اقبال پژوهشگران به چاپ مقالات در مجلات برتر/ مالکیت فکری و اخلاق در پژوهش مورد تاکید ماست

فکور با بیان اینکه در حال حاضر موضوع منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی کشورها مورد تاکید نیست، گفت: رسیدن به کسب و کارها و ارایه محصولات برتر از طریق پژوهش و فناوری مورد تاکید است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر مهدی فکور امروز دوشنبه 22 آذر در سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در هفته پژوهش و فناوری قرار داریم. دانشگاه تهران به سی امین دور جشنواره پژوهش و فناوری رسیده است. رسم بر این بوده که هر ساله با مکانیسم ها و آیین نامه هایی که تعریف و نوشته شده و هر ساله نیز به روز می شود در خدمت عده ای از عزیزان باشیم. برای گرامیداشت این هفته و تقدیر و تشکر از زحمات دوستانی که در عرصه پژوهش و فناوری کار می کنند.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: کمتر رویدادی هست که در تقویم یک هفته به آن اختصاص داده شود و برایش برنامه های منظم در نظر گرفته شود. وزارت علوم و دانشگاه های کشور هر ساله برنامه هایی برای هفته پژوهش تدارک می بینند. نمایشگاهی به همین مناسبت از فردا 23 آذر در دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: علم، فناوری، کسب و کار و اقتصاد دانش بنیان موضوعاتی است که همیشه با پژوهش گره می خورد. دانشگاه های مختلف دنیا دنبال این هستند که چطور می توانند یک آورده خوب از بحث دانش کسب کنند. مقوله پژوهش و فناوری و راه اندازی انواع سیستم هایی که بر اساس آن می توان از طریق علم و پژوهش یک کسب و کار راه انداخت و محصولات دانش بنیان تولید کرد در تمام دنیا رواج دارد.

 

فکور با اشاره به اهمیت موضوع علم و پژوهش خاطرنشان کرد: مطابق سرفصل ها و توصیه های اساسی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، موضوع علم و پژوهش اولین سرفصل است که مورد تاکید قرار گرفته است و آمده است که علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.

 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر موضوع منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی کشورها خیلی مورد تاکید نیست، عنوان کرد: آنچه مورد تاکید است، این است که چطور می توان از پژوهش و فناوری به یک سری کسب و کار رسید و محصولات برتر را به جهان ارایه کرد. رنکینگ هایی که برای کشورهای مختلف تعیین می شود در این حوزه اولویت دارد.

 

وی با اشاره به اینکه باید تفکرمان را در زمینه انجام امور پژوهشی و فناوری تغییر دهیم، گفت: بسترهای مناسبی ساخته شده است. این نکته باعث می شود موضوعات پژوهشی و بردارهای پژوهشی هم افزا شود و به آن نقش اصلی که از دانشگاه می خواهیم تحت عنوان مسئولیت پذیری اجتماعی برسیم.

 

فکور اظهار داشت: روال و رسم بر این است که هر ساله گزارش مختصر از آنچه در حوزه پژوهشی دانشگاه اتفاق افتاده، ارایه شود. جا دارد از زحمات آقای رحیمیان تشکر کنم، این گزارش را ایشان باید می دادند. در معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در 4 حوزه ارایه گزارش می شود که عبارتند از نشریات، پذیرش پسا دکتری، مالکیت فکری و اخلاق در پژوهش.

 

گفتنی است، سخنرانی سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، مصاحبه با پژوهشگر پیشکسوت و پژوهشگر جوان نمونه رونمایی از سامانه جامع پژوهش های کاربردی، اهدای جوایز و قدردانی از برگزیدگان و عکس یادگاری برگزیدگان جشنواره از جمله برنامه های سی امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بود.

کد خبر 1126415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha