تالار حافظ سرخ پوش شد/ریزش ۴۹۴۱ واحدی شاخص کل

شاخص کل بازار بورس با چهار هزار و ۹۴۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امروز (شنبه 20 آذر) اولین روز کاری بورس در هفته جاری با رشد 778 واحدی شاخص کل بورس و قرار گرفتن این نماد در ارتفاع یک میلیون و 350 هزار واحدی آغار شد اما این روند در ادامه روز معکوس شد تا جایی که شاخص کل بازار بورس با چهار هزار و ۹۴۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۴۴ هزار واحدی قرار گرفت.

 

شاخص کل (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۹۴ واحد کاهش به ۳۶۱ هزار و ۴۹۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۳۱۷ واحد افت به ۲۲۷ هزار و ۴۶۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، چهار هزار و ۸۰۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۶ هزار و ۲۲۴ واحد کاهش داشتند.

 

بر اساس جدول نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل بورس صبح امروز نمادهای شستا، خودرو، کالا، فملی و فولاد به ترتیب با 319، 196، 172، 100 و 73 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. صبح امروز نمادهای خودرو - ايران‌ خودرو، خساپا – سايپا، شستا - سرمايه گذاري تامين اجتماعي، خگستر - گسترش‌سرمايه‌گذاري‌ايران‌خودرو، انرژي3 - سايراشخاص بورس انرژي، شفن - پتروشيمي فناوران و خبهمن - گروه‌بهمن‌ در صدر لیست نمادهای پربیینده بورس قرار داشتند.

 

بنابراین گزارش، در بین همه نمادها، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۲۹۱ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۱۴۳ واحد، بورس کالای ایران (کالا) با ۴۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان کرمان (وسکرمان) با ۷۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربی (وساغربی) با ۶۳ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۶۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری استان آذربایجان شرقی (وساشرقی) با ۵۱ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۹۰۰ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۵۸۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۶۶ واحد، ایران‌خودرو (خودرو) با ۲۷۹ واحد، سایپا (خساپا) با ۲۶۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۳۶ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۳۵ واحد و گروه دارویی برکت (برکت) با ۱۴۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

 

برپایه این گزارش، امروز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)،  بورس کالای ایران (کالا)، گروه دارویی برکت (برکت)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) و سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ ‌میلیارد و ۵۱۷ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال داد و ستد شد و در معاملات امروز بیش از پنج میلیارد و ۶۹۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۸ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

 

یادآور می شود: (چهارشنبه 17 آذر) شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۱۳۴۹ واحدی معادل ۰.۸۵ درصدی به یک میلیون و ۳۴۹ هزار و ۳۶۴ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۷۳ واحدی به ۱۹ هزار و ۱۷۶ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۱۳۴۹  واحدی معادل ۰.۸۵ درصد به رقم ۳۴۹ هزار و ۳۶۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۲۴۴۴ واحدی، عدد ۳۶۳ هزار و ۵۸۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۵۳۸ واحدی به رقم ۲۲۸ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۹۵۸۱ واحد افزایش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۷۲۴ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۱۸۵۱ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۸ هزار واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۱۷۲۲ واحد افزایش همراه بود و عدد دو میلیون و ۶۲۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

 

بنابراین گزارش، در معاملات چهارشنبه 17 آذر بورس تهران، نمادهای معاملاتی فملی، فولاد، خودرو، وغدیر، شبندر و تاپیکو با بیش‌ترین افزایش، تاثیر مثبت در روند صعودی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی کگل، شفن و وکار، بیش‌ترین تاثیر منفی را در برآورد نماگر کل بورس داشتند. در بازار چهارشنبه 17 آذر بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد خودرو(ایران‌ خودرو) با ۷.۹۷ درصد رشد و پس از آن، نمادهای شکلر، کالا، وتوسم و وساپا بود. همچنین نماد معاملاتی ولملت(واسپاری ملت) با ۴.۹۹ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای سنیر، شدوص، سغرب و وآذر قرار گرفتند و معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۱۴۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۴۰۹ هزار و ۷۹ نوبت معامله و به ارزش ۳۶  هزار و ۷۰۷ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

کد خبر 1125349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha