پرس تی وی در انعکاس مذاکرات به زورآزمایی با رسانه های بین المللی می پردازد

دانشیار دانشگاه اصفهان به نقش رسانه ها در ادوار گذشته مذاکرات پرداخت و این ابزار را عامل تعیین کننده ای در روند مذاکرات دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدعلی بصیری دانشیار گروه روابط بین الملل و علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با عنوان اینکه روند مذاکرات در این دوره مثبت است و به نظر می رسد که دو طرف برای رسیدن به نتیجه تلاش می کنند، گفت: دشواری کار آنجاست که دو طرف برای خواسته های حداکثری خود قدم برداشته اند و همچنان از این خواسته ها کوتاه نیامده اند؛ ایران خواهان این است که امریکایی ها ابتدا تحریم ها را بردارند و بعد به اتاق برجام بیایند و آن ها هم زیر بار این موضوع نمی روند. امریکایی ها مسئله برجام را کافی نمی دانند و رئیس جمهور فعلی ایالات متحده بارها این را گفته است. مسائل دیگری این است که خطوط قرمز  ایران را تحت الشعاع قرار داده اند؛ بحث موشکی و حضور منطقه ای ایران از جمله این خط قرمزها است. این سقف انتظار حداکثری از یکدیگر به نظر می رسد که مذاکرات با سرعت به نتیجه نرسد. البته اگر بدبینانه نخواهیم قضاوت کنیم که به بن بست و حتی ترک مذاکرات منجر شود. خوشبینانه اش این است که این مسئله استمرار پیدا کند و در نهایت با یک حداقل هایی دو طرف توافق کنند و در این حداقل ها با هم کنار بیایند، ولی به طور کلی به نظر نمی آید که نتیجه خیلی سریع و توافق حداکثری با مواضع دو طرف قابل وصول باشد. 


وی تحلیل خود را از حواشی مذاکرات در رسانه های بین المللی اینگونه بیان کرد: دوره های قبل مذاکرات طولانی و به برجام منجر شد، یکی از مسائلی که باعث می شد این مذاکرات دوام پیدا کند و به نتیجه نرسد، این بود که رسانه های دو طرف با دیپلماسی رسانه ای و به تعبیری دیپلماسی عمومی تلاش می کردند بر روی هیات های طرف خود تاثیر بگذارند و مسیر را هدایت کنند. در واقع هیات ها تحت مدیریت رسانه ها بودند و این تاثیرگذاری به حدی بود که در ژنو نهایتا تصمیم دو طرف بر این شد که مذاکرات پشت درهای بسته انجام شود و ریز مسائل و اختلافات را با رسانه ها مطرح نکنند. 


این کارشناس حوزه بین الملل به نقش تعیین کننده پرس تی وی در ادوار گذشته مذاکرات اشاره کرد و گفت: همانطور که گفته شد چون مذاکرات برای هر دو طرف حداکثرخواهی است، رسانه ها دو طرف را به سوی زورآزمایی بیشتر سوق می دهند و این موضوع منجر به این می شود که دیپلمات ها نتوانند آن طور که باید و شاید مسائل را بده بستان کنند. این تشخیص هیات ایرانی است که چگونه می تواند از پرس تی وی در جهت پیشبرد اهداف خود بهره ببرد. 
وی گفت: هر رسانه می تواند آن بخش مبهم و منفی هیات حمایت کننده خود را با دیپلماسی عمومی و رسانه ای به صورت غیرمستقیم به هیات مقابل منتقل کند. پرس تی وی می تواند این نقش سازنده را برای هیات ایرانی بازی کند؛ کمااینکه سی ان ان و رسانه های امریکایی دارند آن طرف را حمایت کنند و از قالب های مختلف رسانه ای برای ایی کار استفاده می کنند. در این زورآزمایی رسانه ای پرس تی وی می تواند پشتوانه ای برای تیم ایرانی باشد و به عنوان یک بازیگر فعال در این میدان بر افکار عمومی و تیم مذاکره کننده مقابل تاثیر بگذارد.


بصیری به نقاط قوت پرس تی وی پرداخت که باعث تمایز این شبکه از سایر شبکه شده است و تشریح کرد: به عنوان یک رسانه مستقل که در حوزه بین المللی و منطقه ای فعالیت می کند دارای سابقه خوبی در این عرصه ها است. از کادر قوی برخوردار است و به جرات می توان گفت قوی ترین شبکه برون مرزی ایران شناخته شده است و به نوعی اعتماد افکار عمومی مخاطبان خودش را به دست آورده است. 
 

 

کد خبر 1125615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha