اجراهای عمومی موسیقی با اولویت گروه های بومی و محلی آغاز می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی رویدادهای موسیقیایی را فرصتی برای سر و سامان دادن به اشتراکات فرهنگی و احترام به هویت اقوام دانست و از اجراهای عمومی موسیقی با اولویت گروه های بومی و محلی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حسین فرخنده» شامگاه پنج شنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی مقامی «تارآوا» با اشاره به معرفی استعدادهای جدید در این دوره از جشنواره این مهم را نشان دهنده پویایی و مانایی این هنر بسیار ارزشمند بیان کرد و گفت: حضور پرشور جوانان و نوجوانان در این دوره از جشنواره و معرفی استعدادهای درخشان، بیانگر عملکرد خوب آموزشگاه ها و پیشکسوتان و استادان این عرصه در انتقال این میراث معنوی است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه موسیقی زبان ساده ای دارد و ارزش ها، عناصر و مولفه های فرهنگی به راحتی از این طریق معرفی می شود، اظهارکرد: این مهم باعث می شود تا تفاهم و همدلی و انسجام جامعه به عنوان یکی از کارکردهای مهم موسیقی به ویژه موسیقی مقامی بیش از پیش حفظ شود.

 

وی از جشنواره به عنوان یک ابزار نام برد و با بیان اینکه در این دوره از جشنواره همه شرکت کنندگان برنده هستند، اظهارکرد: مهم این است که تمامی شرکت کنندگان میراث دار این گنجینه بزرگ هنری هستند و در حفظ آن کوشیده اند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به تصمیمات تازه برای آغاز اجراهای عمومی موسیقی با اولویت گروه های بومی و محلی و فعالان حوزه موسیقی هم اشاره کرد.

 

«محسن محمدی» دبیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی مقامی «تارآوا» هم به روند برگزاری جشنواره در مرحله نخست و داوری آثار به صورت مجازی سخن گفت و افزود: از میان 177 شرکت کننده، 87 نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که در رده های سنی زیر 20 سال، 20 تا 30 سال و بالای 30 سال و گروه نوازی و بخشی گری با یکدیگر رقابت کردند.

 

گفتنی است؛ در راستای پاسداشت سال ها تلاش در حفظ این موسیقی کهن و انتقال آن به نسل آینده از ۱۴ پیشکسوت این عرصه «حسین ولی نژاد» از شیروان، «عیسی قلی پور»، «محمد دهقان»، «مهدی گوهری» و «نقی نیری» از بجنورد و «حسین عزیزی» و «سیاوش مهرو» از مانه و سملقان، «حشمت رهنما» و «جعفر بهرامی» از اسفراین، «قاقا زرندی» از جرگلان، «آنا مراد رستگاری» از راز و جرگلان، « محمد یگانه» از قوچان، «رجبعلی اسلامی» از شیروان، خانواده مرحوم «برات مقیمی» و «حبیب الله حدادیان» از فاروج تجلیل شد.

 

دومین جشنواره موسیقی مقامی «تارآوا» خراسان شمالی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد و بر اساس رأی هیئت  داوران متشکل از «مجید قیطاقی»،  «روشن گل افروز»، «عظیم رستمی»، «هاشم شجاعی» و «محمد حسن پور» برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره تجلیل شدند.

 

کد خبر 1125321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha