سد های قدرتمند و قوی است.

 

در سایه این کم توجهی تاریخی، امروز نیروی انسانی جوان و توانمند استان به دلیل مشکلاتی چون نبود صنایع، کشاورزی سنتی و بیکاری ناشی از این نبودن ها، ناچار به مهاجرت به استان های برخوردار کشور شده و استان با مشکل مهاجرت جوانان مواجه است.

 

تخصیص  حق آبه استان، احداث سدهای قدرتمند برای بهره برداری از استعدادهای کشاورزی و باغداری، تکمیل سد های نیمه تمام، جذب فرصت های سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع، از انتظارت امروز مردم لرستان از دولت سیزدهم است که در سایه شعار محرومیت زدایی مورد توجه مردم قرار دارد.

 

راه درمان درد کهنه محرومیت در استان لرستان، عملکردی جهادی و انقلابی است.

کد خبر 1124716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha