چهارمین جشنواره منطقه ای هوره و سیاچه‌­مانه در کامیاران برگزار می‌‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه­‌مانه کامیاران با حضور چهار استان غرب کشور کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین جشنواره منطقه ای هوره وسیاچه­‌مانه کامیاران که با حضور معاون امور هنری وسینمایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران و ارتباط آنلاین با فرماندار و رئیس شورای اسلامی کامیاران برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط پسا کرونا نیاز هست برنامه های فرهنگی و هنری شاد و سرگرم کننده برای تلطیف محیط و فضای جامعه و همچنین تزریق امید و نشاط اجتماعی به مردم مدنظر قرار گیرد.

 

وی افزود: برگزاری جشنواره های موسیقی محلی از جمله جشنواره هوره وسیاچه­‌مانه می‌تواند در این شرایط پس از کرونا نه تنها مردم را با هنر و موسیقی در فضای مجتمع های فرهنگی وهنری آشتی بدهد بلکه در تلطیف محیط و ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر باشد.

 

رستمی اضافه کرد: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه­مانه که پس از وقفه یک ساله به خاطر شیوع کرونا در اولین روز زمستان در شهر کامیاران با حضور گروه‌های مختلف از استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و استان کردستان بصورت منطقه ای برگزار و تقدیم مردم شهر کامیاران می‌شود.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ضمن قدردانی از فرماندار شهرستان کامیاران وشورای اسلامی شهر به جهت پیگیری برگزاری این جشنواره اذعان داشت: یکی از برنامه های شاخص شهرستان کامیاران، جشنواره هوره و سیاچه­‌مانه است، ضروری است با رعایت کامل پروتکل‌های هوشمند بهداشتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همه دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان برای برگزاری باشکوه این جشنواره مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: برای برگزاری جشنواره‌های منطقه ای استفاده از ظرفیت‌های انجمن‌ها و تشکل‌های فرهنگی و هنری بسیار ضروری است، بخشی از اجرای این جشنواره را به انجمن های مرتبط بایستی واگذار کرد.

 

رستمی با اشاره به وسعت آوازها وترانه های کُردی از جمله موره، هوره، سیاچه­مانه، شیخانه، هورامی و انواع دیگر این نوع موسیقی کُردی اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره، حفظ این میراث گرانبها و ترانه های قدیمی است، در برگزاری این جشنواره سعی شود از پیشکسوتان این نوع ترانه های کُردی با عزت واحترام دعوت و در مراسم حضور داشته باشند. 

 

یکی از مهمترین آوازهای کُردی سیاه چه­مانه است این آواز به شکل هجایی و در قالب ده هجایی و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانان کهن سروده می شود و به علت هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته می شود.

 

هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده می‌کند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه می‌گیرد.

 

مقام‌های نوع هوره بان بنه‌ای، بنیری‌چر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هی‌لاوه هستند.

کد خبر 1126475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha