مسجدی که مرکز تجمعات و فعالیت مومنانه مازنی‌ها در شمال تهران است

مسجد امام حسن عسکری(ع) محله هروی تهران در سال ۱۳۹۰ به دست آیت‌الله جوادی آملی افتتاح و خیلی زود مرکز مازندرانی‌های مقیم پایتخت برای خدمت به نیازمندان شد. چنان که در دوره کرونا بیش از چهار میلیارد تومان کمک مومنانه در این مسجد ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ساخت مسجد توسط اهالی یک قوم یا مردم خطه ای از کشور در شهر تهران، رسمی است که پس از انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کشور، همواره رشد داشته است و می توان با استناد به آمار و شواهد گفت که هر سال یکی دو مسجد از این نوع در گوشه ای از تهران بنا می شود.

 

 

 

 

افتتاح مسجد امام حسن عسکری (ع) با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی

مسجد امام حسن عسکری (ع) (واقع در تهران، محله هروی، خیابان موسوی، نبش خیابان افشاری) نمونه ای از چنین مساجدی است که کار ساخت آن در اواخر دهه 80 در محله هروی آغاز شد و در سال 1390 بنای اولیه آن با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید افتتاح شد. درست است که این مسجد در میان مردم به عنوان مسجد مازندرانی ها معروف است ولی واقفان و بانیان و سازندگان آن، عمدتا از اهالی آمل و بابل و مردم غرب مازندران هستند. فضای این مسجد شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا و همچنین سالن های ترحیم، منزل خادم، حیاط وسیع و پارکینگ است.

 

به هر روی مسجد امام حسن عسکری (ع) که از همان ابتدا حجت الاسلام والمسلمین محمد مفتح، امام جماعت آن بود، به سرعت جای خود را میان ساکنان محله هروی پاسداران تهران باز کرد و اکنون در سه نوبت، نماز جماعت و با رعایت پروتکل های بهداشتی در آن برگزار می شود.

 

 

 

برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت شخصیت های مازندرانی در مسجد امام حسن عسکری (ع)

مسجد امام حسن عسکری (ع) همچنین خیلی زود به مرکز برگزاری مراسم ترحیم و بزرگداشت شخصیت های مازندرانی تبدیل شد که آخرین نمونه آن، بزرگداشت آیت الله حسنزاده آملی بود. در واقع از همان لحظه ای که قرار شد این مسجد بنا شود بانیان آن در اندیشه برگزاری چنین برنامه هایی بودند. همچنین نشست هم اندیشی نخبگان حوزوی و دانشگاهی مازندرانی های مقیم مرکز نیز گاهی در این مسجد برگزار می شود.

 

 

 

نکته بسیار مهم دیگر درباره مسجد امام حسن عسکری (ع) استقرار دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در آن است. این مرجع تقلید یک دفتر دیگر در شهر تهران (خیابان پیروزی) و یک دفتر هم در شهر ری دارد که سومین دفتر وی در استان تهران، در مسجد امام حسن عسکری (ع) واقع شده است. مدیریت این دفتر نیز با حجت الاسلام مفتح است و به دلیل واقع شدن در حیاط مرکزی مسجد امام حسن عسکری (ع)، این خانه خدا جزو مساجد برقرار است. برای اینکه مردمی که در ساعاتی غیر از برگزاری نماز جماعت به این مسجد می آیند، بتوانند نماز بخوانند، یک محلی که بین مسجدی ها به نمازخانه معروف است، در همان ورودی مسجد اختصاص داده اند تا به این صورت هم این بندگان خدا، فریضه خود را انجام دهند و هم خادم مسجد با خیال راحت به نظافت سایر بخش های مسجد امام حسن عسکری (ع) به ویژه شبستان های آن مشغول باشد.

 

مسجدی برقرار با برگزاری هفتگی جلسات درس اخلاق

 

 

 

مسجد امام حسن عسکری (ع) جزو معدود مساجدی در شهر تهران است که هر هفته سه جلسه درس اخلاق و تهذیب نفس با سخنرانی سه استاد مختلف در برگزار می شود. آیت الله العظمی جوادی آملی، آخرین چهارشنبه هر ماه، به صورت ویدئو کنفرانس، آیت الله سید علی لواسانی و حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری نیز در روزهای چهارشنبه و یک شنبه به صورت حضوری برای طلاب مدرسه علمیه امام حسین عسکری (ع) این مسجد سخنرانی می کنند که به دلیل برگزار شدن این درس در شبستان، استفاده از آن برای عموم مردم آزاد است. برخی از دروس عمومی موسسه عالی حوزوی اسراء نیز در شبستان مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار می شود. بی گمان این کلاس ها نیز در برقرار ماندن این مسجد بسیار موثر بوده است.

 

کمک مومنانه مازندرانی مقیم شمال تهران با محوریت مسجد امام حسن عسکری (ع)

خیران مازندرانی مقیم تهران که شماری از آنان در محله هروی ساکن هستند، مسجد امام حسن عسکری (ع) را به مرکز بزرگ خدمت رسانی به نیازمندان تبدیل کردند به طوری که به گفته حجت الاسلام والمسلمین مفتح در دوره شیوع ویروس کرونا با مشارکت این خیران، بیش از چهار میلیارد تومان کمک مومنانه از سوی این مسجد میان نیازمندان و در قالب بسته های ارزاق و پوشاک و کمک های نقدی توزیع شد. این مسجد همچنین در ضد عفونی کردن امکان عمومی و مراکز مختلف محله هروی و اجرای طرح شهید سلیمانی و همچنین واکسیناسیون مردم این محله بسیار نقش داشته است. به گفته مفتح، خیریه این مسجد هر سال حداقل 12 بسته جهیزیه نیز به دست نوعروسان نیازمند می رساند. سخن آخر اینکه مسجد امام حسن عسکری (ع) که حدود 12 سال از نخستین کلنگی که برای ساخت آن بر زمین زده شد، می گذرد به سرعت به بزرگ ترین پایگاه دین داران انقلابی در محله هروی تهران تبدیل شده است.

 

کد خبر 1126048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha