۱۹ هزار دانش آموز معلول در استان تحصیل می کنند

قاسمی پور با بیان اینکه در سطح استان خراسان رضوی ۶۲ کلاس خاص برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی وجود دارد؛ گفت: فراهم آوری امکانات برای دانش آموزان معلول، گامی موثر برای اجرای عدالت آموزشی برای ۱۹۰۰۰ دانش آموز دارای معلولیت در استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « مهدی قاسمی پور» امروز پنج شنبه (۱۸ آذر) در نشست كتاب خوان ويژه «مربيان ناشنوايان و كم شنوايان» که در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد؛ ضمن قدردانی از مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در راستای توجه ویژه به افراد دارای معلولیت و تلاش در برگزاری برنامه های فرهنگی با محوریت این قشر، گفت: همانطور که اشاره شد در عصر حاضر جنبش فراگیر سازی در حوزه افراد دارای معلولیت به راه افتاده است که به معنای دسترس پذیری است. 

 

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی تصریح کرد: در سالهای گذشته برای خدمت رسانی به افراد دارای معلولیت بحث جداسازی مطرح شد بدین صورت که محل نگهداری، مدارس و خدمات این افراد از جامعه جدا شد، در  مرحله دوم موضوع تلفیق سازی مطرح شد و به این مساله اشاره داشت که امکانات وجود دارد و اگر افراد دارای معلولیت نمی توانند از این امکانات استفاده کنند مشکلی است که ای افراد با آن مواجه هستند و نمی توان کار دیگری انجام داد.

 

وی ادامه داد:اما امروز بحث فراگیر سازی و یا همان دسترس پذیری مطرح است با این مساله که اگر فردی که دارای معلولیت است و نمی تواند از امکانات رایج در جامعه به صورت یکسان با افراد دیگر استفاده کند مشکل از جامعه و وجود نقص در نحوه ارائه امکانات است. 

 

قاسمی پور با اشاره به اینکه در سطح استان خراسان رضوی 62 کلاس خاص برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی وجود دارد، این امکانات را تلاش و گامی موثر برای اجرای عدالت آموزشی برای 19000 دانش آموزان دارای معلولیت در استان دانست.

 

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی در رابطه با تعریف زبان اشاره، گفت: انسان به صورت طبیعی دارای 5 حس لامسه، بینایی، چشایی، شنوایی و بویایی است که به کمک آنها اطلاعات را از محیط گرفته و بوسیله مغز آنها را به پیام تبدیل می کند.

 

وب افزود:افراد دارای معلولیت کسانی هستند که یک یا چند حس پنج گانه آنها قطع شده است و این یک وظیفه اجتماعی است که تلاش کنیم با تقویت حواس دیگر در این افراد تا حدودی این معلولیت را کاهش دهیم در واقع منظور این است که با اگر فردی حس بینایی خود را از دست داده است بتوانیم با تقویت حس شنوایی و لامسه این مشکل را تا اندازه ای برای او کاهش و یا رفع کنیم. 

 

قاسمی پور گفت: سیستم باید به گونه ای باشید تا افراد دارای معلولیت بتوانند با توجه به استعدادها و قابلیتهای خود همگام با سایر افراد جامعه از امکانات استفاده کنند و راه پیشرفت در عرصه های مختلف برای آنان هموار شود. 

 

 

کد خبر 1125165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha